عدم مناسب سازی اصولی ۹۹ درصد اماکن درمانی بیرجند/ عبور و مرور معلولان ممنوع!

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه طبق بررسی انجام شده حدود ۹۹ درصد اماکن درمانی این استان به صورت اصولی و دقیق مناسب سازی نشده اند، گفت: فقط حدود ۴۰ درصد از محیط شهری و اماکن عمومی از دسترس پذیری لازم برخوردار هستند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ سوم دسامبر مصادف با 12 آذرماه به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است تا بهانه ای برای افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها شود.

معلولان مانند سایر اقشار جامعه این حق را دارند تا استعدادهای خلاق فکری و هنری خود را رشد دهند و به این منظور باید امکان دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی فراهم شود و  مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند.

*عدم مناسب سازی اماکن بارزترین مشکل معلولان

معلولان با مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف از جمله اشتغال، ازدواج، مسکن، تفریح و سرگرمی مواجه هستند اما بسیاری از معلولان دست از تلاش بر نداشته اند و به این سخن «معلولیت، محدودیت نیست» جامه عمل پوشانده اند.

بارزترین مشکل حضور یک معلول در اجتماع مناسب نبودن خیابان ها، کوچه ها، اماکن، سازمان ها، سیستم حمل و نقل و کلیه اموری است که یک فرد برای انجام امور روزمره با آن ها سروکار دارد.

متاسفانه در کشور ما علی رغم نمایش تنگناهای زندگی معلولین توسط انواع رسانه ها، همچنان این عزیزان با محدودیت های فوق العاده زیاد در زندگی روزمره شهری خودشان مواجه هستند که متاسفانه هیچ قدمی برای حل مشکلاتشان بر نداشته شده است و انگار شهرداری ها این قشر عزیز را به فراموشی سپرده اند.

برای ما و تمام افرادی که به لطف خدا سالم هستیم، درک کوچک ترین اعمالی که این افراد از انجامشان ناتوان هستند مشکل و حتی غیر ممکن است و این را نمی دانیم که معلولان برای یک رد شدن ساده از خیابان چه دغدغه هایی را پشت سر می گذارند و چه بسیار معلولانی که در این راستا جان خود را از دست داده اند.

رد شدن از جوی، گردش در بازار، انجام خدمات بانکی، مراجعه بدون دغدغه به ادارت و اماکن درمانی و فرهنگی و هنری و دیگر مسائل روزمره از آرزوهای معلولان است که در نظر انسان های سالم کوچک شمرده می شود.

امروز همه می‌دانند که مدرسه، دانشگاه، کتابخانه، اتوبوس، مترو، قطار، سینما، پارک و هر گونه امکان عمومی باید در دسترس همه آدم‌های معلول و غیر معلول قرار گیرد و ای کاش از همین حالا و برای همیشه افراد دارای معلولیت را باور کنیم و برای رسیدن به  شهر بدون پله تلاش کنیم، شهری که در آن پله‌های «آن‌ها نمی‌توانند، آن‌ها ناتوانند» از ذهن آدم‌ها پاک شده است.

متاسفانه عدم مناسب سازی محیط های مختلف شهری باعث دور شدن معلولان از جامعه شده است و این موضوع افزایش افسردگی و بیماری های اعصاب و روان را در بین این عزیزان به دنبال داشته است موضوعی که هر سال یادآوری می شود اما کاری برای تحقق آن صورت نمی گیرد.

*رنج های بی پایان معلولان در بیرجند

بیرجند مرکز خراسان جنوبی یکی از همان شهرهایی است که در آن بحث مناسب سازی لحاظ نشده است و اگر در کوچه های آن قدم بزنید مشاهده می کنید محلی برای عبور و مرور معلولان وجود ندارد و یا در خیابان هیچ قسمتی برای این عزیزان تعبیه نشده است تا از خطرات احتمالی در امان باشند.

به بازار مرکزی بیرجند سری می زنیم تنها در حاشیه بازار قسمتی اندک برای عبور و مرور معلولان تعبیه شده است اما همین خرید کردن ها که برای انسان های سالم عادی است برای معلولان یک مشکل بزرگ و دست نیافتنی است.

متاسفانه اکثر مغازه های موجود در بازار بیرجند دارای پله هستند و یک معلول امکان دسترسی به قیمت ها و اجناس مختلف را ندارد و این فرصت از او گرفته شده است تا بتواند بر اساس سلیقه و توان مالی اش خرید کند.

سوار یکی از اتوبوس های شهری بیرجند می شویم. یک معلول با ویلچر می خواهد سوارش شود اما نمی تواند و بقیه به کمکش می آیند و چه قدر مظلومانه در گوشه ای به بیرون خیره شده است. آری این است روایت کسانی که حقوقشان در جامعه دیده نمی شوند و حتی یک سوار شدن راحت و بی دغدغه به حمل و نقل عمومی از آنان سلب شده است.

مشکل معلولان برای عبور و مرور یکی دو تا نیست که ساده از آن بگذریم. اگر نیاز به مراجعه به اماکن درمانی داشته باشند باز هم با این مشکل مواجه هستند چرا که در اماکن درمانی بیرجند هم متاسفانه به این موضوع مناسب سازی توجهی نشده است.

خدا نکند که کار معلولان به ادارات و سازمان های دولتی بیافتد چرا که باز داغ دلشان تازه می شود اداراتی که حتی یک جای راحت و بدون پله برای معلولان در نظر نگرفته اند این افراد همچون سایر مردم به حل مشکلات خود بدون دغدغه بپردازند.

*چشم مسئولان باز شود

12 آذر روز جهانی معلولان بهانه ای شد تا به سراغ تعدادی از معلولان بیرجندی برویم تا بتوانیم کمی از مشکلات آنان را در زمینه عبور و مرور به گوش مسئولان برسانیم. «علی آقا» که نابینا است در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: متاسفانه معابر بیرجند برای ما نابینایان ساخته نشده است.

وی در ادامه بیان می کند: برای من بسیار سخت است تا بتوانم در معابر تردد داشته باشم و نمی توانم به راحتی از خیابان عبور کنم و پل های عابر پیاده هم متاسفانه طوری ساخته نشده اند تا یک نابینا بتواند از آن استفاده کند.

علی آقا با بیان اینکه متاسفانه مسئولان ما نابینایان را فراموش کرده اند، ادامه می دهد: به دلیل شیوع کرونا تردد ما معلولان در شهر بیش از گذشته کاهش یافته است و این موضوع به روح و روان ما ضربه زده است و نبود مناسب سازی در شهر نیز این مشکلات را دوچندان کرده است. ای کاش چشم بینای مسئولان باز شود.

عدم مناسب سازی اصولی ۹۹ درصد اماکن درمانی بیرجند/ عبور و مرور معلولان ممنوع!

*لزوم اجرای شعار شهر بدون پله

«فاطمه» 27 ساله یکی از معلولانی است که به دلیل مشکلات مادرزادی حدود 25 سال است با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. وی در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: من یک دانشجو هستم و متاسفانه در دانشگاه ما مکانی بدون پله وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به دانشگاه باید سوار اتوبوس شهری شوم، می گوید: اگر کسی به من کمک نکند نمی توانم از این اتبوس های پله دار استفاده کنم و از درس و دانشگاه و کار و زندگی خود عقب می افتم و ای کاش مسئولان اتوبوس ها را به تجهیزاتی برای معلولان مجهز می کردند.

فاطمه با اشاره به اینکه مردم به چشم ترحم به معلولان نگاه می کنند، می افزاید: ای کاش مردم به توانمندی ها و استعدادهای معلولان نگاه کنند که به چه جایگاه های بالایی توانسته اند دست یابند.

وی ادامه می دهد: اگر مسئولان بحث مناسب سازی را در محیط شهری به خوبی و به درستی پیاده کنند قطعا معلولان می توانند از پس کارهای روزمره خود به خوبی بر بیاند و نیازی به ترحم دیگران نداشته باشند.

فاطمه با بیان اینکه عدم مناسب سازی ادارات سنگی بزرگ جلوی پای معلولان است، می گوید: اگر کارمان به سمت ادارات بیافتد باید یا قید کار خود را بزنیم یا از کسی خواهش کنیم تا همراهمان بیاید چرا که به دلیل عدم مناسب سازی ادارات نمی توانیم به کارهای اداری خود به تنهایی برسیم.

وی با تاکید بر اینکه شعار شهر بدون پله اجرایی شود، بیان می کند: متاسفانه در اماکن درمانی نیز مشکل عدم مناسب سازی بیداد می کند و انگار معلولان هیچ گاه مریض نمی شوند و نمی گویند که این افراد نیز نیاز به مراقبت های درمانی دارند.

*لزوم اجرای مناسب سازی توسط ادارات و شهرداری ها طبق قانون

«علی عرب نژاد» مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: مناسب سازی با هدف یکسان سازی فرصت ها انجام می شود که طی آن سیستم های عمومی جامعه از جمله محیط فیزیکی، مسکن، حمل و نقل، خدمات بهداشتی و اجتماعی، فرصت های آموزشی و اشتغال، امکانات رفاهی، فرهنگی و اجتماعی برای تمامی افراد از جمله افراد دارای معلولیت قابل دستیابی و استفاده خواهند شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال پیگیری های زیادی در راستای مناسب سازی محیط شهری و اماکن عمومی انجام شده است، می افزاید: بسیاری از اماکن عمومی از جمله اماکن درمانی، پیاده روها و خیابان ها در سطح شهر، پارک ها، سالن های ورزشی و ... نیاز به مناسب سازی دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه طبق بررسی انجام شده حدود 99 درصد اماکن درمانی این استان به صورت اصولی و دقیق مناسب سازی نشده اند، ادامه می دهد: جای تاسف است که حتی در ساختمان پزشکانی که به تازگی به بهره برداری رسیده است هم ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت به طور دقیق رعایت نشده است.

عرب نژاد بیان می کند: طبق ماده 6 آئین نامه اجرائی ماده 3 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت کلیه دستگاه های اجرائی موظفند تا 17 آذر سال 1401 کلیه اماکن و مراکز مربوطه را به طور کامل مناسب سازی نمایند و این می طلبد که مسئولین دستگاه های اجرایی همت بیشتری در امر ایجاد دسترس پذیری به خرج دهند.

وی با بیان اینکه نواقص مناسب سازی در محیط شهری و اماکن عمومی این استان به خصوص بیرجند بسیار گسترده است، می افزاید: فقط حدود 40 درصد از محیط شهری و اماکن عمومی از دسترس پذیری لازم برخوردار هستند و دبیرخانه مناسب سازی استان از شهرداری ها درخواست دارد که وظایف خود را در اجرای ماده 10 آئین نامه اجرایی ماده 3 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت انجام دهند.

*مناسب سازی محیط شهری بیرجند در اولویت شورا

«علیرضا محمودی راد» رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: اقداماتی توسط شهرداری طی چهار سال گذشته در بیرجند در زمینه مناسب سازی انجام شده است اما نیاز به کار بیشتری در این زمینه است.

وی با اشاره به کمیسیون بهداشت، درمان و خدمات شهری شورا بیان می کند: در این شورا نیازها و مشکلات معلولان بیان و شناسایی شده است و به دنبال این هستیم تا بهینه سازی بیشتری در محیط شهری بیرجند انجام گیرد تا معلولان بتوانند راحت تر و با امنیت بیشتری در شهر تردد کنند.

محمودی راد با بیان اینکه شهردار بیرجند به امورات مربوط به معلولان واقف هستند، می افزاید: شورای شهر نیز به شهردار بیرجند کمک خواهد کرد تا اقدامات بیشتری برای رفاه معلولان انجام دهد.

کد خبر 47941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد