توانمندسازی و خوداتکایی معلولین، اولویت بهزیستی است

ستاری گفت: مستمری مددجوی تحت پوشش بهزیستی امسال نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش داشت

بهزاد ستاری مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما به شعار هفته  معلولین اشاره کرد و با بیان اینکه "ساخت جهانی بهتر پس از کرونا، برای افراد دارای معلولیت" شعار امسال هفته معلولین است گفت: رویکرد سازمان بهزیستی در مقابله با معلولیت‌ها پیشگیری بوده و در این خصوص اقداماتی چون مشاوره، آزمایش‌های ژنتیکی و غربالگری را انجام می‌دهد.

وی افزود: بر همین اساس پارسال در استان اردبیل بیش از ۱۶ هزار کودک غربالگری شنوایی و ۷۵ هزار کودک سه تا ۶ ساله مورد غربالگری بینایی در قرار گرفته‌اند.

ستاری با بیان اینکه ارائه مشاوره و آزمایش ژنتیکی برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی رایگان است، گفت: بهزیستی استان امسال تاکنون در مجموع به سه هزار و ۵۰۰ نفر مشاوره و آزمایش ژنتیکی رایگان ارائه کرده که از این تعداد از ۱۸۰ نفر آزمایش ژنتیکی رایگان گرفته شده است.

وی از فعالیت ۴۲ مرکز نگهداری سالمندان و معلولان ذهنی و روانی در استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: از این تعداد مراکز ۱۶ مرکز شبانه‌روزی و ۲۶ مرکز هم روزانه است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در ادامه سخنان خود خدمت رسانی به ۹۷۰  نفر در مراکز شبانه‌روزی موجود در استان اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی علاوه بر اینکه به طور میانگین به هر کدام از این افراد ماهانه ۱۰ میلیون ریال یارانه پرداخت می‌کند به تمامی این افراد واکسن آنفلوآنزا تزریق شده تا مبتلا به این ویروس نشوند.

وی گفت: در مراکز روزانه نیز به هزار نفر خدمات ارائه می‌شود و به طور متوسط به هرکدام از این افراد بهزیستی هر ماه ۶ میلیون ریال یارانه پرداخت می‌کند.

ستاری یکی از مشکلات مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی را داشتن مسکن مناسب دانست و افزود: سازمان بهزیستی در کنار تامین سایر نیازمندی‌های خانواده‌های زیرپوشش با اجرای برنامه‌های متنوع و استفاده از امکانات خیرین، نهادها و ارگان‌های مختلف نسبت به تامین مسکن نیازمندان اقدام می‌کند.

ستاری با بیان اینکه بازتوانی، توانمندسازی و خوداتکایی افراد و خانوارهای تحت پوشش یکی از اولویت‌های بهزیستی است، گفت: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود زمینه اشتغال ۷۷۰ نفر مددجوی تحت پوشش بهزیستی استان فراهم شود که تاکنون بیش از ۵۰ درصد این امر تحقق یافته است.

وی از بیمه کردن معلولان روستایی و عشایری در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سالگی و بازنشسته شدن و بهره مندی آنها در ۵۸ سالگی خبر داد و از آنها خواست تا نسبت به ثبت‌نام در بیمه بازنشستگی و کار افتادگی اقدام کنند.

ستاری گفت: مستمری مددجوی تحت پوشش بهزیستی امسال نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش داشت که در لایحه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده که حداقل ۴۵ درصد افزایش یابد که انتظار می رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی همکاری لازم در این خصوص را داشته باشند.

کد خبر 47899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد