با هم ببینیم|تسهیل مشکلات معلولان با اجرای کامل قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت

در چهارمین روز از هفته ملی افراد دارای معلولیت،علی محمد قادری رییس سازمان بهزیستی کشور با حضور در برنامه ساعت۱۸:۳۰شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص مهمترین مشکلات و مسائل جامعه معلولین،توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل این برنامه زنده تلویزیونی با حضور علی محمد قادری رییس سازمان بهزیستی کشور،کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولان ایران و همچنین حضور اینترنتی دکتر محمد علی محسنی بندپی رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت؛به منظور پاسخگویی در خصوص برخی مشکلات افراد دارای معلولیت،اجرا شد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ابتدای برنامه با اشاره به توانمندی های حرفه ای افراد دارای معلولیت در عرصه های مختلف علمی ورزشی و... در کنار ناتوانی ظاهری که بر اثر بیماری،تصادف و... برای آنها به وجود آمده است،معلولان را نشانی بر پیشانی سازمان بهزیستی دانست که با جامعه آماری ۱میلیون و ۷۰۰هزار نفری تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و بر اساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حق بهره مندی از تمامی امکانات جامعه را دارند.

وی افزود:کمیته های صیانت از اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت،مناسب سازی و سایر کمیته ها و آیین نامه های ناظر بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با سرپرستی و ریاست مقامات ارشد کشوری شکل گرفته است تا معلولین به حق خویش برسند؛اما موضوعاتی همچون اشتغال،مسکن ،معیشت و... که برای دیگر آحاد جامعه نیز وجود دارد ،برای افراد دارای معلولیت شرایط حادتری به وجود آورده است و بر اساس آمار سامانه ریاست جمهوری،۴۰در صد از افرادی که درخواست های معیشتی داشته اند؛درخواست های تأمین کمک هزینه توانبخشی نیز دارند.

قادری رقم مستمری افراد تحت پوشش را با توجه به بعد خانوار رقمی بین ۳۵۰ هزار تومان تا ۱میلیون و ۱۰۰هزار تومان عنوان کرد و گفت:این بودجه به عنوان بودجه خدمات مستمر و بر اساس ظرفیت های بهزیستی پرداخت می شود و زمینه برای رشد رقم آن در بودجه سال آینده وجود دارد و اگر افزایشی داشته باشد توسط سازمان هدفمندی یارانه ها و سازمان مدیریت، اجرا و ابلاغ می شود.

وی همچنین به افزایش تورم،هزینه اقلام کمک توانبخشی،مشکلات تحریمی اشاره کرد و گفت:می دانیم که این مشکلات برای جامعه معلولان سختی های زیادی ایجاد کرده و در حال پیگیری هستیم.

فقدان الزامات قانونی در اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت

دکتر محمد علی محسنی بندپی رییس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه به ایده آل و متعالی بودن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: مشکل عمده ما این است که در اجرای این قانون الزامات قانونی پیش بینی نشده است و برای متخلفین مجازاتی تعریف نشده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر دستگاه های کشوری اعم از وزارت بهداشت،وزارت کشور،شهرداری ها و.‌.. در این قانون وظایفی را بر عهده دارند گفت:متاسفانه برخی دستگاه ها به وظایف خود عمل نمی کنند و اینکه در حال حاضر در حدود ۲۰هزار نفر در نوبت دریافت سمعک هستند و در حدود ۵۰هزار نفر هم پشت نوبت دریافت ویلچر هستند و این در حالی است که واردات تجهیزات کمک توانبخشی در قانون به عنوان واردات کالای لوکس محسوب می شود!

کامران عاروان نیز به عدم پوشش بیمه ای خدمات و لوازم توانبخشی اشاره کرد و گفت:هزینه های سلامت افراد دارای معلولیت از حقوق و مستمری فرد بالاتر است و همچنین در سال گذشته ۱۰۰میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت برای بیمه خدمات توانبخشی اختصاص یافته است که تنها ۲۴۰میلیون تومان در این خصوص هزینه شده است و معلول به این هزینه نیازمند است و به دست او نرسیده است.

برای هزینه کرد بودجه بیمه به تغییر قانون نیاز داریم

مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در خصوص عدم هزینه کرد بودجه تخصیص یافته به بیمه خدمات توانبخشی گفت:علاوه بر اینکه در هشت ماهه اول امسال بیش از ۱۶۰میلیارد تومان در این خصوص هزینه کرده ایم،در یک سال اخیر با رویکردی که به قشر دارای معلولیت داشته ایم  با طرح های متنوع و به صورت داوطلبانه خدماتی را تحت پوشش برده این که تا کنون نبوده است.

وی با اشاره به اینکه این بودجه در تاریخ ۱۲بهمن ماه سال ۹۹ و در حدود یک ماه و نیم قبل از پایان سال ابلاغ شده است گفت:علاوه بر این یکی از مشکلات عمده ما این بوده که بر اساس  قانون تنها اجازه داشتیم که این بودجه را برای معلولین تحت پوشش بهزیستی هزینه کنیم و معلولین دیگر نمی توانستند از این بودجه بهره مند شوند.

رضایی همچنین به تعرفه دولتی که بر اساس آن ۷۵درصد هزینه صرف شده بر عهده فرد معلول خواهد بود اشاره کرد و گفت: در این خصوص به اصلاح قانون نیاز است و لازم است که سهم بیمه بیشتر شود و بنا بر تعرفه پوشش بخش خصوصی تعریف شود.

بیمه سلامت حتی یک خدمت توانبخشی را هم تحت پوشش نگرفته است

رییس سازمان بهزیستی نیز در پاسخ به صحبت های معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: اطلاعات در خصوص عدم پوشش بیمه خدمات توانبخشی بر اساس بازخوانی اطلاعاتی که از سوی مجلس شورای اسلامی ارائه شده است اعلام شد و سازمان بیمه سلامت از میان ۹خدمت توانبخشی که بر اساس آیین نامه می تواند تحت پوشش بیمه قرار دهد،حتی «یک خدمت» را هم تقبل نکرده است و هنوز در خصوص بیمه خدمات فیزیوتراپی و کاردرمانی دچار چالش است و نتوانسته است این کار را انجام دهد.

کد خبر 47757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =