جشن باشکوه روز جهانی افراد دارای معلولیت برگزار شد

روز پنجشنبه مورخ ۱۱ آذرماه جشن بزرگ گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت با حضور دکتر اسدالله حیدری مدیر کل بهزیستی استان، دکتر میری قائم مقام شهردار کرج، مهندس احمدی رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرج، حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا سعیدی عضو شورای شهرکرج، مهندس عمار ایزد یار عضو شورای شهر کرج و جمعی از مدیران کل دستگاههای اجرایی، مسئولین استانی، کارکنان بهزیستی استان و خیرین گرانقدر و با حضور پرشور افراد دارای معلولیت و خانواده های محترمشان با اجرای برنامه های شاد و متنوع توسط هنرمندان معلول در تالار شهیدان نژاد فلاح شهرستان کرج برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی استان البرز ضمن تبریک روز جهانی افراد دارای معلولیت اظهار داشت: مایه مباهات است در این روز پربرکت توانستیم در جمع عزیزان حضور یابیم و بخشی از مسائل و مشکلات را با رسانه ها و مسئولین شهر و استان در میان بگذاریم.

دکتر حیدری افزود: شعار زیبایی که برای این روز برگزیده شده (پیش به سوی دنیایی فراگیر، پایدار، دسترس پذیر پس از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت) است که در برگیرنده مضامینی پر معناست یعنی علی رغم نارسایی ها وکاستی های موجود، دنیایی فراگیر بیانگر آن است که آحاد جامعه با هر سطح توانمندی بتوانند به ایفاء نقش خود بپردازند، همچنین دسترس پذیری به نوعی نیاز اساسی افراد دارای معلولیت، جانبازان، سالمندان، کودکان و بسیاری از افراد جامعه است.

دکتر حیدری بیان داشت: امروزه به جای آن که معلولیت را پدیده ای فردی تلقی کنند موضوعی اجتماعی میدانند چرا که اگر جامعه این ظرفیت و توانمندی را داشته باشد که از کلیه آحاد خود با هر درجه از توانمندی در جهت توسعه خود استفاده نماید جامعه ای پایدار، توسعه یافته و رو به رشد است و در غیر اینصورت جامعه ای معلول است.

وی ابراز داشت: یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی توجه و درک نیازهای افراد دارای معلولیت و تلاش در راستای رفع آنهاست و هر جامعه ای بتواند به این قشر خاص توجه ویژه داشته باشد و آنها را در سرنوشت خود و پیشرفت جامعه مشارکت دهد، جامعه ای توسعه یافته است بنابرین مفهوم معلولیت خصوصاً در جامعه ما مفهومی اجتماعی است و اگر شرایط اجتماعی مهیا گردد بسیاری از معلولین می توانند بهتر از سایر افراد در جهت توسعه کشور، استان و شهر خود ایفاء نقش نمایند.

دکتر حیدری افزود: مصداق بارز این امر معلولینی هستند که در عرصه فرهنگی، هنری و ورزشی افتخار آفریدند مانند قهرمانانی که در پارالمپیک ۲۰۲۱، استارت آپیست های موفقی مانند وحید رجبلو که مجامع جهان از وی تجلیل کردند و امروز کارآفرینی نمونه است و با درآمد مطلوب خود افراد بسیاری را به اشتغال داشته بیانگر آن است که اگر فرصت مشارکت فراهم شود و جامعه معلول نباشد این افراد به راحتی میتوانند استعدادهای خود را بروز دهند.

وی افزود: اگر بر اثر نواقص و کمبودهای سیستم شهری، افراد دارای معلولیت منزوی شوند آثار مخرب ناشی از این موضوع هم بر سلامت روان خود فرد تحمیل می شود و هم آثار آن متوجه خانواده و همسایگان وی می گردد.

بنابراین باید تلاش شود جامعه ای دسترس پذیر برای افراد دارای معلولیت مهیا گردد و در جهت الحاق و ادغام این افراد در جامعه تلاش شود و سیاستهایی که این افراد را به صورت خاص و شهروند درجه دو درنظر می‌گیرد ایجاد تبعیض نسبت به این افراد می نماید که اصلا زیبنده و شایسته نیست.

مدیرکل بهزیستی افزود: امیدواریم بتوانیم در جهت زندگی شرافتمندانه برای این عزیزان گامهای اساسی برداریم که البته به موجب قانون هم لازم است این فعل انجام پذیرد زیرا در نظام مقدس جمهوری اسلامی قانونی به نام قانون حمایت از افراد دارای معلولیت وجود دارد که ضمانت های اجرایی خوبی هم برای آن مقرر گردیده که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

دبیرخانه ای در کشور به منظور پیگیری قانون حمایت از افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی تشکیل گردیده که این مهم در استان البرز هم در حال پیگیری است.

وی در ادامه تصریح کرد:طی چند روز گذشته سلسله جلساتی با تشکل های معلولین داشته ایم و یکی از نیازهای مطرح شده از سوی آنها موضوع آگاهی بخشی، اصلاح نگرش ها و فهم و برداشتی که جامعه از افراد دارای معلولیت به ناحق دارد بود.

وی اضافه کرد: در سطح استان نمونه های بسیار موفق کار آفرینی و اشتغال مدرن داریم که باید واقعیت ها دیده شود و بر آن اساس برنامه ریزی شود. خصوصاً برنامه ریزان شهری و اگر ما این اقلیت بزرگ اجتماعی را محروم کنیم هم در حق این افراد ظلم کرده ایم و هم جامعه را از توانمندی آنها محروم کردیم و نیاز است این افراد در برنامه ریزی ها دیده و درنظر گرفته شوند.

دکتر حیدری در ادامه جلسه با اشاره به جدیّت مسئولین بهزیستی برای حمایت از کسب و کار معلولان گفت بیان داشت: مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان در قالب پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بدون بهره و برای کار آفرینانی که برای این افراد ایجاد اشتغال کنند در ازای بکارگیری هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و پرداخت حق بیمه کارآفرینان از دیگر اقدامات مؤثر برای اشتغالزایی معلولان است، همچنین سهمیه سه درصدی اشتغال معلولان در دستگاه های اجرایی از مواردی است که بهزیستی پیگیر آن است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز تاکید کرد: پیشگیری از معلولیت از طرح های جدی بهزیستی استان است که امسال با توجه به شرایط کرونا  ۷۶ هزار نفر درطرح غربالگریی بینایی قرار گرفتند که تا کنون ۲۵ هزار نفر غربالگری شدند.

وی افزود:  ۳۷ هزار نفر نیز در طرح غربالگری شنوایی تحت پوشش قرار گرفتند که ۲۶ هزار نفر آنان تا این لحظه غربالگری شدند ضمن آنکه برای  ۶۰۰ نفر  آزمایش ژنتیک انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی افزود: البته نقش دستگاههای فرهنگی و اصحاب عزیز رسانه در فرهنگ سازی عمومی و آگاهی بخشی به جامعه در جهت پیشگیری از معلول زایی انکار ناپذیر است و نیاز است تمامی عزیزان تلاش کنند که در جهت سلامت جامعه و پیشگیری از معلول زایی گام برداریم.

دکتر حیدری اظهار داشت: بحث مسکن از نیازهای اساسی افراد دارای معلولیت است که امیدواریم در طرح ملی مسکن در دولت مردمی جناب آقای دکتر رئیسی به این موضوع پرداخته شود ضمن این که تا کنون بیش از یک هزار و ششصد و هفتاد واحد مسکونی را توانسته ایم با اولویت خانواده های دارای چند معلول تحویل دهیم و امیدواریم در آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.

در پایان این مراسم با شکوه که تماماً توسط هنرمندان دارای معلولیت اجرا گردیده بود از نخبگان دارای معلولیت در عرصه های علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی تقدیر و تجلیل شد.

کد خبر 47753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد