حدود ۳.۴ درصد مردم استان معلول هستند

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان خبر داد: حدود ۵۴ هزار نفر از جمعیت حدود ۲ میلیون نفری استان گلستان به انواع معلولیت‌ها مبتلا هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی گلستان؛ «محمود امانیان» معاون توانبخشی بهزستی گلستان گفت: این رقم شامل  ۳.۴ درصد جمعیت گلستان می شود و با میانگین متوسط کشوری معلولیت در کشور برابری دارد.

وی افزود:‌ برای مساعدت و پشتیبانی از این جمعیت و خانواده های آنها، به یک برنامه ریزی و اعتبار مالی نسبتا زیادی نیاز داریم که تلاش همه مجموعه بهزیستی گلستان بر این است تا بهترین ها را برای این جامعه کم توان فراهم کنیم.

امانیان اظهار داشت: حوادث در محیط کار، سوانح رانندگی، بیماری های ژنتیکی و مادرزادی عمده دلایل بروز معلولیت در استان گلستان هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه معلولیت ناشی از دغدغه‌ها و مشکلات مادرزادی در سال های اخیر رو به کاهش است، شدت گرفتن عملیات غربالگری در حوزه بینایی و شنوایی، افزایش مشاوره های ژنتیکی حین قبل و بعد از ازدواج سبب شده تا معلولیت های این بخش کاهش چشمگیری داشته باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی تصریح کرد: گلستان در شیب تند معلولیت قرار ندارد و از نظر آماری و شدت معلولیت وضع آن نگران کننده نیست.

امانیان گفت: عدم اجرای صحیح قانون حمایت از معلولان که در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسیده است یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه معلولان و مدیران بهزیستی استان گلستان است.

وی اظهار داشت: این قانون که با ۳۴ ماده و بیست تبصره همه کلیات و مباحث حوزه معلولین را در بر می گیرد به درستی اجرا نمی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از چالش‌های پیش‌روی جامعه معلولین در گلستان مناسب نبودن فضای عمومی شهرها ادارات پاساژها و مراکز خرید است که تردد و خدمت گیری جامعه معلولان را با مشکل روبرو کرده است.

امانیان ادامه داد: به عنوان نمونه پیاده راه های استان شرایط مناسبی ندارند، وجود چاله های متعدد، مسطح نبودن و وجود بساط دستفروشی، تردد معلولین با ویلچر را در پیاده غیرممکن کرده است و معلولان مجبورند برای تردد از داخل خیابان عبور کنند که خطرات این امر بر کسی پوشیده نیست.

وی همچنین اشتغال معلولان را یکی دیگر از دغدغه های پیش روی جامعه معلولان گلستان برشمرد و گفت: بهزیستی تلاش دارد از کارفرمایانی که افراد کم توان و معلول را به خدمت می‌گیرند حمایت کند تا زمینه جذب معلولان در واحدهای تولیدی و صنعتی افزایش یابد.

به گفته وی، ارائه تسهیلات ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریالی با بازپرداخت ۱۰ ساله و سود بانکی ۴ درصد یکی از یکی از برنامه‌های حمایتی بهزیستی برای افزایش جامعه معلولان شاغل در استان است.

امانیان اظهار داشت: در گلستان ۹۷ مرکز بهزیستی فعال هستند که ۵۶ فقره از این مراکز روزانه و مابقی به صورت شبانه روزی و خدمت در منزل آماده برطرف کردن نیاز معلولان استان هستند.

این مسئول، با اشاره به تورم موجود و بالا بودن نسبی خط فقر، ادامه داد: هم اکنون خانواده یک نفره، ۳۵۰ هزار تومان، خانواده ۲ نفره، ۵۰۰ هزار تومان، خانواده ۳ نفره، ۷۰۰ هزار تومان، خانواده ۴ نفره، ۹۰۰ هزار تومان و خانواده پنج نفره یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافت می کنند که گامی مهم در راستای کاهش مشکلات ناشی از فقر مطلق است.

کد خبر 47627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد