شیوع معلولیت در یزد معادل کشورهای پیشرفته است

مدیر کل بهزیستی استان یزد با اشاره به بالغ بر 29 هزار معلول تحت پوشش این سازمان در استان، عمده‌ترین علت بروز معلولیت‌ها را سوانح و حوادث خواند و گفت: نرخ شیوع معلولیت در استان یزد معادل کشورهای پیشرفته است.

علی محمد عطابخش در آستانه فرارسیدن ۱۲ آذرماه مصادف با سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان بهزیستی هشتم لغایت چهاردهم آذرماه را هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت با شعار « پیش بسوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» اعلام کرده است.

وی این نامگذاری‌ها را بهانه‌ای برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به جامعه هدف بهزیستی عنوان کرد و گفت: در مجموع برای بهزیستی ۵۰ فعالیت تعریف شده که در قالب 12۰ فرآیند اجرایی می‌شود و یکی از مهمترین این فعالیت‌ها، توانبخشی معلولان است.

وی با بیان این که بهزیستی استان یزد بالغ بر ۲۹ هزار معلول با افزون بر ۳۷ هزار معلولیت را تحت پوشش خود دارد، کلیه فعالیت‌های بهزیستی را با هدف توانمندسازی افراد معلول هرچند ناچیز دانست و گفت: تلاش داریم که وابستگی افراد معلول در زندگی‌شان را به دیگران تا حد امکان کاهش دهیم.

عطابخش با اشاره به مناسب‌سازی محیط زندگی و محیط‌های شهری در همین راستا، بیان کرد: در سال گذشته جمعاً ۵۰۰ نفر از معلولان از تسهیلات مناسب‌سازی محیط زندگی خود و خودرویشان برخوردار شده‌اند و در رابطه با مناسب‌سازی محیط‌های شهری که عمدتاً پیاده‌روها بوده است نیز با همکاری شهرداری ۴۰ کیلومتر از معابر شهری در قالب طرح‌های هفت خوان و سیمرغ برای معلولان به صورت استاندارد مناسب‌سازی شده است.

مدیر کل بهزیستی استان با تاکید بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در راستای توانمندسازی، اشتغال و بازتوانی معلولان،گفت: مهمترین بخش این قانون مربوط به مناسب‌سازی محیط برای معلولان است که در استان یزد با برگزاری جشنواره گردشگری معلولان کلید خورده و متعاقب آن همکاری‌های خوبی از سوی شهرداری‌ها در راستای تحقق شهر دسترس‌پذیر صورت گرفته است.

وی در مورد اشتغال معلولان در استان گفت: نظر به دو برابر شدن میزان تسهیلات اشتغالزایی برای معلولان در مقابل دو برابر نشدن مبلغ کل اختصاص یافته به استان و از طرفی عدم تخصیص اعتبار از سوی بانک‌های عامل در کشور، امسال کاهش اشتغال معلولان در استان را شاهدیم ولی امیداریم تا پایان سال بتوانیم به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم.

کد خبر 47602

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد