22هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قم قرار دارند

قم- ایرنا- معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی قم گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار و ۶۰۲ معلول جسمی حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی،‌ بیماران اعصاب و روان مزمن تحت پوشش این اداره‌کل قرار دارند.

محمدعلی مقدم خواه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۲ هزار و ۶۹۶ نفر بینایی، هشت هزار و ۳۳۰ جسمی و حرکتی، چهار هزار و ۱۴۴ نفر ذهنی، ‌۲ هزار و ۷۷۴ نفر اعصاب و روان، چهار هزار و ۱۹۴ نفر شنوایی و ۴۶۰ نفر نیز از نظر گفتار و صوت معلول هستند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۱۴ هزار و ۳۸۴ نفر آقا و هشت هزار و ۲۱۸ نفر نیز خانم هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۲ مرکزی خدمات‌دهی به معلولان، بیان کرد: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ معلول در ۱۹ مرکز روزانه و ۱۰ مرکز شبانه خدمات دریافت می‌کنند و ۱۰ مرکز نیز به‌صورت ویزیت در منزل و مراقبت در منزل به معلولان خدمات ارائه می‌دهند.

مقدم خواه ادامه داد: در مراکز شبانه یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان یارانه به هر فرد معلول و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نیز شهریه خانواده‌ها، در مراکز روزانه نیز یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان یارانه و یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز شهریه خانواده‌ها به معلولان اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز روزانه خدماتی از جمله گفتاردرمانی، کاردرمانی و مشاوره در جلسات مختلف به معلولان ارائه می‌شود و افراد با معلولیت شدید نیز در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

به گفته وی، طرح ویزیت در منزل شامل تیم‌های تخصصی، مددکاری و روانشناسی است که حداقل ماهی یک‌بار به منازل مددجویان سالمند، بیماران اعصاب و روان و معلولان جسمی شدید مراجعه می‌کنند و علاوه بر ارائه خدمات تخصصی، مشاوره‌ای، هزینه‌ای مختصر نیز مربوط به‌منظور درمان و تهیه وسایل توانبخشی در اختیار خانواده‌ها می‌گذارند.

مقدم خواه  افزود: در طرح مراقبت در منزل نیز افرادی که دوره‌های آموزشی مخصوصی گذرانده‌اند، به منازل معلولان جسمی، ذهنی، اعصاب و روان یا سالمندان مراجعه می‌کنند تا با ارائه آموزش‌هایی وابستگی معلولان به خانواده‌ها را کاهش و توانمندی‌هایشان را افزایش دهند و در زمینه مسایل تخصصی از جمله کاردرمانی به خانواده‌ها کمک کنند.

وی با بیان این‌که مابقی خدمات به معلولان به‌صورت مددکاری می‌باشد، خاطرنشان کرد: در حوزه مستمری‌بگیر ۲۴ مرکز مثبت زندگی از سال گذشته در محله‌ها راه‌اندازی شد و کارشناسان این مراکز اقدامات مددکاری و شناسایی را انجام می‌دهند تا خدمات‌دهی با رفت‌وآمد کمتری صورت گیرد.

وی افزود: در این طرح هر مددکاری ۱۵۰ پرونده در اختیار دارد و سالی ۲ بار باید به مددجویان و خانواده‌هایشان سرکشی و خدمات‌دهی کند.

مقدم خواه اضافه کرد: تعدادی از معلولان با معلولیت کمتر که از نظر اقتصادی نیازی چندانی ندارند، گاهی به‌صورت جزیی از جمله کمک‌هزینه تحصیل، خرید لوازم توانبخشی، تردد و مناسب‌سازی منزل کمک دریافت می‌کنند.

وی گفت: با توجه به این‌که فرد معلول از بدو تولد برای دریافت خدمات به مراکز بهزیستی مراجعه می‌کند و تا زمان سالمندی و فوت تحت پوشش قرار می‌گیرند، اداره کل بهزیستی برای تداوم ارائه این خدمات نیازمند کمک مراکز خیریه و موسسه‌های خصوصی است.

وی با اشاره به در پیش بودن روز جهانی معلولان، گفت: دیدار معلولان با مدیران دستگاه‌ها، رونمایی از کتاب عملکرد ۱۵ ساله انجمن ناشنوایان استان قم، برگزاری برنامه‌های ورزشی و تفریحی در مراکز روزانه و شبانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دیدار با خانواده معلولان از جمله برنامه‌هایی است که برگزار خواهد شد.

سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذرماه از سال ۱۹۹۲ و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده است.

کد خبر 47549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد