نیمی از معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: نیمی از معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان به نقل از ایسنا، محمد محمدی‌بعد از ظهر امروز (۹ آذرماه) در نشست خبری اظهار کرد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دغدغه این اداره‌کل، راه‌اندازی مراکز مشاوره ژنتیکی است. یکی از اقدامات بزرگ در راستای پیشگیری و آگاه‌سازی در سطوح مختلف، خصوصاً برای افراد در شُرف ازدواج، مشاوره‌های ژنتیکی است؛ چراکه نیمی از علت معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است.

وی افزود: غربالگری شنوایی و تست شنوایی کودکان یک تا ۱۰ روزه بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که غربالگری شنوایی باید در سنین پایین انجام شود. همچنین سن زبان‌آموزی کودکان تا هفت سالگی بوده و قبل از اتمام این دوره طلایی، معلولیت باید شناسایی شود.

این مسئول ادامه داد: کودکان ۳ تا ۶ سال همه ساله باید معاینه چشمی شوند و در صورت وجود تنبلی چشم باید تحت درمان قرار گیرند؛ چرا که یکی از علل نابینایی یا کم‌بینایی، تنبلی چشم است و نباید در این خصوص سهل‌انگاری کرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر پیشگیری از بروز معلولیت، بیان کرد: علاوه بر خطاهای انسانی، استاندارد نبودن خودروها و جاده‌ها نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد معلولیت به شمار می‌رود که باید به سمت استانداردسازی حرکت شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر پیشگیری، بحث توانمندسازی معلولان نیز حائز اهمیت است، توانبخشی مبتنی بر جامعه در بخش روستایی حدود ۱۰ سال است که شروع شده و پایان یافته است. همچنین شناسایی معلولان در روستا انجام شده و تحت پوشش قرار گرفتند.

محمدی‌قیداری با اشاره به ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تاکید کرد: همه سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف‌اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شده و این اقدامات را در چارچوب بودجه مصوب سالانه خود عملیاتی کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در خصوص توانمندسازی معلولان در حوزه ورزش، اظهار کرد: از اقدامات مهمی که به توانمندسازی معلولان منجر می‌شود، ورزش است. علاوه بر ورزش در عرصه‌های هنری نیز از معلولان حمایت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع توانمندسازی، دانش‌آموزان در اولویت قرار دارند که در همین راستا یک هزار و ۱۳۹دانش‌آموز و دانشجوی دارای معلولیت، کمک‌هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

کد خبر 47520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد