وفادار به حقوق جهانی معلولین مطابق با سنت‌ها و فرهنگ اسلامی ایرانی

به نظر می رسد همه‌ی روزهای سال، باید روز جهانی معلولین باشد؛ همان‌گونه که همه‌ی مکان‌ها باید مکان اسکان و عبور معلولین و همه‌ی شرایط و امکانات اجتماعی، باید مناسب حضور معلولین باشد...

اساسا همان طور که تقسیم‌بندی جامعه به معلول و غیرمعلول غلط است و یا در ساختار آموزشگاه‌ها، مدارس، مناطق، بوستان‌ها و اماکن، تقسیم‌بندی و جداسازی غیرعادلانه است، به همان قسم نیز جدا کردن روز و ایام خاص برای افراد دارای معلولیت قابل قبول نیست.

این اشارت، از باب تأکید بر حقوق افراد دارای معلولیت بود؛ اما تردیدی نیست که بنیانگذاران این روزنام، قصد و نیت‌شان، جدا سازی ایام و زمان‌ها نبوده و بلکه توجه دادن افکار و انفس عالم به حقوق و امتیازات بزرگ‌ترین اقلیت جمعیتی در سراسر دنیا، مد نظر آنها بوده است.

در شعار امسال سازمان ملل برای روز جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت، رسیدن به اهداف ۱۷ گانه‌ای که برای توسعه پایدار در سراسر جهان از سوی این نهاد پیشنهاد شده، مد نظر بوده است.

البته این نام‌گذاری مانند هر مصوبه‌ی دیگری در این سازمان، امکان تحفظ و بهره‌برداری الگویی مطابق با سنت‌ها، اعتقادات، آیین‌ها، مناسبات اجتماعی و فاکتورهای فرهنگی را برای اعضا فراهم می‌سازد.

بنا بر این قاعده، ما با تفسیر و تعبیر ایرانی اسلامی به این اهداف نگاه می‌کنیم و اگر اهداف توسعه‌ای تعیین شده، با الگوهای فکری عقیدتی و فرهنگی ما تناسب نداشته باشد آن را به‌روز رسانی و بومی‌سازی می‌نماییم.

به هر روی انچه از محتوای شعار امسال برمی‌آید حقوق برابر و سراسری در تمام جهان برای همیشه جهت افراد دارای معلولیت است.

به عبارت دیگر حقوقی مانند رفاه، رفع فقر و محرومیت، اشتغال، برخورداری از آموزش، انرژی، امنیت، دسترسی به تمام امکانات زندگی اجتماعی که برای سایر شهروندان مورد تقاضا است برای خانواده‌ی بزرگ کم‌توانان که در کشور ما جامعه‌ی هدف بهزیستی هستند نیز مورد درخواست می‌باشد.

لذا سازمان بهزیستی، متولی مطالبه‌گری این حقوق بوده و از هر مسیر و هر روش، و از هر مدیر و جایگاه تصمیم‌گیری، این مطالبه‌گری را دنبال و برای همه‌ی افراد دارای معلولیت در همه‌ی سطوح و مراحل، مطالبه‌گری و تسهیلگری را در برنامه خود دارد.

ما معتقدیم قوانین کشورمان در زمینه‌ی حقوق افراد دارای معلولیت، علاوه بر آنکه با آیین‌ها، سنت‌ها، اعتقادات و فرهنگ ما سازگاری کامل دارد، در انطباق کامل با اهداف تعیین شده‌ی سازمان ملل برای توسعه‌ی پایدار است و اگر این قانون به درستی و در سطح مطلوب اجرا شود، به تمام این اهداف دست خواهیم یافت.

ناگفته نماند که کشور ما و به طور اخص، استان خراسان رضوی، در دهه‌ی گذشته، از نظر حقوق و امتیازات زندگی افراد دارای معلولیت روند رو به رشدی داشته و بویژه در زمینه‌ی مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری، رشدی سریع و باورنکردنی را تجربه کرده است.

این دستاورد بزرگ که به تأیید وزارت کشور هم به عنوان رئیس ستاد مناسب‌سازی کشور رسیده، نتیجه‌ی همت و تلاش همه‌ی آحاد مردم، به ویژه‌ اداره کل بهزیستی، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد معلولین، گروه‌های فعال اجتماعی و مدنی، مسؤولان دلسوز و انسان‌دوست، شهرداران، استانداران و سایر مقامات استان و شهرستان‌ها بوده است.

انتظار داریم که مردم همچون گذشته، با ما همراه بوده و در راستای احقاق حقوق افراد دارای معلولیت ما را یاری رسانند. اطمینان داریم که هر جا مردم در صحنه باشند مشکلات حل می‌شود و موانع از سر راه کنار می‌روند. نظام ما نظامی انقلابی و متکی بر مردم است و نظام مردم‌سالاری ما با نظام دموکراسی مبتنی بر لیبرالیسم غرب، صدها کیلومتر فاصله دارد.

ما با ایمان و معنویت مردم‌مان سر و کار داریم، گنجینه‌ و خزانه‌ای که دارای ثروتی بی‌انتها است و عمق آن تا بیکران ادامه دارد. این مردم با مسؤولان انقلابی و جهادی‌شان با همتی مثال زدنی، و با تکیه بر اسناد و قوانین داخلی و بین‌المللی، زمینه‌ رشد و بالندگی پایدار و فراگیر افراد دارای معلولیت را فراهم می‌سازند و شرایط حضور فعال آنها در جامعه و فعالیت در همه‌ی صحنه‌های زندگی اجتماعی را مهیا می‌کنند.

روز جهانی افراد دارای معلولیت، بر همه‌ی عزیزانی که به نحوی از انحاء افتخار عضویت این جامعه را دارند تبریک و تهنیت می‌گوییم و امیدواریم برنامه‌ها و تدارکاتی که بهزیستی خراسان رضوی در طول هفته منتهی به چهاردهم آذرماه در نظر گرفته، در راه رسیدن به اهداف تعیین شده توانخواهان عزیزمان موثر واقع شود.

کد خبر 47456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد