توانمند سازی افراد دارای معلولیت از مهمترین برنامه های بهزیستی است

مدیر کل بهزیستی استان زنجان ضمن گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت گفت: طرح ارتقای توانمندسازی افراد دارای معلولیت با مشارکت ۲۹۰ نفر از سالمندان و افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی، بینایی و شنوایی در استان اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی با بیان اینکه برابری و عدم تبعیض از مهمترین شاخصه های مطالبه اجتماعی در راستای حقوق افراد دارای معلولیت است، افزود: توجه به موضوع معلولیت و شامل سازی افراد دارای معلولیت در کلیه ی برنامه های توسعه و کاهش فقر، مشارکت افراد دارای معلولیت در فعالیت های خانوادگی، اجتماعی، آموزشی، اوقات فراغت، کار و فرهنگی، قابل دسترس کردن محیط فیزیکی برای افراد دارای معلولیت، بالابردن میزان اثربخشی اقدامات درمانی و رضایتمندی افراد دارای معلولیت از پیامدهای توانمند سازی این افراد است.

 وی خاطرنشان کرد: توانمند سازی افراد دارای معلولیت از مهمترین برنامه های بهزیستی است و برداشته شدن موانع و ارایه تدابیر کارشناسانه، قابلیت‌های این قشر را بروز می‌دهد و زمینه حضور فعال آنها را در سطح جامعه فراهم می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه برابری و عدم تبعیض از مهمترین شاخصه های مطالبه اجتماعی در راستای حقوق افراد دارای معلولیت است، یادآور شد: آگاه سازی، مهمترین گام برای شناساندن توانایی های افراد دارای معلولیت است که در این زمینه رسانه‌های جمعی در برابر تمامی گروه های اجتماعی از آن جمله افراد دارای معلولیت رسالتی دارند که تامین کننده نیازهای اطلاعاتی و بازتاب دهنده نوع نگاه و وضعیتشان باشد.

وی بیان کرد:  رسانه‌ها این توانایی را دارند که حس امیدواری و توانمندی یا امکان موفقیت را در افراد دارای معلولیت افزایش دهند و با بهره گیری درست از ظرفیت ها و محتوی رسانه‌های جمعی همچون سینما، رادیو، تلویزیون، مطبوعات و اینترنت می توان میان مردم، معلول با مردم، معلول با معلول، معلولین با مسئولین ارتباط درستی برقرار کرده تا منجر به شناخت نیازها و حقوق افراد دارای معلولیت شود.

این مقام مسئول به برنامه تشکیل صندوق های خرد محلی متشکل از افراد کم درآمد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر۳صندوق با عضویت افراد دارای معلولیت فعال هستند.

محمدی اضافه کرد: اجرای این برنامه بر پایه تشکیل گروههایی متشکل از افراد دارای معلولیت است  که اعضا باید بتوانند تسهیلات دریافتی را صرف یک فعالیت درآمدزا کرده تا با ایجاد دسترسی به منابع مالی لازم، سطح معیشت و درآمد افراد دارای معلولیت ارتقا یابد.

کد خبر 47411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد