تعارضات خانوادگی سومین عامل طلاق در کشور است

کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان تهران با تاکید بر تاثیر مشاوره جهت کاهش طلاق گفت: به نظر می‌رسد برای مشاوره یارانه ای نیاز است که بیمه باید آن را پوشش دهد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری مهر، مینا مقدم، کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان تهران در گفتگو با برنامه «سعادت آباد» رادیو تهران، در پاسخ به اینکه با وجود آنکه مسئولان از دلایل افزایش آمار طلاق در کشور مطلع هستند چرا برای کاهش میزان طلاق کمک نمی کنند؟ گفت: همه ما چالش‌ها و معضلات را می‌دانیم اما معمولاً موازی کاری‌های وجود دارد. به عنوان مثال سازمان بهزیستی می‌تواند در بحث آموزش مثمر ثمر باشد اما نمی‌تواند به جهت نبود بیمه مشاوره، هزینه سنگین مشاوره را تامین کند یا اینکه قوه قضاییه باید تمهیداتی بیندیشد تا جلسات مشاوره پیش از طلاق بیمه شود و هزینه آن بر دوش زوجین نباشد. برخی از این زوجین نیاز به جلسات بیشتری دارند و بسیاری از این جلسات به بهبود روابط و جلوگیری از طلاق می‌انجامد. حتی این افراد پس از طلاق و در صورت ازدواج مجدد هم دچار مشکل خواهند شد چون آگاهی لازم را ندارند.

وی با تاکید بر آموزش‌های بیشتر پیش از ازدواج گفت: جلسه مشاوره یک ساعته و نهایتاً یک روزه برای عقد کارایی کافی ندارد چون زوجین در حال و هوای دیگری هستند و حتی برای افرادی که پس از طلاق، قصد ازدواج مجدد دارند حداقل دوماه آموزش باید در نظر گرفته شود. به نظر می رسد یارانه ای برای مشاوره نیاز است که بیمه باید هزینه آن را پوشش دهد. باید حداقل ۱۰ جلسه در سال برای هر ایرانی به ویژه برای زوجین در نظر گرفته شود. با این جلسات، بسیاری از زوجین به طلاق نمی‌رسند.

کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان تهران با اشاره به سامانه تصمیم در قوه قضاییه که برای زوج‌های متقاضی طلاق به صورت توافقی طراحی شده است گفت: قوه قضاییه ۶ جلسه را برای این زوجین در نظر گرفته است و زوجین موظف به شرکت در این جلسات هستند. در جلسه اول موضوع طلاق غربال می‌شود و در این جلسه دلایل طلاق و راهکارها مشخص می‌شود و زوجین به مراکز تخصصی ارجاع داده می‌شوند. در ۶ ماه ابتدای سال جاری از ۱۲ درصد طلاق‌ها جلوگیری شده است ولی ما به دنبال سازش‌های پایدار هستیم تا پس از مدتی زوجین دوباره به سمت طلاق نروند.

وی در پاسخ به اینکه آیا مشاوره‌های پیش از ازدواج روانشناسان مراکز مشاوره خصوصی موثر است؟ گفت: این مراکز باید توسط سازمان‌های بهزیستی و روانشناسی تایید شده باشند. بحث حاکمیتی مربوط به بهزیستی و بحث علمی مربوط به سازمان نظام روانشناسی است. این روانشناسان موظف هستند سالیانه دوره‌های تخصصی خانواده را بگذرانند و بتوانند مجوز خود را تمدید کنند. اگر این روانشناسان به روز نشده و تخلف داشته باشند نمی‌توانند تایید بگیرند. باید بحث نظارت بر این مراکز جدی گرفته شود. چون این افراد نمی‌توانند مشاوره دقیقی بدهند.

مقدم در پاسخ به اظهارات مجری برنامه به نقل از یکی از مسئولان بهزیستی بر مبنای اینکه بی احترامی سومین دلیل برای طلاق در کشور است، اظهار داشت: موارد طلاق در مراکز به صورت ۶ ماهه و سالیانه رصد می شود. این آمار می تواند در زیرمجموعه تعارضات و مشکلات خانوادگی باشد.

کد خبر 47407

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد