در رسانه | برنامه ما رضایت مندی افراد دارای معلولیت با اقدامات درمانی و توانمند سازی آنان می باشد

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فراگیرسازی و مشارکت مؤثر برای افراد دارای معلولیت در جامعه اظهار داشت : درگیر شدن افراد دارای معلولیت و تشکل‌های آنها در برنامه‌های توانمندسازی جزو سیاست‌های این سازمان است که بالا بردن میزان اثربخشی اقدامات درمانی و رضایت مندی افراد دارای معلولیت از دیگر برنامه‌هایی است که انجام می‌گیرد.

فرگل صحاف در کنفرانس خبری با خبرنگاران استان که به مناسبت هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت برگزار شده بود گفت: شعار هفته گرامیداشت معلول با عنوان پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت است.

صحاف ادامه داد: کمیسیون‌های پزشکی روزانه کارت معلولیت را برحسب نوع معلولیت صادر می‌کند، طی یکسال گذشته وضعیت و پرونده‌ی ۷۵ هزار نفر معلول در کمیسیون‌های پزشکی بررسی شده است.

وی افزود: تکریم افراد دارای معلولیت، رفع موانع، خانواده و جامعه، اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین و سازمان‌های مردم نهاد و بیمه و سلامت فراگیر افراد دارای معلولیت از جمله برنامه‌های پیش رو است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از پرداخت تسهیلات ۲۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریالی برای خرید محصولات حمایتی به مددجویان تحت پوشش استان در ۹ ماهه امسال خبر داد.

وی همچنین با اشاره به پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب برای ۲ هزار و ۹۵ نفر خاطرنشان کرد: سال گذشته برای ۱۳۹ کودک دارای بیماری فنیل کتونوری ( یک بیماری نقص متابولیکی مادرزادی ) تسهیلات رایگان خرید تغذیه مناسب پرداخت شده است.

صحاف افزود : ۱۵ میلیارد ریال برای ۲۲۰ قلم کالا از جمله ویلچر، سمعک، باطری سمعک پرداخت شده است، همچنین ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای خدمات دندانپزشکی و ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال نیز برای خدمات پروتز مددجویان در سال جاری پرداخت شده است.

وی اظهار داشت : با توجه به طبقه بندی معلولین، میزان معلولین جسمی و حرکتی در آذربایجان شرقی ۳۷/۹۴ درصد و معلولین بینایی در استان ۱۱/۸۲ درصد است.

صحاف با اشاره به اجرای برنامه‌ی ورزش و بازی‌های بومی و محلی جهت ارتقا و توانمندسازی سطح سلامتی روانی و جسمی افراد دارای معلولیت، گفت: تاکنون۴۰۰ نفرافراد دارای معلولیت در ورزش و بازی‌های بومی و محلی استان فعالیت می‌کنند، این برنامه با توجه به وضعیت هر استانی طراحی شده و افراد دارای معلولیت از این برنامه‌ها بهره مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی افزود: معلولیت صوت و گفتار در سطح آذربایجان شرقی ۶/۳۱ درصد و معلولیت شنوایی ۱۲/۶۷ درصد است.

صحاف بیان کرد: میانگین معلولیت خیلی شدید در سطح کشور، ۱۴/۲ است که در استان ما نیز ۱۱/۸۵ درصد است و میانگین معلولیت شدید در استان ما ۳۶/۴۳ درصد و معلولیت متوسط در استان آذربایجان شرقی ۲۹ درصد است که معلولیت خفیف نیز، ۱۹/۱۱ درصد است.

وی گفت : در سطح استان آذربایجان شرقی ۸۴ مرکز روزانه ارائه خدمات توانبخشی وجود دارد که در طول یک سال توانسته‌ایم برای ۴ هزار نفر در این مراکز خدمات خود را ارائه دهیم.

صحاف دانشجوی دانشگاه دولتی و سه هزار و ۹۵۱ دانش آموز هزینه تحصیلی دریافت کرده اند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی توانمندسازی جامعه روستایی و ارایه فرصت های برابر برای روستاییان را از جمله اولویت های خدمات دهی بهزیستی عنوان کرد و گفت: به منظور شناسایی و آگاه سازی افراد معلول، در یک سال گذشته ۲۰ هزار معلول در روستاهای استان شناسایی و تحت حمایت بهزیستی قرار گرفتند.

صحاف اضافه کرد: همچنین با توجه به گسترش شهرنشینی، یک هزار و ۵۰۰ نفر از افراد دارای معلول را در حاشیه شهرها شناسایی کرده و خدمات ارایه داده ایم.

وی با اشاره به برقراری مستمری برای مددجویان، گفت: برای افراد آسیب دیده نخاعی و دارای معلولیت شدید، علاوه بر مستمری حق پرستاری نیز پرداخت می شود.

صحاف کاشت حلزون برای نوزادان را از جمله برنامه های اصلی بهزیستی عنوان کرد و افزود: ۱۸۰ میلیون تومان برای کاشت حلزون ۷۵ ناشنوا پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی اقدامات پیشگیری از معلولیت را از جمله برنامه های اصلی و اولویت دار این سازمان اعلام و خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته برای ۶ هزار و ۳۲۱ نفر غربالگری و مشاوره ارایه شده و همچنین به منظور جلوگیری از نابینایی و کم بینایی غربالگری بینایی برای ۹۶ هزار و ۹۶۰ نفر انجام شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از سوی بهزیستی برای مناسب سازی منازل افراد معلول پرداخت شده است که در حال حاضر ۳۷ واحد مسکونی آماده تحویل به خانواده‌هاست که از این تعداد ۹ واحد متعلق به خانواده‌هایی است که دارای دو فرزند معلول هستند.

کد خبر 47391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد