همه‌ی امکانات و فرصت‌های زندگی باید برای افراد دارای معلولیت‌ دسترس‌پذیر شود

جلسه ارتباط مجازی مدیر کل، معاون توانبخشی و کارشناسان حوزه‌های تخصصی بهزیستی خراسان رضوی با مراکز روزانه و شبانه‌ی توانبخشی معلولین استان، صبح امروز همزمان با نخستین روز از هفته جهانی معلولین برگزار گردید.

در این جلسه که با نرم‌افزار اسکای روم و با شرکت ۱۸۰ نفر از مدیران و مسؤولان فنی مراکز برگزار گردید مدیر کل بهزیستی بر تحقق عملی شعار روز جهانی معلولین تأکید کرد.

مسعود فیروزی گفت: دنیا باید برای همه افراد جامعه دسترس‌پذیر باشد و تمام افراد جامعه بتوانند از همه‌ی امکانات و خدمات به طور مساوی بهره‌مند شوند.

وی با قدردانی از مراکز بخش غیر دولتی که به مددجویان خدمات توانبخشی ارائه می‌کنند گفت: اصرار داریم که مددجویانی که قابل بازتوانی و استقلال‌بخشی هستند از پوشش مراکز شبانه‌روزی خارج و به جامعه بازگردند.

فیروزی تأکید کرد: مددجویان بهزیستی، اعضای جامعه هستند و هیچ تفاوتی با سایر شهروندان ندارند و باید در کنار سایر افراد، زندگی عادی داشته باشند.

وی آسایشگاه، مرکز تجمع خاص، مجتمع خوابگاهی، مراکز محصور و هر گونه جداسازی افراد دارای معلولیت از سایرین را خلاف سیاست‌های کلی بهزیستی دانست و گفت: فقط مددجویانی که هیچ پناه و خانواده‌ای ندارند و بدون کمک دیگران، قادر به زندگی نیستند، در مراکز شبانه‌روزی باقی خواهند ماند و سایر مددجویان باید مورد توانبخشی، بازتوانی، توانمندسازی و ورود به جامعه قرار گیرند.

همه‌ی امکانات و فرصت‌های زندگی باید برای افراد دارای معلولیت‌ دسترس‌پذیر شود

معاون توانبخشی بهزیستی استان نیز در این نشست بر مناسب‌سازی مراکز توانبخشی و خدماتی بهزیستی تأکید کرد.

حمیدرضا علیزاده گفت: هر جا و هر امکان و فرصتی که سایر افراد جامعه به آنها نیاز و دسترسی دارند باید برای افراد دارای معلولیت نیز دسترس‌پذیر باشد.

وی با بیان اینکه دسترس‌پذیری، امروز یک امر بدیهی و ملموس در جامعه شده است گفت: دسترس‌پذیری فقط در زمینه‌ی معابر و تردد شهری نیست بلکه وسایل، نرم‌افزارها، امکانات دیجیتال، تحصیل، وسایل علمی، تجهیزات زندگی، وسایل خانگی و هر ابزار و دستاوردی که برای سایرین امکان استفاده دارد باید نمونه‌ای برای افراد دارای معلولیت هم داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: توانخواهان نباید به خاطر نامناسب‌بودن مراکز آموزش عالی از تحصیلات دانشگاهی، باز بمانند و هر دانشجو و دانش‌آموزی در هر نقطه و شهر و روستایی که زندگی می‌کند باید به همه‌ی مراکز و امکانات آموزشی دسترسی داشته باشد.

در این نشست، مدیران بهزیستی استان از مسؤولان فنی و مدیران مراکز توانبخشی استان تشکر و از خدمات آنان به جامعه‌ی هدف قدردانی کردند.

کد خبر 47372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد