۴ هزار کودک کار تا دو سال آینده ساماندهی می‌شوند

با عدم توجه به قشرهای آسیب پذیر در سطح جامعه، برخی کودکان از طرف سرپرستان آن‌ها مجبور به کار در سطح خیابان‌ها می‌شوند، در حالی که طبق قانون اساسی این اقدام جرم است و دستگاه‌های مربوطه باید برای ساماندهی کامل کودکان کار اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری فارس، چندین سال است که در چهارراه‌ها شاهد کار کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستیم، به نحوی که بستر هرگونه سوء استفاده از آن‌ها وجود دارد و مشکلات جسمی و روحی زیادی را برای این قشر فراهم کرده است.

✔️قانون حمایت از کودکان کار اجرا نمی‌شود
براساس بند(ب) ماده ۹۵ لایحه برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۵، دولت موظف به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار شده است، به گونه‌ای که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵ درصد میزان کنونی کاهش یابد، اما آماری از تعداد دقیق کودکان کار نیست.

علاوه بر آن ماده ۷۹ قانون کار در ایران می‌گوید؛ کار کردن کودکان زیر ۱۵ سال مطلقا ممنوع است، به نحوی که طبق ماده ۴ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۸۱، هرگونه صدمه، اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان، نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع بوده و مجرم به سه ماه و یک روز تا ۶ ماه حبس یا اینکه تا ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

در قوانین بین المللی نیز طبق پیمان نامه جهانی کودک که کشور ما از سال ۱۳۷۳ متعهد به اجرای مفاد آن شده است، کودک به دلیل نداشتن رشد کامل جسمی و ذهنی نیازمند محافظت و مراقبت ویژه از جمله حمایت حقوقی مناسب است.

همچنین قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در جلسه علنی روز سه شنبه ۹۹/۰۲/۲۳ تصویب و طی نامه شماره ۲۸۷۵۳ مورخ ۹۹/۰۳/۲۲ از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شد، که در آن وزارت دادگستری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور موظف به ساماندهی کودکان آسیب‌پذیر و حمایت از این قشر آسیب‌دیده شدند.

امین شاهرخی رئیس سازمان بهزیستی استان تهران در همین رابطه با اشاره به این که طرح شناسایی و جذب کودکان کار از اسفند ۹۸ آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون ۹۳۵ کودک کار جذب شدند، که از این میان ۱۶۱ ایرانی و ۷۷۴ اتباع که ۸۷۹ نفر پسر و ۵۶ نفر دختر هستند.

✔️سازماندهی کودکان کار استان تهران تا دو سال آینده
وی به وجود ۴ هزار کودک کار در سطح استان تهران اشاره کرد و افزود: امید داریم در طرح موجود تا دو سال آینده همه کودکان و نوجوانان کار را سازماندهی کنیم، البته همکاری سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری و نیروی انتظامی و اورژانس اجتماعی را می‌طلبد.

✔️سرپرستان کودکان کار مجرم شناخته می‌شوند
مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به مجرم بودن سرپرستان کودکان کار اضافه کرد: نکته مثبت طرح جدید، نحوه شناسایی و احراز هویت است که از طریق اسکن عنبیه کودکان صورت می‌گیرد، که در این روند خانواده کودک دعوت شده و با آن ها اتمام حجت می‌شود، به نحوی که ضوابط قانونی کودکان کار به اطلاع پدر و مادر می‌رسد که رها کردن کودک و اجبار به کار آن‌ها جرم است و مجازات دارد، همچنین کودکانی که سرپرستی ندارند در مراکز نگه‌داری می‌شوند.

شاهرخی در رابطه با ۵ مرکز نگه‌داری کودکان کار خاطرنشان کرد: در مرکز یاسر پسران بیش از ۱۲ سال و مرکز بعثت کودکان زیر ۱۲ سال حضور دارند، همچنین در مرکز ولیعصر(عج) دختران نگهداری می‌شوند، علاوه برآن مرکز بهاران ۸ برای پسران اتباع بیگانه و یکی از مراکز دیگر نیز برای نگهداری دختران اتباع اختصاص داده‌ایم.

وی به همکاری پلیس امنیت عمومی اشاره کرد و گفت: تعدادی از کودکان کار به وسیله باندهای مختلف جمع آوری می شوند که برای این قضیه با پلیس امنیت عمومی نامه نگاری کرده‌ایم تا از این قشر سوء استفاده نشود.

مردم شریف به جای کمک به کودکان کار به بهزیستی کمک کنند

رئیس سازمان بهزیستی استان تهران خواسته‌های سازمان را مطرح کرد و افزود: از ملت شریف ایران می‌خواهیم به کودکان کار کمک نکنند، زیرا این کار موجب پشتوانه‌ای برای آن‌ها می‌شود تا کار خود را ادامه دهند، همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر مردم عزیز قصد کار خیر دارند، کمک هزینه‌های خود را به حساب مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی واریز کنند.

علاوه برآن طاهره پژوهش رئیس انجمن حمایت از کودکان کار با اشاره به به ترویج و تبلیغ حقوق کودک اظهار کرد: انجمن حمایت از کودکان کار از سال ۱۳۷۳ با کمک خیرین و اعضا کار خود را آغاز کرد، به نحوی که در سال ۱۳۷۸ مهم ترین معظل کودکان را دوری از فضای تحصیل می‌دانستیم و به همین علت در شوش اقدام به آموزش جمعی از کودکان کار کردیم.

✔️آسیب‌های روحی و روانی در کنار مشکلات اقتصادی
وی درباره‌ افزایش مشکلات کودکان کار گفت: با گذشت زمان آسیب‌های این قشر بیشتر شد و علاوه بر مشکلات اقتصادی، کودکان سطح خیابان دچار آسیب‌های روحی و روانی نیز شدند که باعث شد علاوه بر دغدغه آموزش، مسائل روانشناسی و روان درمانی را هم درنظر بگیریم تا این کودکان در آینده زندگی عادی داشته باشند.

✔️وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگروه تشکیل دهد
رئیس انجمن حمایت از کودکان کار در پایان با اشاره به لزوم تشکیل کارگروه در وزارت خانه مربوطه گفت: انجمن تاکنون بیش از ۵ هزار کودک کار را آموزش داده و سازماندهی کرده است، اما برای حل ریشه‌ای این مساله باید دستگاه‌های دولتی هم اقدام کنند، که سازمان بهزیستی اقدامات خوبی انجام داده است، ولی باید در سطح کلان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگروهی را برای این امر تشکیل دهد.

در همین راستا اورژانس اجتماعی نیز وظیفه شناسایی و جذب کودکان کار و اقشار آسیب‌دیده را دارد، که برای آشنایی با اقدامات و مسائل این سازمان به سراغ یکی از کارشناسان این مجموعه می‌رویم.

✔️قوانین کودکان کار اجرا شود
این خبر بنابر پیگیری کمپین کودکان کار همچنان قشر آسیب‌پذیر هستند تنظیم شده است، که در نتیجه همان‌طور که در ابتدای خبر ملاحظه کردید، قوانین زیادی برای سازماندهی کودکان کار وضع شده است، اما اقدامات ضعیفی برای این امر وجود دارد، لذا باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کمیته‌ای برای ساماندهی همه کودکان کار تشکیل دهد و با تدبیری معین بستر چنین اتفاقی را برطرف کند.

کد خبر 47205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد