در رسانه | معتاد متجاهر، بیماری بی‌سرپناه و نیازمند حامی

مشهد- ایرنا- خانه‌اش زیر پل و حصار کارتن تنها مکان امن برای تن رنجورش است، گریزان از مردم و بیگانه از خود، روزگاری در جامعه سری در سرها داشته اما امروز با طرد شدن از خانواده، زیر سقف آسمان را سرپناه خود می‌داند و در لاک اعتیاد و تنهایی خود جان می‌دهد.

دیدگانش در سوز زمستان دیگر سویی ندارد اما از داخل خانه کارتنی خود، چشم انتظار رفتن سیاهی شب است، چه عابرانی که با گذر از کنارش نگاهی از سر ترحم دارند اما نه او امیدی به کمک آنها دارد و نه آنها در میان دغدغه و مشغله خود رغبتی به کمک دارند.

طبق آمار رسمی بیش از ۳۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که سهم خراسان رضوی حدود یک سوم این تعداد است که بیشتر آن نیز متعلق به مشهد است، شهر امام مهربانیها که باید الگوی جامعه باشد، خود مهد معتادان متجاهر شده است آسیبی که با عزم و اراده جدی دستگاه‌های متولی قابل سامان است.
بیش از ۹ هزار معتاد متجاهر در خراسان رضوی 
 سال گذشته تجارت مواد مخدر بیش از سه هزار میلیارد دلار گردش مالی در جهان داشته است و یکی از ابر چالشهای جهانی، معضل اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است، هیچ گامی در مبارزه با اعتیاد مهم‌تر از این نیست که فرد اصلا به دنبال اعتیاد نرود و گرایشی به این مقوله نداشته باشد از همین رو افزایش آگاهی مردم در خصوص آسیب‌های این معضل در پیشگیری از آن بسیار مهم است و اگر ما بتوانیم واکسن صیانت و نه گفتن به مواد مخدر را در جامعه توسعه بدهیم کار بزرگی انجام داده‌ایم.
اینها بخشی از گفت و گوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با خبرنگار ایرنا در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر است.
محمد حسین صالحی افزود: در خراسان رضوی بیش از ۹ هزار معتاد متجاهر وجود دارد که در حال حاضر حدود چهار هزار نفر از این تعداد در مراکز ساماندهی هستند.
وی اضافه کرد: فرهنگ‌سازی پیشگیری از اعتیاد و توسعه مشارکت‌های مردمی در پیشگیری، درمان، صیانت و مقابله با اعتیاد بسیار با اهمیت است و باید مورد توجه باشد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با تاکید بر ورود جدی تمام دستگاه‌های متولی در حوزه پیشگیری از اعتیاد گفت: متاسفانه سن اعتیاد نیز پایین آمده و گرایش به مواد مخدر صنعتی هم افزایش یافته که زنگ خطر است.
صالحی افزود: میانگین تمایل مصرف به مواد مخدر در کشور بیش از ۱۶ درصد و در استان خراسان رضوی ۱۷ درصد است، سن اعتیاد به زیر ۱۵ سال آمده‌ و بسیار نگران‌کننده است.
وی تاکید کرد: ساماندهی معتادان و به خصوص معتادان متجاهر فقط به انتقال آنها به کمپ‌های ترک اعتیاد خلاصه نمی‌شود، ترک اعتیاد بدون توانمندسازی و اشتغال این افراد، بازگشت دوباره به اعتیاد است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: از طرف دیگر نرخ شیوع اعتیاد در استان ۲.۷ درصد است و ۹۷.۳درصد از افراد جامعه سالم هستند اما جامعه سالمی که در معرض خطر هستند و پیشگیری برای این چند میلیون‌نفر است.
صالحی افزود: متاسفانه در عمل همه اقدامات و اعتبارات به سمت ساماندهی ۹ هزار معتاد متجاهر رفته‌ است و از این چند میلیون‌ نفر غفلت شده است.
طرح ساماندهی گام به گام
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در ادامه از اجرای طرحی برای ساماندهی معتادان متجاهر با مشارکت شهرداری و شورای شهر مشهد خبر داد که در این طرح، ابتدا ساماندهی و اشتغال هزار معتاد متجاهر در دستور کار قرار گرفته‌ است.
صالحی افزود: در این طرح سعی می‌شود به جای اقدامات کلی برای جمعیت ۹ هزار نفری معتاد متجاهر، این جمعیت به صورت گام به گام و مرحله‌ای ساماندهی و اقدامات بازپروری، توانمندسازی و اشتغالزایی برای آنها انجام شود.
وی ادامه داد: البته در حال حاضر نیز با مشارکت شهرداری، تعدادی از بهبودیافتگان در فعالیتهای شهرداری به کارگرفته شده‌اند که این اشتغالزایی نقش مهمی در توانمندسازی آنها دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: اگر طرح ساماندهی کامل هزار معتاد متجاهر در مشهد اجرایی شود، اقدام بزرگ و کم‌نظیری در این حوزه خواهد بود.
صالحی افزود: با پای کار آمدن همه دستگاه‌های متولی و با استفاده از ظرفیتهای استان خراسان رضوی باید در ریشه کن کردن اعتیاد تلاش کرد.
وی اضافه کرد: باید شعار "نقش و سهم من در پیشگیری از اعتیاد چیست" را به‌عنوان کلید واژه قرار دهیم و اقدامات پیشگیری از اعتیاد را از خود شروع کنیم و گامی در جهت ریشه‌کنی اعتیاد برداریم.  

لزوم همراهی همه دستگاه‌های متولی
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همیشه عدالت کیفری جواب نمی‌دهد و در برخی موارد باید با عدالت ترمیمی و حمایت از فرد، زمینه بازگشت وی به جامعه را فراهم کرد.
سید امیر مرتضوی افزود: در حوزه آسیبهای اجتماعی و از جمله اعتیاد، دستگاه‌های متعددی متولی هستند که می‌توانند با مشارکت و همفکری، گام‌های مهمی در این حوزه بردارند اما با تک روی به نتیجه تاثیرگذاری نمی‌رسیم.
وی ادامه داد: ۱۰ مورد جرم و آسیب اجتماعی اولویت دار در استان وجود دارد که در سال جاری در هشت مورد آن با کاهش جرم مواجه هستیم اما حتی وجود یک معتاد در جامعه زیاد است و در شهر امام رضا (ع) با همکاری دستگاه‌های متولی باید موضوع ساماندهی معتادان متجاهر با جدیت دنبال شود.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با تاکید بر مقوله پیشگیری از اعتیاد افزود: در بحث پیشگیری از وقوع جرم، هیچ دستگاه، سازمان و نهادی را نمی‌توان پیدا کرد که وظیفه پیشگیری نداشته باشد همه نهادها از نهاد خانواده گرفته تا تمام سازمان‌ها، وظیفه و تکلیف پیشگیری دارند و باید در این امر مشارکت و همکاری کنند.
مرتضوی به طرح ساماندهی هزار معتاد متجاهر با مشارکت شهرداری و شورای شهر مشهد اشاره کرد و افزود: این طرح به تازگی در دستور کار قرار گرفته است و از آنجا که تمام جوانب ساماندهی از جمله اشتغال بهبودیافتگان در این طرح مورد تاکید است نتایج بسیار موفقی خواهد داشت.
۱۱ دستگاه متولی سازماندهی معتادان متجاهر
رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: طبق قانون، ۱۱ دستگاه متولی ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر هستند و وظیفه شهرداری‌ها، اسکان و تامین وعده غذایی آنهاست.
هاشم دائمی افزود: تا کنون مدیریت شهری نقش خود را ایفا کرده است اما سایر دستگاه‌ها کجا هستند؟ حضور معتادان متجاهر در سطح شهر موجب ایجاد مسایل و معضلات مختلفی چون ناامنی اجتماعی، افزایش ارتکاب جرایم و زورگیری می ‌شود.
وی اضافه کرد: براساس آمارهای ارائه شده، حدود ۶ هزار معتاد متجاهر در این شهر داریم که در فصول سرد سال، تحت عنوان کارتن‌خواب دیده می‌شوند، این آمار و ارقام تصویر زیبایی را پیش روی مدیریت شهری ایجاد نمی‌کند و لذا باید برنامه‌ریزی جدی کرد.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بعضی از معتادان متجاهر زندگی روزانه خود را از طریق جرایم و سرقت و بازیافت غیراصولی می‌گذرانند و باید دید برنامه دستگاه‌های متولی در بحث تامین شغل این افراد چیست؟
دائمی افزود: شورای شهر مشهد تفاهمنامه‌ای را آماده کرده که در آن علاوه بر ۱۱ دستگاه متولی، ۳۷ دستگاه دیگر هم باید در این خصوص ایفای نقش کنند و امید است این تفاهمنامه در استانداری به امضاء برسد و تمام دستگاه‌ها نسبت به آسیب‌های اجتماعی احساس مسوولیت کنند.
وی تاکید کرد: زمانی معضل کارتن‌خوابی و معتادان متجاهر به صورت کامل حل و فصل می‌شود که همه دستگاه‌های متولی به وظایف سازمانی خود به نحو شایسته عمل کنند.
هدف‌گذاری جمع‌آوری همه ۹ هزار معتاد متجاهر خراسان رضوی تا پایان سال
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در خصوص اقدامات این سازمان برای ساماندهی معتادان متجاهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از اقداماتی که برای کاهش آسیبها، مدیریت سلامت اجتماعی و جلوگیری از جرایم خُرد انجام می‌شود، جمع‌آوری معتادان متجاهر و نگهداری از آنان در مراکز ماده ۱۶ و کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد است.
غلامحسین دلبری افزود: از ابتدای امسال تا آبان ماه حدود چهار هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در این استان جمع‌آوری شده است که ۲ هزار نفر از آنان تاکنون ترخیص شده‌اند.
وی ادامه داد: جمع‌آوری ۹ هزار معتاد متجاهر تا پایان امسال هدف‌گذاری شده که با کمک مراکز خصوصی درمان و ترک اعتیاد اقدام به اسکان و ترک اعتیاد آنان خواهد شد.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در این زمینه همکاری خوبی میان نیروی انتظامی، دانشگاههای علوم پزشکی و بهزیستی استان برقرار است.
دلبری با بیان این که مسوولیت مراکز درمان و ترک اعتیاد ماده ۱۶ بر عهده بهزیستی گذاشته شده است افزود: هم اکنون ۲۲ مرکز ماده ۱۶ درمان اعتیاد در این استان فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: مراکز ماده ۱۵ یا مرکز اقامتی میان مدت با رویکرد سم‌زدایی به‌همراه درمان‌های دارویی و غیردارویی نیز به‌ صورت داوطلبانه به بیماران ارائه خدمت خدمات می‌کنند.
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۶۰ مرکز ماده ۱۵ در استان فعال هستند که ۳۰ مرکز در مشهد و بقیه در شهرستانها ارائه خدمت می‌کنند.
دلبری افزود: تعرفه این مراکز بر اساس درجه‌بندی بین ۹۸۰ هزار تا یک میلیون و ۴۷۸ هزار تومان برای هر نفر است و در نیمه نخست امسال، پنج هزار نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند شده‌اند.  

کد خبر 47178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد