منع خشونت علیه زنان

۲۵ نوامبر روز منع خشونت علیه زنان

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، ساره امیرجان معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مباحث و توضیحاتی در خصوص خشونت و انواع آن بمناسبت هفته ملی منع خشونت علیه زنان مطرح کرد.  

ایشات در ابتدا ضمن تعریف مفاهیم خشونت (Violence )خشونت را طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی عبارت از تهدید یا تمایل یا اقدام به استفاده ی عمدی از نیروی فیزیکی یا قدرت، علیه خود یا دیگری، گروه یا جامعه که موجب بروز آسیب جسمانی، مرگ، آسیب روانی، ضعف رشد و یا انواع محرومیتها شود بیان و افزودند : خشونت خانگی به هر شکلی توسط شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده صرف نظر از اینکه کجا اتفاق افتاده  باشد اطلاق  می شود و به این ترتیب علاوه بر رفتارهای عمدی، رفتارهای غیرعمد؛ نظیر بی توجهی و بی تفاوتی که از مصادیق خشونت روانی هستند نیز در تعریف خشونت خانگی قرار می گیرند.

وی در ادامه :  همچنین در تعریف خشونت خانگی باید احتمال وقوع آسیب و تهدید به نتایج حاصل از رفتار خشونت آمیز را هم در نظر گرفت؛ به این معنا که علاوه  بر رفتارهای عمدی و غیرعمدی منجر به آسیب جسمی، جنسی، روانی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و دیگر آسیبهای وارده، تهدید به اِعمال رفتارهای همراه با این نتایج هم خشونت خانگی تلقی می شود و در عین حال، رفتارهایی که احتمال می رود اعمال آن به این نتایج منجر شود را هم در برگیرد

امیرجان در تعریف خشونت روانی و کلامی اذعان داشت : این خشونت می تواند شامل تضعیف روابط زن با اطرافیان، جلوگیری از تماس تلفنی یا ملاقات با خانواده و دوستان در چارچوب یک رابطه سالم (یا القای ترس مانند تهدید به صدمه ی جسمانی، تهدید به دور کردن فرزندان یا صدمه به آنان یا دشنام و ناسزا، تحقیر، قهر و صحبت نکردن باشد.

 تهدید مداوم زن و کودکانش، به تمسخر گرفتن زن و زیر سؤال بردن تمام تواناییهای وی که می تواند شامل موارد بسیاری از جمله ظاهر، طرز لباس پوشیدن، نحوه برقراری رابطه، هوش، روش های فرزند پروری، خانه داری، رانندگی وی و... باشد، توقع آزارگر از زن برای قبول و پذیرش مطلق همه شرایط در خانه، مورد اهانت قرار دادن و تحقیر زن در برابر مردم که می توانند فرزندان، فامیل، دوستان، همکاران و... باشند، انزوای اجتماعی و دور نگه داشتن زن از فامیل و دوستان و ممانعت از خارج شدن وی از منزل بدون داشتن همراه که می تواند شامل ممانعت وی از کار کردن در خارج از منزل نیز باشد، مجبورکردن زن به اینکه برای زمان هایی وتعداد ساعاتی(که صرف انجام کارهایی مانند دکتر رفتن، خرید کردن، بازگرداندن فرزندان از مدرسه و غیره... مس تواند مصداقی از خشونت علیه زنان یا اعضای یک خانواده بیان داشت.

معاون اجتماعی بهزیستی استان در ادامه گفت : کنترل زن به لحاظ نوع پوشش، رفتار و نحوه تعاملش با دیگران، خطاب کردن زن با اسامی و اصطلاحات آزاردهنده دارند برای تحقیر کردن وی، ایجاد حس گناه در زن و قبولاندن این موضوع به وی که اگر همسر و مادر بهتری بود مرد وادار به خشونت کردن نمی شد، بازی دادن زن به لحاظ فکری و ذهنی از عواملی است که  زن فکر کند از لحاظ روانی ناپایدار است

وی خشونت روانی و عاطفی علیه زنان را غالباً راهی برای حفظ قدرت و کنترل بر دیگری دانسته که با هدف تخریب خود ارزشمندی، هویت و عزت نفس اجرا می شود که دارای این انواع مختلف می باشد که بطور مثال در شکل شفاهی نظیر فریاد زدن، توهین، فحاشی و مانند آن و یا در شکل طرد کردن اندیشه و یا عقاید قربانی بروز می یابد. این نوع از خشونت ممکن است در شکلی رخ دهد که قربانی در اندیشه ها و احساسهای خود دچار شک و تردید شود. در برخی موارد، خشونت عاطفی قربانی را دچار ترس و دلهره میکند، قربانی را تحت زورگویی قرار میدهد و یا برای او محدودیت ایجاد میکند؛ مانند رفتار شوهری که اجازه نمیدهد همسرش با خانواده خود ملاقات کند یا کارهای مورد علاقه خود را انجام بدهد. خشونت عاطفی ممکن است به صورت دادن القاب تحقیرآمیز به فرد و یا سرزنش مستمر او نمود یابد.

ایشان خودداری از پرداخت پول و تأمین مالی یا آزار زن در محیط کار به طوری که منجر به از دست دادن منبع درآمدش شود و تلاش برای وابسته نگه داشتن زن به لحاظ اقتصادی. جلوگیری ازدسترسی زن به منابع مالی، مداخله ندادن او درهرگونه تصمیم گیری مالی، عدم تامین نیازهای اولیه، اجبار زن به اداره زندگی با مبالغی که به میزان نامعقولی اندک میباشند، کنترل سختگیرانه شوهر بر منابع مالی خانواده؛ مانند دفترچه چک بانکی، صندوق نگهداری پولها، کنترل درآمدها و نظارت بر حق اشتغال زن، اجبار زن به فروش اموال، جلوگیری از خرید دلخواه، دخل و تصرف در درآمد یا ارث زن، تصرّف در اموال گرانقیمت زن، به زور از زن پول گرفتن، اتهام دزدی زدن به زن، ندادن پول کافی به زن علی رغم تمکّن را مالی مصادیقی از خشونت مالی بیان و در تعریف خشونت آموزشی گفتند : این قسم از خشونت به معنی محروم کردن دیگران از حق بر آموزش؛ بالاخص حق بر آموزش ابتدایی و متوسطه) مدرسه رفتن(و حق بر آموزش عالی) دانشگاه رفتن(می باشد.

وی خشونت جسمانی را  مانند پرتاب اشیاء به سمت همسر، حمله ی فیزیکی به اشکال مختلف مانند کتک زدن) سیلی زدن، مشت زدن، لگد زدن(سوزاندن، هل دادن و وارد کردن هر نوع صدمه ای به بدن) اذعان و ادامه دادند : جلوگیری از دستیابی همسر به خدمات بهداشتی و درمانی نیز نوعی خشونت  است.

امیرجان خشونت جسمی را استفاده از نیروی فیزیکی با احتمال وقوع مرگ، معلولیت، صدمه، یا آسیب دانسته و خشونت فیزیکی را شامل مجبور کردن دیگران به ارتکاب هر یک از اعمال فوق اظهار و مصادیق آن را سوزاندن، اسیدپاشی، لگد زدن، کتک زدن با مشت یا وسایل دیگر، سیلی زدن، گاز گرفتن، نیشگون گرفتن، هل دادن، چنگ زدن، کشیدن موی سر، و ... بیان داشتند و در تعریف خشونت اجتماعی گفتند خشونت اجتماعی عبارتست از ایجاد هرگونه محدودیت ناروا در آزادی اراده و حق انتخاب نسبت به تمامیت جسمانی، سلامت، ازدواج و نظایر آن که بر اساس رسوم و سنتهای نا عادلانه و یا با سوءاستفاده از حقوق ناشی از سرپرستی صورت پذیردار مصادیق خشونت می باشد  

وی در کلام آخر خط ۱۲۳ به عنوان یکی از خطوط حمایتی و یاورانه آماده دریافت گزارشات جهت بررسی موارد کودک آزاری، همسر آزاری و خشونتهای خانگی است  وجود باورهای غلط در خصوص رفتار و اینکه خشونت و نحوه رفتار را   جزء مشکلات داخلی می دانند یکی از عوامل ایجاد خشونت در خانواده می باشد بخصوص افرادی که در دوران کودکی خشونت را تجربه نموده اند آن را مورد عادی دانسته و به تکرار آن در بزرگسالی ادامه می دهند این مشکل علاوه بر تهدید کیان خانواده افسردگی اضطراب، خرد شدن عزت نفس و ...را در فردی که خشونت دیده است تشدید می کند  گسترش شبکه حمایتی و منابع خدمت رسان استفاده از خطوط مشاوره ۱۴۸۰ کسب مهارتهای اجتماعی و مهارت زندگی آموزش افرادی که مرتکب خشونت می شوند از نحوه کنترل و مدیریت خشم همچنین آموزش در خصوص مهارت حل مساله می تواند در کاهش این آسیب نقش بسزائی داشته باشد. نحوه فرزندپروری و مهارتهای ارتباطی می تواند از چرخه منفی همسر آزاری  پیشگیری و در  تبدیل رفتارهای منفی به مثبت نقش بسزائی داشته باشد.

کد خبر 47177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد