حدود ۷۰درصد طلاق‌ها در استان قزوین توافقی است

زهرا غلامرضایی گفت: حدود ۷۰ درصد مراجعان به سامانه تصمیم خواهان طلاق توافقی بوده و فقط ۳۰ درصد زوجین خواستار طلاق یک سویه هستند که متاسفانه میزان سازش در طلاق‌های توافقی کمتر است

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین زهرا غلامرضایی با اشاره به نحوه فعالیت سامانه تصمیم اظهار کرد: بزرگترین مزیت این سامانه برخورداری از سیستم الکترونیکی یکپارچه است به طوری که متقاضیان با ورود به سایت، نوبت گرفته و نزدیک‌ترین مرکز مشاوره به محل زندگی خود را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: زوجین متقاضی طلاق در صورت مراجعه به مرکز مشاوره مورد ارزیابی اولیه قرار می‌گیرند و با کاهش تنش‌ها و تنظیم هیجانات توسط ارزیاب، وارد بازه زمانی 45 روزه برای دریافت مشاوره روان‌شناسی، حقوقی، مددکاری و مذهبی می‌شوند و این بازه زمانی در حقیقت فرصتی است که ممکن است زوجین را در مورد تصمیم به طلاق منصرف کند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: همه هدف و تلاش ما در سامانه تصمیم رسیدن به سازش زوجین و جلوگیری از فروپاشی کانون خانواده است؛ اما در این بین افرادی هم هستند که در معرض خطر بوده و ممکن است اتفاقات جبران ناپذیری متوجه آنان شود که در این صورت بهترین راه حل برای این افراد طلاق و جدایی است.

اعتیاد مهمترین عامل طلاق در استان 

وی بیان کرد: بیشترین تلاش درمانگران حرفه‌ای ما در سامانه تصمیم کمک به زوجین برای حفظ زندگی است و برای این منظور آموزش‌های لازم ارائه می‌شود تا دوباره به زندگی مشترک رجوع کرده و از نو شروع کنند.

غلامرضایی عنوان کرد: حدود 70 درصد مراجعان به سامانه تصمیم خواهان طلاق توافقی بوده و فقط 30 درصد زوجین خواستار طلاق یک سویه هستند که متاسفانه میزان سازش در طلاق‌های توافقی کمتر است.

وی بیان کرد: از دیگر مزایای سامانه تصمیم آموزش مهارت‌های زندگی، افزایش عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطر در خانواده، افزایش پایداری زندگی مشترک از طریق بهبود روابط اعضای خانواده، حمایتهای اجتماعی در صورت نیاز متقاضیان و صیانت از کانون خانواده از طریق مداخلات تخصصی روانی‌-اجتماعی است.

غلامرضایی با اشاره به فعالیت سامانه تصمیم در تمام شهرستان‌های استان ابراز کرد: سامانه تصمیم خدماتی همچون ارزیابی و ارجاع به مداخلات تخصصی بنا بر نوع مشکل یا اختلاف و آموزش مهارت‌های زندگی را به متقاضیان طلاق ارائه داده و از ورود این افراد به دادگاه‌ها جلوگیری می‌کند.

تاثیر کرونا در تعداد مراجعات به سامانه تصمیم و آمار طلاق

وی عنوان کرد: علل طلاق زوجین در هر شهرستانی متفاوت از شهرستان دیگر استان است اما در مجموع مهمترین دلایل طلاق توافقی زوجین و عدم سازش آنها مسائلی همچون اعتیاد، کمبود مهارت‌های زندگی و خیانت است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: طی سه سال گذشته 9 هزار و 242 پرونده‌ طلاق در سامانه تصمیم ثبت شده که بیش از 19 درصد آن منجر به صلح و سازش بوده و بیش از 78 درصد نیز به عدم سازش ختم شده است.

وی بیان کرد: به طور کلی 20 نفر عوامل اجرایی شامل ارزیابان، روانشناسان و مددکاران حوزه طلاق در سامانه‌های استان مشغول فعالیت و ارائه خدمات به متقاضیان هستند.

غلامرضایی در پایان با اشاره به تاثیر کرونا در تعداد مراجعات و آمار طلاق گفت: شیوع کرونا در تعداد مراجعین به سامانه تصمیم تاثیر داشت زیرا به طور مثال از دست دادن شغل زوج مشکلاتی را برای خانواده به وجود آورد یا اینکه به دلیل تعطیلی مدارس و خانه نشینی دانش‌آموزان بعضا مشکلات اولیا با نوجوانان را بالا برده و همین امر منجر به اختلاف بین زوجین شده یا برخی رفتارهای پنهانی زوجین با شیوع کرونا آشکار و زمینه اختلاف ایجاد شد

کد خبر 47091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد