افزایش خشونت‌های خانگی، زنگ خطری برای نهادهای فرهنگی استان است

به مناسبت روز جهانی خشونت علیه زنان، بهزیستی خراسان رضوی یک جلسه آموزشی توجیهی برای کارشناسان اورژانس اجتماعی استان برگزار کرد.

به گفته معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، این کارگاه از ارائه‌ی دو استاد مدعو دانشگاه فردوسی به صورت حضوری و مجازی تشکیل گردیده است.

شهره شاهرودی در حاشیه این کارگاه گفت: یکی از استادان کارگاه، پژوهشی را که در مشهد در خصوص کودک‌همسری، دلایل و شیوه‌های کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی انجام داده بود برای کارشناسان حاضر در کارگاه تشریح کرد.

وی ادامه داد: همچنین انواع خشونت، شیوه‌های خشونت خانگی، همسرآزاری، کودک‌آزاری و سایر شیوه‌های خشن نسبت به دختران و زنان در این کارگاه مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته‌ی شاهرودی، استاد دیگر دوره که به صورت مجازی در کارگاه شرکت داشت به انواع خشونت‌های خانگی در مشهد پرداخت و آسیب‌های ناشی از این خشونت‌ها را بررسی نمود.

این مسؤول گفت: متأسفانه شاهد افزایش خشونت های خانگی در مشهد هستیم که این امر نشان دهنده‌ی افزایش مشکلات اقتصادی و تنگناهای زندگی می‌باشد.

وی تأکید کرد: البته در کنار این موضوع، زنان و دختران از گذشته تا حال همواره مورد ستم و آزار و خشونت بوده‌اند و این امر نیز اختصاص به کشور ما ندارد و در همه‌ی کشورها به وضوح و به کرات دیده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: آمار قتل‌های ناموسی، آزارهای جسمی و روانی و برخی دیگر از خشونت‌ها نسبت به زنان و دختران، در بیشتر کشورها بالا است و در کشور ما نیز به خاطر اینکه تحقیق جامعی در این مورد صورت نگرفته و اطلاعات ثبت‌شده‌ به روز رسانی نمی‌شود نمی‌توان وضعیت واقعی جامعه را ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: اما اطلاعات رسیده به اورژانس اجتماعی حاکی از افزایش مراجعات به این نهاد در زمینه خشونت خانگی و خشونت علیه زنان است که زنگ خطری برای نهادهای فرهنگی محسوب می‌شود.

افزایش خشونت‌های خانگی، زنگ خطری برای نهادهای فرهنگی استان است

وی تصریح کرد: باید ببینیم چه دلایلی وجود دارد که با وجود این همه آموزش و برنامه‌های پیشگیرانه در بهزیستی و همچنین اطلاع‌رسانی‌های زیادی که از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود باز هم زنان و دختران تا این اندازه مورد خشونت و ستم و آزار قرار می‌گیرند.

شاهرودی یادآور شد: بهزیستی خراسان رضوی یک خانه امن برای زنان آزار دیده و خشونت دیده و یک مرکز سلامت برای دختران در معرض آسیب، آزار دیده و خشونت‌دیده دارد و در حال حاضر ۳۸ مددجو در این مراکز تحت آموزش، مشاوره و حمایت و توانمندسازی هستند.

وی ادامه داد: تمام اقدامات و برنامه‌هایی که در مورد زنان ود ختران آسیب‌دیده و خشونت‌دیده اعمال و اجرا می‌شود با هماهنگی کامل دستگاه قضایی است و اصولا نگهداری، بازتوانی و اعزام به مراکز مختلف بهزیستی، با دستور قضایی صورت می‌گیرد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که نهادهای فرهنگی استان، از جمله صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب و اینترنتی، تلاش بیشتری برای پیشگیری از خشونت انجام دهند تا فضای خشونت در خانه‌ها شکسته شده و زنان و دختران در کنار همسران و پدران‌شان، احساس آسایش و آرامش داشته باشند تا به آسیب‌های اجتماعی دچار نشوند.

کد خبر 47073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد