انجام ۱۲ هزار غربالگری پیشگیری از معلولیت در بهزیستی زنجان

مدیر اداره بهزیستی شهرستان زنجان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به ۱۲ هزار مورد غربالگری های ژنتیک، بینایی و شنوایی و مداخله به هنگام، توسط بهزیستی صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان، سید رزاق منافی افزود: در این میان بیش از ۹ هزار ۵۰۰ نفر  ازکودکان ۳ تا ۶ سال در مناطق شهری و روستایی غربالگری بینایی، حدود یک هزار و ۸۰۰کودک زیر یک سال غربالگری شنوایی و ۳۶۰ خانواده تحت پوشش بهزیستی به صورت رایگان غربالگری ژنتیک شده اند.

وی اظهار داشت: طرح غربالگری بینایی (تنبلی چشم) کودکان سه تا ۶ سال نیزبا رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در ۳ درمانگاه مرکز بهداشت و  ۱۶ مرکز مثبت زندگی اجرا می شودو تاکنون ۲۹۰ کودک به سطح دو معاینات (اپتومتریست) ارجاع شده اند.

مدیر بهزیستی شهرستان زنجان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳ مرکز شنوایی سنجی با استفاده از دستگاه های AABR,OAE  و یک مرکز شنوایی سنجی تشخیصی در غربالگری شنوایی نوزادان فعالیت دارند و ۴۶۴ نوزاد به مرحله AABR  ارجاع شده اند و ۵ نفر نیز به مرحله تشخیصی ارجاع داده شده اند که در صورت لزوم با اقدامات طبی و توانبخشی، تحت درمان و بازتوانی قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه غربالگری ژنتیک در یک مرکز دولتی و یک مرکز غیردولتی در شهرستان زنجان صورت می‌پذیرد، افزود: مشاوره‌های ژنتیک بهزیستی برای قبل از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری است. همچنین در مواردی برنامه‌های غربالگری ژنتیک برای خانواده‌های با ریسک بالا از نظر بیماری‌های ژنتیکی صورت می‌گیرد که در آن، احتمال تولد نوزاد دارای معلولیت سنجیده می‌شود.

منافی با بیان اینکه علاوه بر مشاوره‌های ژنتیک، کمک هزینه لازم برای انجام این آزمایشات که پر هزینه هستند به خانواده‌های نیازمند پرداخت می شود، ادامه داد:  از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۶۰ پرونده ژنتیک در شهرستان زنجان تشکیل شده است و برای ۳۲ زوج نیز ۱۳۰ میلیون تومان کمک هزینه انجام آزمایشات غربالگری پرداخت شده است.

وی یادآورشد: به خانواده‌هایی که سن ازدواج در آنها بالا رفته، زنانی که بیش از ۳۵ سال سن دارند و خانواده‌هایی که تولد فرزند معلول در آنها بیشتر است، مشاوره‌های ژنتیک ارائه می‌شود؛ ما با انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک به این خانواده‌ها کمک می‌کنیم و اطمینان خاطر می‌دهیم که فرزند شما سلامت خواهد بود تا آنها برای فرزندآوری انگیزه پیدا کنند

وی با تاکید بر اینکه تولد نوزادان معلول، علاوه بر بار اقتصادی بر خانواده و جامعه، منجر به فشارهای عاطفی بر خانواده می شود، گفت: خانواده های بسیاری داریم که تولد نوزاد معلول، به جدایی والدین منتهی شده و شالوده خانواده از هم پاشیده است و یا تمایل به فرزندآوری به دلیل ترس از معلولیت، از بین رفته است.

کد خبر 47063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد