تشکیل باشگاه‌های میان نسلی، بهترین راه توسعه محله محور

نشست بررسی اجرای پایلوت طرح سمن‌های محلی اجتماع محور سالمندان (CDD) با حضور رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، معاون جهاد علوم پزشکی تهران، مدیر کل بهزیستی استان اصفهان و رئیس دبیرخانه شهر دوستدار سالمند شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر سالمند داریم، گفت: تشکیل باشگاه‌های میان نسلی، بهترین راه توسعه محله محور است.

حسام‌الدین علامه با بیان اینکه سهم استان اصفهان از متوسط کشوری بالاتر است، افزود: کشور در یک شتاب منحصر بفرد در حرکت بسوی سالمندی قرار دارد و  این عاملی است  که می‌تواند تمامیت ارضی کشور را تحت الشعاع قرار داده و بحران منطقه‌ای  را به وجود آورد.

وی افزود: سریعترین رشد سالمندی در جهان از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۲۱ تنها در طی ۲۳ سال و ایران از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد  می رسد و به عبارتی از سال ۱۴۱۵، ۱۵ درصد جمعیت کشور سالمند است و در سال ۱۴۳۵ جمعیت سالمندی  از یک سوم عبور و به ۳۳ درصد می‌رسد و این در حالی است که تمام کشورهای اطراف تقریبا جمعیت جوانی هستند.

علامه ادامه داد: بر اساس  آمار و سناریوهای سازمان ملل؛ کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق جزء جوانترین کشورهای ۴۰ سال آینده جهان هستند و ایران در زمره سالمندترین کشورها قرار دارد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور اظهار کرد: این آمار کمی، در کنار تغییرات کیفی است که بعضی اوقات فکر می‌کنیم در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد اما به دلایلی پیامدهای آن ظاهر شده است.

علامه افزود: براساس آمار؛ «سالمندانِ تنها» بحرانی‌ترین پدیده جلوی چشم ماست. همچنین به بحث تجرد قطعی که در سال ۹۵، ۸۰ هزار نفر یعنی کمتر ۹/ ۰جمعیت سالمند بود باید توجه داشت. در واقع عرض  پنج سال گذشته این آمار دو برابر شده و الان حدود یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر تجرد قطعی در سن ۴۰ تا ۶۰ سال داریم که به سمت سالمندی در حرکت هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این  ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز ازدواج نکرده در سن ۳۱ تا ۳۹ سال قرار دارند که باید آمار طلاق، زوج های نابارور و بحث افراد تک فرزند را به آن نیز اضافه کرد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان تاکید کرد: فشار اقتصادی و رفتن به سمت خانه‌های کوچک آپارتمانی به شدت آمار مراجعه به بهزیستی و تقاضای نگهداری از سالمندان را  افزایش داده است.

علامه یادآور شد: در کشور ایران به ازای هر ۴۵۰ سالمند یک تخت سالمندی وجود دارد و این در حالیست که در کشورهای غربی به ازای هر ۱۸ سالمند یک تخت سالمندی وجود دارد. بعضی از کشورها تا ۵۰ درصد جمعیت سالمندشان در مراکز خانه‌های کوچک سالمندی، مراکز موقت و دائمی، دهکده‌ها و سراهای سالمندی وجود دارد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث سلامت مادران  باردار و شیرخواران و بحث تغذیه و افزایش امید به زندگی موفقیت داشته است اما؛ بر خلاف تمام کشورهای توسعه یافته که یک توسعه متوازن پیدا کرده بودند، اول به سمت سالمند حرکت کرده در حالی که هنوز توسعه پیدا نکرده است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان  اظهار کرد: ۸۰ یا ۹۰ سال طول کشید تا کشورهای غربی شاخص سالمندی‌شان از ۱۰ به ۲۰ رسید، آنها زیرساخت‌هایی درست کردند؛ اولا نگهداری اجتماع محور را توسعه داده‌اند، بیمه مراقبت طولانی مدت، بیمه بانک زمان و نظام مسئولیت‌پذیری که از دوران سربازی تا سالمندی باید خدمات داوطلبانه انجام دهند و امتیاز بندی کردند که افراد و شرکت‌ها از مزایای این نظام‌بندی برخوردار می‌شوند در واقع یک شبکه اجتماعی حمایتی مردمی به وجود آوردند. انواع زیرساخت‌ها را برای مواجهه با بحث سالمندی به وجود آورده‌اند و در عمده کشورهای غربی این مسئولیت بر عهده شهرداری‌ها است.

علامه ادامه داد: در کشورهای شرق آسیا، بیشتر به مدل‌های اجتماع محور و محله محور توجه کردند و از طریق گروه‌ها و سمن‌های کوچک ۴۰ تا ۱۰۰ نفره که ۷۰ درصد سالمند و بازنشسته و ۳۰ درصد داوطلبان محلی هستند که هرساله آن را از یک سمن به یک باشگاه میان نسلی نزدیک کردند. بحث‌های فرهنگی مختلف را سرمایه گذاری کردند. در کشورهای شرق آسیا بیشتر سازمان ملی سالمندان عهده‌دار این کارهاست و در دیگر کشورهای جهان، کمیته ملی سالمندان یک دبیرخانه وجود دارد که اندیشکده و پژوهشکده سالمندی دارد و تصویر و مدلسازی  برای حوزه سالمندی انجام می‌شود. کشورهای شرق آسیا  به دلیل گرانی مدل‌های غرب آسیا از آن استفاده نکردند لذا به سمت مردم محور رفتند.

وی با بیان اینکه ۱۰۳ هزار سمن سالمندی یا باشگاه میان نسلی جامعه در ویتنام وجود دارد، گفت: در ویتنام با جمعیت ۱۰۰ میلیونی سالانه ۱۰۰۰ سمن سالمندی (OPA) به مجموعه سمن‌ها اضافه می‌شود که این یکی از بهترین مدل‌های توسعه محله محور است.

علامه با  تاکید بر چرایی اجرای CDD  به صورت پایلوت در اصفهان، گفت: فعالیت‌های اصفهان درراستای شهر دوستدار سالمند موثر بوده لذا در نظر داریم علاوه بر اصفهان، پنج استان دیگر را نیز به این طرح پایلوت اضافه کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه، محیط دوستدار سالمند دو بخش اصلی دارد؛ یک بخش سخت، کالبدشهری و مداخلات مربوط به حوزه مناسب سازی است و یک بخش نرم که ارتباطات و تکریم، مشارکت اجتماعی، مشارکت مدنی، اشتغال و ... را شامل می شود. اگر می خواهیم شهر دوستدار سالمند تحقق پیدا کند باید از خود مردم کمک بگیریم این کار فقط از عهده دولت برنمی‌آید بلکه نهادهای عمومی، بخش خصوصی و مردم در قالب متشکل و هم در قالب خانواده و فرد سالمند از خودمراقبتی ومسائل فردی گرفته تا مسائل محله محور باید فعال باشند.

علامه، سالمندی را یک موضوع بین‌بخشی عنوان کرد و ادامه داد: نیروی انسانی، منابع بودجه و هر آنچه که در بهزیستی وجود دارد برای قشر آسیب‌پذیر سالمندان است نه عموم آنها. اما وقتی ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند است و آسیب پذیر و به سمت ۳۳ درصد حرکت می‌کند در این شتاب سریع جهانی، چاره‌ای جز تشکیل سازمان و اندیشکده سالمندان نیست.  طرح محیط دوستدار سالمند یکی از بهترین مدل‌ها برای مناسب سازی محیط و مشارکت سالم سالمندان می‌باشد.

وی با اشاره به سود جمعیتی دوم، گفت: موضوع مهم در بهره‌وری از سود جمعیتی، استفاده از  انتقال تجربه و کارآفرینی سالمندان بعد از بازنشستگی است. موضوع دیگر در بحث سود جمعیتی دوم؛ بازاریابی اجتماعی است. یعنی یک بازار خوب از نظر آموزش سالمندان، مهارت آموزی و توانمندسازی و بحث مراقبه، گردشگری و... است که توسط سالمندان ایجاد و اداره می‌شود.

تشکیل باشگاه‌های میان نسلی، بهترین راه توسعه محله محور

تشکیل باشگاه‌های میان نسلی، بهترین راه توسعه محله محور

تشکیل باشگاه‌های میان نسلی، بهترین راه توسعه محله محور

کد خبر 47056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد