دررسانه|۶ مرکز گذری و سرپناه برای معتادان در خوزستان فعال است

اهواز - ایرنا - معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان خوزستان با بیان اینکه ۶ مرکز گذری و سرپناه برای معتادان در خوزستان فعال است گفت: این مراکز شامل چهار مرکز ویژه مردان و ۲ مرکز ویژه زنان درخوزستان فعال است که به ارایه خدمات کاهش آسیب اعتیاد می‌پردازند.

علی حسن زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر در زنان افزود: با توجه به مشکلات ویژه زنان ۲ مرکز گذری و سرپناه در شهرستان های اهواز و اندیمشک با ظرفیت هر مرکز ۳۰ نفر، و چهار مرکز مردان در شهرستان‌های مسجدسلیمان، آبادان، اهواز و اندیمشک، و نیز یک مرکز اجتماع درمان مدار ویژه بانوان در اهواز، ۲ تیم سیار مستقل ویژه زنان در اهواز و ۲ موبایل ون زیرنظارت بهزیستی خوزستان در شهرستان اهواز درحال ارایه خدمات به معتادان سخت دردسترس، در پاتوق های شناسایی شده هستند.

وی افزود: هدف اولیه تاسیس مراکز گذری و سرپناه، کاهش عواقب بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی به دنبال مصرف روانگردان قانونی و غیرقانونی است که لزوما با کاهش مصرف مواد همراه نیست و فرد مصرف کننده، خانواده و اجتماع از کاهش آسیب بهره‌مند می‌شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان با اشاره به ارایه خدمات کاهش آسیب در این مراکز بیان کرد: آموزش و اطلاع رسانی، توزیع سرنگ و سوزن، خدمات شبه درمانی با مواد شبه اپیوئیدی، خدمات تشخیص HIV و توجه به انجام تست، ارایه درمان ARV به مبتلایان HIV، برنامه ترغیب و توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و الکل، تشخیص، مراقبت و درمان بیماری های مقاربتی، بیماری سل و تشخیص، مراقبت، درمان و واکسیناسیون هپاتیت از جمله این خدمات است.

وی با بیان اینکه کلیه خدمات مرکز گذری و سرپناه ،صددرصد رایگان است ادامه داد: علاوه بر خدمات کاهش آسیب، سه وعده غذای گرم، خدمات مددکاری و روانشناسی رفتاری، توزیع لباس در فصول زمستان و تابستان و نیازسنجی و مهارت آموزی به منظور اشتغال مددجو اشتغال در این مراکز ارایه می‌شود.

حسن زاده گفت: ارایه خدمات کاهش آسیب اجتماعی یک ضرورت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که نیازمند یاری کلیه دستگاه‌های متولی و خیران است.

طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده نرخ شیوع مواد مخدر در جامعه ایران ۴/ ۵ دهم درصد است که از این رقم ۱۰ درصد معتادان را زنان دارای اعتیاد به مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

کد خبر 46991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد