در رسانه| کدام کودکان آزار دیده به خانواده هایشان تحویل نمی‌شوند؟

ایسنا/همدان مدیر کل بهزیستی استان همدان با اعلام اینکه کودک آزاری‌ها را باید به شماره ۱۲۳ اطلاع داد، گفت: بهزیستی تا زمان رفع کامل مشکل کودک مداخله کرده و در صورت وجود عوامل آسیب رسان در خانواده تا زمان اصلاح وضعیت و انجام مداخلات درمانی و سایر مصادیق کودک به خانواده تحویل داده نمی‌شود.

دکتر مهدی دیناری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کودک آزاری تعریف گسترده‌ای دارد که شامل تمامی آزارهای جسمی، روانی، عاطفی، جنسی و غفلت از توجه به نیازهای کودک را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه بهزیستی می‌تواند از طریق خط تلفنی ۱۲۳ و گزارش گیری از این مسیر و سایر درگاه‌های مرتبط با شناسایی عوامل مرتبط با کودک آزاری از جمله از طریق مراجع رسمی و قضایی، با هر نوع آزار جسمی، جنسی و عاطفی یا اهمال جدی در ارتباط با رشد کودکان  مقابله کند، تصریح کرد: در صورتیکه با چنین مواردی برخورد کنیم، تا زمان رفع کامل مشکل کودک مداخله کرده و در صورت وجود عوامل آسیب رسان در خانواده تا زمان اصلاح وضعیت و انجام مداخلات درمانی و سایر مصادیق کودک به خانواده تحویل داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: به محض اطلاع و گزارش به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ نیروهای متخصص در محل گزارش شده حاضر می‌شوند و این اورژانس در کنار مراکز اقامتی که شامل گروه‌های آسیب دیده از زنان و دختران شده و یا در صورت نیاز و ضرورت، انتقال کودک به مراکز شبانه روزی؛ شرایطی امن برای کودکان آزار دیده مهیا می‌شود تا بتوانند به آرامش روانی دست یابند.

وی با بیان اینکه مداخلات بهزیستی در ارتباط با کودکان آزار دیده توسط والدین و یا پدر کودک، با مداخله مقام قضایی صورت گرفته، تصریح کرد: در راستای تحقق منافع فرزندان، احکام قضایی متناسب با نوع جرم برای آزارگران اعم از نزدیکان و حتی پدر کودک صادر می‌شود.

دکتر دیناری گفت: با توجه به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و اصلاحیه قانون فوق که در اردیبهشت ۹۹ انجام شده، نقش مددکاران و کارشناسان بهزیستی در هماهنگ کردن و اقناع قضات دادگاه‌ها پررنگ‌تر از پیش شده و احکام قضایی به تاسی از آراء کارشناسی سازمان بهزیستی صادر شده و در راستای منافع و رشد همه جانبه کودکان صادر می‌شود.

دکتر دیناری خاطرنشان کرد: کودکان در اشکال مختلف تحت پوشش بهزیستی بوده که از جمله آنها کودکانی هستند که تحت پوشش  و مستقر در مراکز شبانه روزی هستند که با صدور حکم قضایی در مراکز و یا خانه‌های بهزیستی پذیرش می‌شوند و در حال حاضر تعداد ۱۵۵ نفر کودک در این مراکز پذیرش و ساماندهی شده‌اند و از ابتدای ورود آنها به این مراکز، کوشش می‌شود تا با شناسایی نزدیکان و منابع حمایتی و خانواده‌های خویشاوند و یا خانواده جایگزین؛ امکان جایابی فرزند در محیط خانوادگی محقق شود.

مدیر کل بهزیستی همدان با بیان اینکه مراکز با همه تلاش‌هایی که موسسات مربوطه در راستای رشد و حمایت از فرزندان انجام می‌دهند، نمی‌تواند جایگزین خانه و تأمین کننده کامل نیازهای عاطفی و هویتی فرزندان باشد، افزود: برخی کودکان تحت پوشش بهزیستی در قالب خدمات مستمری و یا امدادبگیر تعریف می‌شوند که این کودکان به علت عدم بضاعت مالی خانواده و یا خویشاوندان تحت پوشش هستند که به آنها کمک‌های مالی می‌شود و توسط خانواده خود و یا نزدیکان نگهداری می‌شوند که تعداد آنها حدود ۲۵۰ نفر است.

وی به تفکیک کودکان خیابانی و کودکان کار پرداخت و گفت: خوشبختانه با توجه به تعاریف پذیرفته شده از کودک خیابانی در همدان به دلیل بافت شهری و مهاجر پذیر نبود تبعه افغان یا سایر مصادیق، کودک خیابانی که در شب هنگام جا یا خانواده‌ای نداشته باشد، نداریم، اما کودک کار در همدان وجود دارد که در اشکال مختلف اعم از کارگاه‌های خانوادگی، مزارع و سایر موارد آموزش داده می‌شود اما با توجه به سهمیه بندی منابع اعتباری، سالانه تعدادی را به عنوان سهمیه استانی از کشور اعلام کرده که تعداد آنها در سال جاری  ۸۰ نفر بود که تحت پوشش بهزیستی هستند و خدمات آموزشی و حمایتی برای این کودکان اعم از آموزشهای خود مراقبتی_مهارتی و سایر مصادیق به آنان و خانواده‌های آنها نیز ارائه می‌شود.

واگذاری سالانه ۳۰ کودک به خانواده‌های متقاضی

وی درباره شرایط فرزندخواندگی و امکان واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی نیز گفت: متقاضیان برای فرزندخواندگی این کودکان باید در سامانه مربوطه به آدرس Adoption.behzisti.net ثبت‌نام کنند و با توجه به بارگذاری آیین نامه فرزندخواندگی در سامانه می‌توانند از تمامی جنبه‌های مرتبط با پذیرش فرزند و شرایط عمومی و اختصاصی و اولویت‌های پیش‌بینی شده در مقررات فوق، آگاهی یابند.

دکتر دیناری در ادامه اضافه کرد: با توجه به راه اندازی سامانه مورد نظر  که در راستای شفاف سازی و تسهیل در امور مرتبط با فرزند خواندگی ایجاد شده است، شرایط متقاضیان از جنبه‌های مختلف مورد سنجش قرار داده می‌شود و با توجه به وضعیت سنی، جنسی و سایرمصادیق مجموعه مختصات فرزندان و رعایت هماهنگی و تناسب خانواده با فرزند؛ خانواده‌ها می‌توانند کودکی را به فرزندخواندگی قبول کنند.

وی گفت: شرایط سنی زوجین، داشتن یا نداشتن فرزند، سطح تحصیلات آنان و وضعیت معیشتی متقاضیان و سایر مصادیق نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر دیناری  گفت: سالانه حدود ۳۰ کودک بعد از طی کردن پروسه‌های تحقیقاتی به خانواده‌های متقاضی تحویل داده می‌شود.

کد خبر 46924

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد