در رسانه | ۱۵ هزار کودک همدانی غربالگری بینایی شدند

همدان- ایرنا- سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ هزار کودک سه تا ۶ ساله استان غربالگری بینایی شدند و این طرح تا پوشش کامل ۴۶ هزار کودک جامعه هدف ادامه دارد

شجاع احسانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح غربالگری بینایی(تنبلی چشم) کودکان سه تا ۶ سال در ۹ پایگاه دائمی شهرستان ها و ۴۶ مرکز مثبت زندگی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و بدون هیچ گونه تماس فیزیکی با کودک انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی پایگاه‌های غربالگری محلی به ای چارت لامپی مجهز می شوند و غربالگری به صورت استاندارد صورت می گیرد اظهار داشت: مقرر شد که دانشگاه علوم پزشکی خانواده ها را از طریق خانه های بهداشت و مراقبان سلامت به پایگاه های سنجش بینایی بهزیستی ارجاع دهد تا مداخلات بعدی صورت گیرد.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان ابراز امیدواری کرد که با اطلاع‌رسانی مطلوب و مراجعه به موقع خانواده‌ها شاهد پوشش صددرصدی جامعه هدف و اجرای کامل برنامه غربالگری بینایی در استان همدان باشیم.

احسانی با توصیه به اینکه تمامی کودکان سه تا ۶ سال ضروریست هر سال یک مرتبه به این مراکز مراجعه کنند خاطرنشان کرد: در صورت تایید سلامت چشم در مراجعه اول تکرار غربالگری در سال های بعد ضروری است زیرا چشم کودکان در حال رشد و اختلالات بینایی هم در حال تشدید است.

وی با تاکید بر اینکه سه تا ۶ سالگی زمان طلایی غربالگری چشم کودکان محسوب می شود یادآور شد: با از دست دادن زمان طلایی برای مداخلات درمانی نمی‌توان از پیشرفت اختلالات بینایی که گاه منجر به کم بینایی و نابینایی می شود، جلوگیری کرد.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: طرح غربالگری بینایی همه ساله با مدیریت سازمان بهزیستی در سراسر استان اجرا می شود و زمینه سلامت چشمان بسیاری از کودکان سه تا ۶ ساله را فراهم کرده است.

احسانی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم شناسایی و برای مداخلات بعدی ارجاع داده شدند و برای ۲۰۰ نفر نیز عینک تهیه شده است تاکید کرد: در صورت نیاز به جراحی چشم برای کودکان بی بضاعت هزینه آن در مراکز دولتی را سازمان بهزیستی تقبل می کند.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی استان همدان ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ نفر و کمترین نیز در فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر معلول است که ۶۰ درصد آنها را مرد و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 46845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد