فعالیت هفت مرکز شبه خانواده در بخش غیردولتی کرمانشاه

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از فعالیت هفت مرکز شبه خانواده در بخش غیردولتی کرمانشاه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه: دکترفرحناز محمدی در گفتگو باخبرنگارمهراظهار کرد: مراکز نگهداری در ۲ بخش نگهداری از افراد دارای معلولیت و سالمندان و بخش دیگر آسیب دیدگان اجتماعی فعال هستند.

وی افزود: حوزه آسیب‌دیدگان اجتماعی مسئولیت آن دسته از کودکانی که به دلایل مختلف بی‌پرست یا بی خانمان شده‌اند را به عهده می‌گیرد که در کرمانشاه هفت مرکز غیردولتی که به مراکز شبه خانواده معروف‌اند با نظارت بهزیستی از این کودکان نگهداری می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: کودکان تازه متولد شده تا سه سال در مرکز شیرخوارگان که یک مرکز دولتی است نگهداری می‌شوند و کودکان ۲ تا ۶ سال در مرکز نوباوگان و کودکان ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال در مراکز دیگری نگهداری می‌شوند.

محمدی گفت: آمار درست کودکان نگهداری شده در این مراکز به علت ترخیص، ورود کودکان جدید و یا پذیرش مسئولیت آنان از طرف برخی خانواده متغیر است‌.

وی ادامه داد: اولین شرط نگهداری این کودکان، بی‌سرپرست یا بدسرپرست بودن آن‌ها بوده و علاوه بر آن با دستور قضائی و پیگیری مددکاری، کودکان را پذیرش می‌کنیم؛ سن قانونی نگهداری از این کودکان ۱۸ سال بوده و از سن ۶ سالگی تفکیک دختران و پسران صورت می‌گیرد.

محمدی خاطر نشان کرد: خانواده‌هایی که برای فرزند خواندگی به این مراکز مراجعه می‌کنند اکثراً متقاضی کودک کم سن و سال و دختر بوده و با بالا رفتن سن، متقاضی برای کودک کم می‌شود.

وی گفت: اولویت واگذاری فرزند خواندگی باخانواده‌هایی است که فرزند نداشته، دارای تمکن مالی بوده و ساکن استان کرمانشاه باشند و این خانواده‌ها باید از نظر روانشناس ما و کمیته فرزندخواندگی شرایط روحی و روانی مناسب را دارا باشند.

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه بیان کرد: کودکانی که به عنوان فرزندخوانده وارد یک خانواده می‌شوند ممکن است به علت دیر انس گرفتن با افراد خانواده، دارای مشکلاتی از قبیل ناسازگاری بوده، که در برخی مواقع موجب بازگشت کودک به مراکز نگهداری می‌شود.

محمدی افزود: کودکان در بدو ورود به مراکز نگهداری دارای مشکلات روحی عاطفی هستند و هم‌چنین کودکان خیابانی مورد آزار و اذیت خانواده و یا دیگران قرار گرفته که همشهریان در صورت مشاهده چنین مواردی با قید فوریت موضوع را به خط رایگان اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ گزارش دهند

کد خبر 46804

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد