موارد کودک آزاری را با خط ۱۲۳ بهزیستی در میان بگذارید

مدیر کل بهزیستی استان زنجان از فعالیت اورژانس اجتماعی در ۵ شهرستان خبر داد وگفت: همشهریان، والدین، مربیان و معلمین مدارس نسبت به کودک آزاری حساس بوده و در صورت مشاهده با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی قابل تماس در سطح استان ارتباط حاصل نمایند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی به مناسبت روز جهانی سورفتار با کودکان عنوان کرد: کودک آزاری عبارت است از  استفاده عمدی از قدرت، زور، تهدید یا نیروی جسمانی علیه کودک  که به سلامتی، حیات و رشد و عزت نفس کودک لطمه زند یا احتمال ایجاد صدمات بعدی را افزایش دهد.

وی افزود: کودک آزاری رفتاری است که از طرف بزرگسالان و گاه همسالان نسبت به کودکان انجام می شود و به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب می رساند.

وی علاوه بر کودک آزاری جسمی و جنسی دیگر مصادیق کودک آزاری را  مهم و قابل توجه والدین عنوان نمود و خاطر نشان کرد: کودک آزاری روانی الگویی از مراقبت و پرورش کودک است که در آن والدین یا مراقبین محیط عاطفی مناسب برای رشد و تکامل کودک را فراهم نمی آورند و اقداماتی مثل محدود کردن بیش از حد فعالیت های کودک، دست کم گرفتن، تحقیر کردن، سپر بلا نمودن، تهدید کردن، ارعاب نمودن، تبعیض، تمسخر و هرگونه رفتار خشونت آمیز غیر فیزیکی دیگر از انواع این سوء رفتار هستند.

وی با اشاره به اینکه غفلت نوعی کوتاهی مراقبین در فراهم نمودن نیازهای اساسی فیزیکی، روانی و عاطفی است که موجب صدمات روحی شدید کودک می شود، افزود: این موارد از آن جهت آزار شمرده می شود که سبب اضطراب، فشار روانی، خستگی محرومیت از خواب و استراحت کافی و درنتیجه کاهش سلامت جسمی و روانی کودکان می شود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان  تاکید کرد: تامین نیازهای عاطفی، تغذیه، تحصیل، تربیت و درمان را از مهمترین نیازهای کودک عنوان کرد که باید توسط والدین برای حمایت از کودکان انجام دهند.
وی اضافه کرد: کودکانی که در معرض سوء رفتار از سوی والدین قرار داشته و افرادی که از کودک آزاری اطلاع دارند می توانند با گرفتن شماره (۱۲۳) به اورژانس اجتماعی بهزیستی اطلاع دهند.

کد خبر 46794

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد