اعتیاد والدین در رتبه نخست دلایل اقدام به کودک آزاری است

علیرضا وارثی گفت: بیشترین کودک آزاری حادث شده بر روی اطفال از نوع "غفلت و مسامحه" بوده و از بین دلایل اقدام به کودک آزاری، اعتیاد والدین در رتبه نخست بوده و تندخویی و پرخاشگری در رتبه دوم و بهانه گیری بی مورد نیز در رتبه سوم واقع شده است

به گزارش  روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی در مراسمی که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری و لزوم آگاه‌سازی آحاد جامعه با حضور کارشناسان اورژانس اجتماعی در قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: کودک آزاری از جمله مشکلات عمده بهداشتی و اجتماعی در تمام کشورهاست که متأثر از مجموعه‌ای از عوامل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و برخی ویژگی‌های کودکان است.

وی افزود: در حقیقت کودک آزاری رفتاری است که به صورت آگاهانه و ناآگاهانه توسط بزرگسالان نسبت به کودکان انجام می‌شود. 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: خشونت نسبت به کودکان یک نمونه آشکار از ارتباط غیرطبیعی بین والدین و کودک و مراقبت کنندگان آنان است که بالاخره منجر به صدمات غیرقابل جبران به جسم، احساسات، عواطف و ابعاد روانی وی می‌شود.
وی عنوان کرد: با توجه به تاثیر خشونت بر کودکان و عواقب کودک آزاری و با در نظر گرفتن اثرات تمامی آسیب‌های اجتماعی بر فرد و اجتماع، گام نخست برای تامین سلامت اجتماعی، تلاش برای مدیریت، پیشگیری و کاهش آسیب‌هاست.
اعتیاد والدین در رتبه نخست دلایل اقدام به کودک آزاری است

وارثی بیان کرد: بهزیستی، یکی از سازمان‌های اصلی است که با رسالت رویارویی با آسیب‌های اجتماعی تاسیس شده و اقدامات و برنامه‌های متعددی در این راستا اجرا کرده که از جمله اقدامات مهم این سازمان، تاسیس و راه‌اندازی "برنامه اورژانس اجتماعی" است.

وی ابراز کرد: برنامه اورژانس اجتماعی برای نخستین بار در سال ۱۳۷۸ در ۸ استان کشور راه‌اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت و آغاز به کار این برنامه در استان قزوین مربوط به سال ۱۳۸۷ در شهرستان‌های قزوین، تاکستان و بویین زهرا است.

بیشترین بازه سنی تمامی کودکان آزاردیده بین ۵ تا ۷ سال است

این مقام مسئول اضافه کرد: از سال ۱۳۹۶ با توجه به بخشنامه سازمان بهزیستی کشور، توسعه این برنامه در دستور کار قرار گرفت، در نتیجه هم اکنون تمامی شهرستان‌های و شهرهای بالای ۵۰هزار نفر شامل قزوین، اقبالیه، الوند، محمدیه، آبیک، تاکستان، بویین زهرا و آوج  تحت پوشش این برنامه قرار دارند.
اعتیاد والدین در رتبه نخست دلایل اقدام به کودک آزاری است

وی عنوان کرد: هدف از برنامه اورژانس اجتماعی آن است که مداخلات روانی اجتماعی آموزشی به صورت به موقع و کاملا تخصصی، در هر زمان و مکانی در اختیار آحاد مردم جامعه قرار گیرد تا بتوان آسیب‌های اجتماعی را کنترل کرد و با رویکرد توانمند سازی، افراد در معرض آسیب و آسیب دیده به زندگی سالم بازگردند تا با اجرای به موقع مداخله‌های روانی اجتماعی و پیشگیری از  تبدیل آسیب اجتماعی به جرم نیاز به اقدامات قضائی و انتظامی تا حد امکان کاهش یابد.

وارثی تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ از بین تمامی موارد کودک آزاری‌های اعلام شده به بهزیستی استان قزوین بیش از نیمی از کودکان، پسر بوده و بیشترین بازه سنی تمامی کودکان آزار دیده نیز بین ۵ تا ۷ سال بوده است.

وی بیان کرد: بیشترین کودک آزاری حادث شده بر روی اطفال از نوع "غفلت و مسامحه" بوده و از بین دلایل اقدام به کودک آزاری، اعتیاد والدین در رتبه نخست بوده و تندخویی و پرخاشگری در رتبه دوم و بهانه گیری بی مورد نیز در رتبه سوم واقع شده است.
اعتیاد والدین در رتبه نخست دلایل اقدام به کودک آزاری است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در پایان گفت: بررسی‌های صورت پذیرفته در مورد کودک آزاری‌های حادث شده بیانگر آن است که خط ۱۲۳ به عنوان یک خط اورژانسی برای عموم جامعه جهت اعلام کودک آزاری شناخته شده و کاملاً در دسترس است به صورتی که بسیاری از موقعیت‌های کودک آزاری توسط خط ۱۲۳ گزارش شده و این نیز نقطه عطفی جهت در دسترس بودن خدمات اورژانس اجتماعی است.
کد خبر 46727

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد