پیشوا| ادامه برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس شهرستان

همزمان با هفته مبارزه  با اعتیاد و آسیب های اجتماعی کارگاه آموزشی با همین مضمون در پیشوا  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، این مراسم با حضور رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی، معاون پرورشی و کارشناس سلامت مدیریت آموزش و پرورش شهرستان و در مدرسه شهدای پیشوا برگزار شد.

مسئول اورژانس اجتماعی پیشوا در این کارگاه آموزشی اظهار داشت: هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی که از۲۲ تا ۲۸ آبان ماه در مدارس کشور برگزار می شود فرصتی است تا ضمن تبادل نظر در مورد مخاطرات، راهکارهای مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب های اجتماعی  را بررسی و ترویج کنیم.

آسیه ملک دار در ادامه افزود: آسیب های اجتماعی به گروهی از نابسامانی ها و ناهنجاری های رفتاری در یک جامعه اشاره دارد که چه به صورت فردی و یا جمعی بروز می کند و از این منظر اهمیت دارند که نظم عمومی جامعه را بر هم می زنند و هنجارهای آن را مورد تعرض جدی قرار می دهند. با توجه به این که تعداد و تنوع آسیب ها روز به روز در حال افزایش است و تمامی آسیب ها در هم تنیده اند و همچنین  به دلیل اثراتی که این نابسامانی ها بر جای می گذارد نیاز به بررسی و برنامه ریزی هایی در راستای پیشگیری و کاهش آن ها به شدت احساس می شود.

وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر همانند اعتیاد، بی بندوباری؛ بزهکاری و ... از جمله عواملی هستند که سلامت روانی ما را تهدید  می کنند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، «سلامت روان» یعنی وضعیتی که فرد بتواند توانایی‌های خود را بشناسد، آن‌ها را پرورش دهد، مشکلات را رفع کند، خشم خود را کنترل کند و مهارت‌های زندگی را فرا بگیرد. با دو مولفه می‌توان تشخیص داد که یک نفر سلامت روان دارد یا خیر. مولفه اول نداشتن اختلالات روانی و مولفه دوم کیفیت ارتباط فرد با خود، دیگران و جهان پیرامون است.

ملک دار بیان داشت: سلامت روان از جمله مهم ترین نیازهای انسان امروزی است که برای رسیدن به آن باید خودمان را بشناسیم، دیگران را درک کنیم و هیجانات و استرس های خودمان را به درستی مدیریت کنیم، حل مساله را بیاموزیم و اطلاعات را بدون پردازش نپذیریم و تمامی این موارد یعنی همان یادگیری مهارت های زندگی که یک برنامه ارتقایی و پیشگیرانه است. یعنی ما با یادگیری این مهارت ها قصد داریم خودمان را هم در برابر عوامل خطر محافظت کنیم و هم اینکه توانمندی های خودمان را ارتقا دهیم.

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی پیشوا در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی اعتیاد می باشد. اعتیاد یکی از بزرگترین معظلات دنیای معاصر است. که تمام ابعاد وجودی انسان شامل بعد جسمی- روانی- اجتماعی را تحت تاثیر خودش قرار میدهد. در بعد جسمی در فیزیک و ظاهر فرد تغییراتی ایجاد می کند، به طور مثال  تریاک در بدن یا قند را می سوزاند. اگر قند کافی در بدن پیدا کرد آن را می سوزاند و اگر نکرد شروع به سوزاندن خود بدن می کند که اولین چیزی که می سوزاند عضلات است و اول هم عضلات صورت که دود با آن تماس دارد. خواب فرد معتاد مختل می شود و خواب الگوی معینی ندارد. در بعد روان نیز تخریب ایجاد می کند. اگر نگاهی به مثلث اعتیاد داشته باشیم یکی از اضلاع این مثلث بد تنظیمی هیجانی است. به این معنی که فرد معتاد نمی تواند در یک رنج طبیعی هیجانی بماند و یاد گرفته است که برای گریز از حس بد تنها و یا خیلی زیاد به مواد متکی باشد. یک یادگیری معیوب که مواد ابزار تنظیم هیجانی می شود و منابع دیگر تنظیم هیجانی ضعیف و یا خاموشند. تنطیم هیجانی مهارتی است از مهارت های زندگی که بخش اعظم آن در دوره کودکی و نوجوانی می بایست کسب شود. هیجان ها اگر چه در سازگاری ما در رویدادهای تنش زا بسیار موثر ند و در جاهایی از ما محافظت می کنند. اما زمانی که به درستی تنظیم نشوند از مسیر و کارکرد مثبت خود خارج می شوند. و در اصطلاح بد تنظیم می شوند.  

وی گفت: شاید از خودمان سوال کنیم افراد چرا معتاد می شوند؟ شاید فکر می کنید مصرف کننده مواد به سادگی تصمیم می گیرد و مواد را کنار بگذارد. اما ماجرا پیچیده تر از آن هست و ترک مواد به عواملی بیش از یک تصمیم گیری  نیاز دارد. چرا که مواد اعتیاد آور عملکرد مغز را طوری تغییر میدهند که فرد در برابر مصرف این مواد  اختیاری ندارد. اگر چه مصرف مواد در آغاز اختیاری انجام می شود.

ملک دار اعتیاد را دارای سه معرفی کرد و افزود: مرحله تحمل و مقاومت که در این مرحله فرد برای اینکه به لذت و دریافت تجربه خوشایند کاذب برسد مصرف خود را مدام افزایش میدهد. در مرحله دوم که مرحله ترک می باشد. اگر ۸ تا ۱۲ ساعت بگذرد و مواد به بدن نرسد نشانه هایی در فرد مصرف کننده ظاهر می شود که به آن خماری می گوییم. علایمی مثل درد عضلانی به گونه ای که فرد شروع به خود زنی می کند- آبریزش بینی- عطسه های پی در پی- عدم تمرکز- درد شکم و ... و در این مرحله برای اینکه فرد به مواد برسد انواع و اقسام جنایت ها و بزهکاری ها را ممکن است انجام دهد. به همین دلیل گفته می شود فرد معتاد یک فرد الویت باخته است. برای یک انسان سالم الویت خانواد- شغل- تحصیلات و کار است اما وقتی فرد به سمت اعتیاد و مصرف مواد میرود الویت برایش مواد می شود و مرحله سوم مصرف اجبارگونه است که فرد میخواهد مواد را کنار بگذارد اما نمی تواند.

این مدرس اذعان داشت: بنابراین با توجه به فرایند پیچیده اعتیاد و اثرات جبران ناپذیری که در بعدهای مختلف ایجاد می کند بهترین راهکار پیشگیری از آن می باشد و از جمله راهکارهای پیشگیرانه، این است که  مهارت های خودمراقبتی را در بین کودکان و نوجوانان ترویج و تقویت کنیم. یکی از این مهارت ها نه گفتن است. فرزندان ما باید قادر باشند در برابر فشار همسالان و یا سایر زمینه ها و موقعیت های مخاطره آمیز و آسیب های اجتماعی، بتوانند از خود مراقبت کنند و با جرات نه بگویند و دیگراینکه ما باید یادگیریم کمی خودخواه باشیم و این یک ارزش است و نباید با تکبر اشتباه گرفته شود. بلکه به این معنی که خودمان را دوست داشته باشیم. پایه و اساس سلامت این است که خودمان را دوست داشته باشیم و زمانی که این باور در ما تقویت شود و خودمان را یک گوهر ناب بدانیم حاضر نخواهیم بود در هر جمعی حاضر شویم و یا به هر تقاضایی پاسخ مثبت دهیم.  

وی خاطرنشان کرد: شواهد نشان میدهد کودکان و نوجوانانی که از آگاهی خوی نسبت به خود برخوردارند، توانایی حل مساله و تصمیم گیری دارند، هیجانات و عواطف خود را مدیریت می کنند. قادرند که مواجهه موثری با رفتارهای پرخطر داشته و در رویدادهای مخاطره آمیز و ناگوار تاب آوری داشته داشند.

گفتنی است؛ در پایان مراسم هفته مبارزه با مواد مخدر و آسیب های اجتماعی از نمایشگاهی که به همین منظور برپا شده بود مورد بازدید قرار گرفت.

کد خبر 46670

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد