فلسفه وجود بهزیستی، خدمت به مددجویان است

نشست علمی کاربردی دو روزه رؤسای بهزیستی شهرستان‌های مناطق یک، سه و پنج استان خراسان رضوی با مدیران و کارشناسان ستادی این نهاد، بعد از ظهر چهارشنبه با سخنان مدیر کل بهزیستی استان افتتاح شد.

مسعود فیروزی در این نشست ضمن تأکید بر اولویت‌های مدیریت در بهزیستی گفت: فلسفه وجودی بهزیستی، خدمت به مددجویان است و مدیران و کارشناسان بهزیستی در سراسر استان، باید این اولویت را از یاد نبرند که اصلی‌ترین موضوع در سازمان بهزیستی می‌باشد.

وی با اشاره به وجود مسائلی که در سطح مدیران سازمان مطرح است خاطر نشان کرد: اگر مشکلات و جالش‌های پیش روی یک سازمان، به صورت در هم تنیده و نامنظم مورد بررسی قرار گیرند راه حلی برای آنها یافت نمی‌شود اما اگر با تحلیل و آنالیز منطقی، تبدیل به مسائل ساده بشوند حل آنها بسادگی میسر خواهد بود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی هدف از برگزاری این نشست را بررسی مشکلات، چالش‌ها، مسائل و ابهامات اداری، تبادل افکار بین مدیران و کارشناسان ستادی و رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها، تبیین دستور العمل‌ها و ضوابط سازمانی برای پیشبرد بهتر کارها و اجرای برنامه‌های جدید، گفتگوی رؤسای شهرستان‌ها با یکدیگر در خصوص مشکلات و مسائل موجود و تبادل افکار و اندیشه‌ها برای حل این مسائل، برشمرد.

فیروزی با نقل مطلبی از نهج البلاغه در خصوص راهبردهای مدیریت سازمان گفت: حضرت علی در این جملات، پارادایم‌های اساسی و اصلی مدیریت را مطرح کرده‌اند که می‌تواند چراغ راه همه مدیران باشد.

وی ادامه داد: به فرموده‌ی امام علی اولویت‌دادن به مسائل مهم و اساسی، احتراز از مسائل پیش پا افتاده و فرعی، بکارگیری دانشوران و افراد دلسوز و آگاه، و پرهیز از بکارگیری افراد بداندیش و ناکارآمد، چهار اصل مدیریتی مهم است که عدم توجه به آنها می‌تواند باعث خذلان و نابودی یک سازمان بشود.

فلسفه وجود بهزیستی، خدمت به مددجویان است

وی در همین زمینه گفت: از رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها، مدیران ستادی و معاونین بهزیستی استان مکررا خواسته و می‌خواهیم که اولویت‌های سازمان را فدای مسائل سطحی و غیر مهم نکنند و در بکارگیری نیروها نیز به کارآمدی، توانمندی و شایستگی‌ها توجه کنند.

وی انذار داد: دو مبحث رویداد حساس منفی و رویداد حساس مثبت، باید مورد توجه جدی مدیران باشد که مبادا در محاسبه دچار خطا شوند.

وی توضیح داد: رویداد حساس منفی این است که یک کارمند پرتوان، کارآمد و دلسوز را با یک اشتباه محاسباتی و با یک عملکرد مقطعی و یا یک اشتباه کوچک، با یک کارمند ناکارآمد و کم‌توان که یک کار کوچک دم دستی شاید خوب داشته مقایسه کنیم و امتیازات اداری این فرد ناکارآمد را به کارمند همیشه خوب در نظر بگیریم که در نتیجه دچار خطای راهبردی مدیریتی شده و خود را از وجود کارمند خوب محروم کرده‌ایم.

این متخصص مدیریت استراتژیک ادامه داد: رویداد حساس مثبت هم این است که یک شخص که در تمام مدت، ناتوان و ناکارآمد و بی‌مسؤولیت بوده با یک اقدام چاپلوسانه و سطحی خوب، ما را دچار اشتباه محاسباتی کند و به او بها بدهیم.

وی تأکید کرد: اتفاقا باید یادمان باشد که افراد ناتوان و ناکارآمد ظرفیت تملق و چاپلوسی بیشتری دارند و نباید گول ظاهرسازی افراد را بخوریم بلکه به کارآمدی، وظیفه‌شناسی، نوعدوستی و خدمت به جامعه هدف در حیطه‌ی کاری‌اش توجه کنیم.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: اگر تملق و چاپلوسی افراد ملاک گزینش و ارتقای امتیازات افراد قرار گیرد حتما سازمان با چالش مواجه می‌شود.

فلسفه وجود بهزیستی، خدمت به مددجویان است

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت جلسات هم‌اندیشی گفت: به خاطر محدویت‌های ناشی از بیماری کرونا در دو سال گذشته نتوانستیم این نشست‌های تخصصی را برگزار کنیم.

محسن توحیدی مقدم افزود: امسال هم با برگزاری نشست جامع هم‌اندیشی رؤسای شهرستان‌ها به صورت متمرکز موافقت نشد و لاجرم به همین نشست محدود تعدادی از مدیران شهرستان‌ها در ستاد بهزیستی  استان بسنده شد که امیدواریم در دو نشست متوالی، بتوانیم با کل مدیران بهزیستی شهرستان‌های استان در این دو نشست تبادل نظر و گفتگو داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در ماه‌های گذشته چند رئیس بهزیستی شهرستان تغییر کردند که رؤسای شهرستان‌های زبرخان، ششتمد، خواف، تربت حیدریه، مه‌ولات، کوهسرخ از جمله این شهرستان‌ها هستند و ضمن تشکر از مدیران قبلی این شهرستان‌ها برای رؤسای جدیدشان آرزوی موفقیت داریم.

شایان ذکر است نشست علمی کاربردی رؤسای بهزیستی شهرستان‌های منطقه یک، دو و سه خراسان رضوی و مدیران و کارشناسان ستادی بهزیستی استان شامل ۱۵ شهرستان صبح دیروز در ستاد بهزیستی استان آغاز شده و عصر امروز پایان می‌یابد.

فلسفه وجود بهزیستی، خدمت به مددجویان است

کد خبر 46624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد