۲۰ روز با رئیس بهزیستی، تشکیل کمیته انتصابات تا آماده‌سازی ۱۰۰ طرح

تهران- ایرنا- از انتصاب علی محمد قادری ریاست سازمان بهزیستی کشور بیش از ۲۰ روز نگذشته است و اگرچه ممکن است این زمان برای ارزیابی طرح‌ها و برنامه‌های بهزیستی کافی نباشد، اما می‌توان تا حدودی با برنامه‌ها و خط‌مشی‌های رئیس این سازمان از تشکیل کمیته انتصابات تا آماده‌سازی ۱۰۰ طرح آشنا شد.

بهزیستی در قالب  «سازمان»  معرفی شده است اما حوزه مسئولیت‌ها و تکالیف آن به اندازه یک وزارتخانه و چه بسا از یک وزارتخانه نیز بیشتر است. معلولان، زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست یا دارای سرپرست غیرموثر، سالمندان، معتادان، بیماران روان مزمن، افراد دارای اوتیسم و چندقلوها فقط بخشی از جامعه هدف بهزیستی را تشکیل می‌دهند و این امر، حساسیت ویژه کار بهزیستی را نمایان می‌کند.

حدود ۲۰ روز از انتصاب علی محمد قادری بر مسند ریاست سازمان بهزیستی کشور می‌گذرد؛ به این بهانه نگاهی به کارنامه او در این ۲۰ روزه داشته‌ایم.

پنجم آبان ماه امسال علی محمد قادری با حکم حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی رئیس سازمان بهزیستی کشور شد اما از همان ابتدا مراسم تکریم و معارفه او با حاشیه‌هایی همراه بود چراکه او هنگام دریافت حکم خود آن را روی سر خود گذشت که انتشار تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای شد و غلامرضا تاجگردون نماینده سابق مجلس در ادوار نهم و دهم در توئیتی در واکنش به این حرکت نوشت: «  این روزها حرکات عجیب و غریب زیاد می بینیم که نه با شئونات اداری و انسانی میخونه و نه انقلابی. یعنی چی حکم و ابلاغ را میزاری بالای سرت» و قادری نیز درباره دلیل روی سر گذاشتن حکم ریاست خود چنین گفت: «برای هر حکم و هر جایگاه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خون‌های شهدا ریخته شده و از این رو بسیار مهم است».

هرچند بازه زمانی ۲۰ روزه برای ارزیابی اقدامات بهزیستی، بسیار کوتاه است اما برخی اقدامات در همین مدت اندک نیز خود را نشان می‌دهد و سخنان قادری در روز معارفه‌اش نشان ‌می‌دهد که او به سختی‌های مسئولیتی که برعهده گرفته، به خوبی واقف است چراکه در سخنرانی خود به این مساله اشاره کرد که «کار و تلاش در سازمان بهزیستی حکایتی بلند از پیوند کار و عاطفه، اعتقاد و عمل و سختی و ملایمت است»

به نظر می‌رسد الگوی ایرانی اسلامی و اقتصادی مقاومتی نیز از خط‌ ‌مشی‌های اصلی او به شمار می‌رود: «با آینده‌نگری و هم‌افزایی اندیشه‌ها و کار و تلاش حداکثری الگوی ایرانی اسلامی خدمت و حمایت را همگام با متدهای روز دنیا در بستر اقتصاد مقاومتی همراستا با گام دوم انقلاب در این سازمان نهادینه کنم و با تعامل و ارتباط موثر با استارت‌آپ‌های فعال و خلاق طرحی نو در توسعه توان اقتصادی جامعه هدف، کسب درآمد و توسعه فضای بازتوانی و حضور فعال در صحنه‌های وظیفه‌ای داخلی و بین‌المللی عرضه کنیم».

بازدید سرزده از شیرخوارگاه

 رئیس بهزیستی به عنوان نخستین اقدام عملی خود تنها ۲ روز پس از دریافت حکم انتصاب خود از شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) در شهرستان ری، بازدید سرزده به  عمل آورد و در گفت و گو با پرسنل این شیرخوارگاه در جریان اقدامات و خدمات این شیرخوارگاه قرار گرفت.

این اقدام در آستانه ۹ نوامبر برابر با ۱۸ آبان روز جهانی فرزندخواندگی صورت گرفت. روزی که یکی از اهداف آن برای توجه به خدمات ارائه‌شده به فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست و آشنا شدن با چالش‌های خدمات‌رسانی در شیرخوارگاه‌ها است.

نوزادان تا کودکان ۶ سال در شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) با حکم قضایی به تفکیک در ۳ بخش شیرخوار، نوپا و نونهال پذیرفته می‌شوند.

از تشکیل کمیته انتصابات تا آماده‌سازی بیش از ۱۰۰ طرح

 رئیس بهزیستی کشور ۱۲ آبان ماه امسال تنها هفت روز بعد از دریافت حکم انتصاب خود با شرکت در دومین نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر پیرامون اقدامات از شکل‌گیری کمیته انتصابات خبر داد و هدف آن را این چنین بیان کرد: «رویکرد ما مبتنی بر شایسته‌سالاری است و نگاهمان بکارگیری نیروهای جوان، انقلابی، متعهد و متخصص می‌باشد؛ لذا در این راستا کمیته انتصابات شکل گرفته است و این کمیته مسیر بررسی ماهیت رزومه‌های مدیران در سطوح مختلف را در ستاد پیگیری خواهد کرد».

وی، با بیان اینکه موضوعات حساس با قید فوریت باید پیگیری شود،  ادامه داد: ما در راستای تلاش‌ها و اندیشه‌های شگرف روسای ادوار سازمان بهزیستی کشور حرکت خواهیم کرد چنانکه اکنون نیز سازمان بر ریل طبیعی خود انجام وظیفه می‌کند اما تلاش ما این است که امورات جاری سازمان به نحو مقتضی کمافی‌السابق باید طی شود.

قادری همچنین از ترسیم نظام‌نامه خدمت براساس سیاست‌های ابلاغی خبر داد و گفت: فرهنگسازی ما براساس مبانی ارزش‌های اسلامی از جمله ایثار، همراهی، افزایش بهره‌وری است و این سه نکته کلیدی برای ما اهمیت دارد. موضوع فناوری اطلاعات به عنوان یک شتاب‌دهنده و زیرساخت بسیار حیاتی است به عبارتی نظام هرچه به سوی یکپارچگی می‌رود موفقیت و توفیق ما بیشتر خواهد بود. همچنین فضای خودکنترلی در بازرسی و حراست برای ما مهم است.  

وی در پایان با اشاره به اهمیت موضوع ایفای مسئولیت اجتماعی هولدینگ‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های اقتصادی از آماده‌سازی بیش از ۱۰۰ طرح خبر داد و یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور که با همه مشکلات فرهنگی و اجتماعی دست پنجه نرم می‌کند لذا وظیفه تک تک ما موضوعات را در بانک ایده بررسی و مشکلات را برطرف کنیم.

تعامل با سازمان زندان‌ها برای حمایت از خانواده‌های کم‌توان زندانیان

قادری رئیس بهزیستی ۱۰ روز بعد از دریافت حکم انتصاب خود در اولین تعامل بین‌بخشی با محمدمهدی حاج‌محمدی رئیس سازمان زندان‌ها دیدار داشت و بر انجام اقدامات مشترک برای حمایت هر چه بیشتر از زندانیان و خانواده‌های آنها تاکید کرد.

حمایت از زندانیان  کم‌توان یا خانواده زندانیانی که دچار معلولیت و کم‌توانی هستند و همچنین زنان سرپرست خانوار در بند زندان محور گفت و گوهای قادری رئیس بهزیستی و حاج‌محمدی رئیس زندان‌ها بود.

رئیس سازمان زندان‌ها نقش بهزیستی را در مراقبت‌های بعد از خروج مددجویان از زندان در این نشست مهم دانست و اعلام کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت زندان‌ها قطعا می‌توان فصل مشترک جدیدی را با سازمان زندان‌ها داشته باشیم و به خانواده‌هایی کمک کرد که امروز گرفتارند. حمایت از زنانی که امروز سرپرستانشان در زندان هستند، می‌تواند با برقراری مستمری و غیره شکل اجرایی بگیرد.

قادری از رئیس سازمان زندان‌ها خواست تا آنچه در استان‌ها و در حوزه کمک به مددجویان و خانواده آنان نیاز می داند را به بهزیستی ارجاع دهند تا سریعا رسیدگی شود.

حاج‌محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در این نشست نیز از مدیران بهزیستی برای بازدید از زندان و سرکشی از خانواده آنان دعوت به حضور عمل آورد؛  همچنین مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای میان این ۲ سازمان در زمینه اقدامات، مأموریت‌ها و اهداف مشترک برای ارائه خدمات حداکثری به مددجویان زندان‌ها و خانواده‌های‌شان منعقد شود.

طراحی سامانه نظارت دقیق بر جذب مشارکت‌های مردمی

به نظر می‌آید خیریه‌ها و جذب مشارکت‌های مردمی از موضوعات مورد توجه رئیس بهزیستی است چراکه طی دو روز متوالی در ۱۷ و ۱۸ آبان‌ماه امسال جلساتی در این زمینه داشت. وی ۱۷ آبان‌ماه جاری در جلسه «هم اندیشی طراحی پلتفرم هماهنگ سازی و نظارت دقیق بر جذب مشارکت های مردمی و خیریه ها»  با حضور وحید زارع‌فکری مدیرکل هماهنگی اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرکت کرد. اما ظاهرا طراحی این پلتفرم نگرانی‌هایی را نیز در پی داشته است.

وحید زارع فکری مدیرکل هماهنگی اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نگرانی‌هایی که پس از راه‌اندازی سامانه به وجود آمده است، گفت: در زمینه عدم تکمیل پروژه‌ها نیز نگرانی هایی وجود دارد و در این‌باره باید به موسسه خیریه ای که از ما مجوز گرفته است اعتماد کنیم، همانطور که ممکن است پروژه تکمیل شود و تأمین مالی صورت گیرد و موسسه خیریه اقدام به انجام پروژه نکند و در واقع باید در نظر بگیرید پولی که در پروژه می آید باید برای همان نیتی که برای آن طراحی شده است، صرف شود و در غیر این صورت، پول بازگردد.

وی با تاکید بر هویت فرد خیر و معرفی پروژه و موسسه خیریه به نام فرد خیر و همچنین کمک به تعیین نیت و آگاه کردن خیرین از محل نیازمندی، گفت: قدم اول برای این موضوع، سامانه ای کردن و درج اطلاعات است. همچنین به منظور جلب کمک های بین المللی، طرح‌های جلب مشارکت از طریق رمزارزها قابل توجه است.

کد خبر 46510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =