۳۶ پایگاه غربالگری بینایی آماده معاینه چشم کودکان زنجانی هستند

مدیر کل بهزیستی استان زنجان از ادامه اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم خبر داد و گفت :در حال حاضر تعداد ۳۶ پایگاه غربالگری بینایی در سطح استان فعالیت دارندکه از این تعداد ۱۱ پایگاه با دستگاه غربالگری و ۲۵ پایگاه با چارت E کار غربال را انجام می دهند و تا کنون حدود ۳۰ هزار کودک غربال شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی تصریح کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی با هدف ارتقاء سطح سلامت بینایی کودکان در پایگاه های دایمی جهت کودکان ۳-۶ سال در سطح استان اجرا می شود.

وی افزود: این برنامه در سه سطح اجرا می شود. در سطح اول، غربال توسط افرادی انجام می شود که بصورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت و یا دستگاه و در شرایط استاندارد برای غربال کودکان اقدام می کنند.

محمدی معاینه سطح دوم را جهت کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده در سطح اول)، توسط اپتو متریست  معرفی نمود وخاطر نشان کرد: چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می گیرد. و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی تر داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده می شود و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری انجام می گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سالجاری با راه اندازی و تاسیس مراکز مثبت زندگی که  با هدف ارائه خدمت و تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه هدف در تمام نقاط استان تاسیس شده  فعالیت غربالگری بینایی انجام می پذیرد.

وی بیان کرد: بر طبق آمار اداره کل ثبت احوال استان زنجان، تعدادکودکان ۳ تا ۶ سال استان  ۵۵ هزار و ۹۰۹ کودک است که بهزیستی در صدد است بیشترین پوشش غربالگری را تا پایان سال جاری در سطح استان داشته باشد.

مدیر کل بهزیستی بهترین زمان برای تشخیص ودرمان تنبلی چشم را  سنین زیر ۵ سالگیعنوان نمو و افزود :در صورتیکه مشکل دید کودک قبل از ۵ سالگی تشخیص داده شود، حتی اگر چشم کودک دچار تنبلی شده باشد، با درمان به موقع، بینایی کامل به دست خواهد آمد.

وی تاکید کرد : هرچه درمان چشم تنبل با تاخیر انجام شود، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر خواهد شد، بطوریکه پس از ۷ تا ۱۰ سالگی درمان تاثیری در بهبود بینایی نخواهد داشت. از این رو به خانواده ها توصیه می گردد چشم کودکان ۳ تا ۶ سال باید همه ساله غربال شوند، و والدین با در دست داشتن شناسنامه و رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند برای سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال به مراکزمثبت زندگی مراجعه نمایند.

کد خبر 46504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد