برگزاری جلسه کمیته سرمایه انسانی بهزیستی استان با حضور مسئولین مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز

جلسه کمیته سرمایه انسانی بهزیستی البرز با موضوع آموزش و توانمندسازی به ریاست دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی البرز، معاونین و رؤسای دفاتر ستادی بهزیستی وهمچنین دکتر «یحیی رمضانی» مدیرکل مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز و همکاران وی از جمله علی امینی رئیس گروه آموزش، عماد عظیمی رئیس گروه پژوهش، امیرمحسن کامبوزیا کارشناس آموزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی البرز ،در آغاز جلسه دکتر «اسدالله حیدری» مدیر کل بهزیستی استان ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به حاضرین در جلسه اظهار داشت: در خصوص آموزش و پژوهش اداره کل بهزیستی استان باید گفت: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۷ پرسنل در این بخش خدمت میکردند که شامل ۱۵۸ کارمند رسمی، ۶۸ نفر پیمانی و ۱۵۱ نیروی قرادادی بوده اند و تعداد قابل توجه نیروهای قراردادی موجب گردیده که برخلاف ضرورت سازمان برای جذب نیرو، بکارگیری کارکنان جدید و مورد نیاز با محدودیت هایی مواجه باشد.

وی افزود: تعداد دوره های مصوب سازمانی برگزار شده، ۱۸ دوره شامل ۵ دوره عمومی و ۱۳ دوره شغلی بوده است همچنین در زمینه بهبود مدیران ۳ دوره برگزار گردیده که تمام مدیران مجموعه به تعداد ۲۸ نفر در آن شرکت داشته اند علاوه بر این سرانه آموزش مدیران ۹۳ ساعت است که این میزان از سرانه ساعت تعیین شده کشوری که ۶۰ ساعت درنظر گرفته شده، بیشتر است. سرانه آموزشی کارکنان نیز که شامل ۴۰ ساعت آموزش بوده در این اداره کل به میزان ۹۱.۴ ساعت برگزار گردیده است. با توجه به این که ساعت تعیین شده آموزشی توسط سازمان بهزیستی کشور بر اساس ضرورت ها و محدودیت ها تعیین گردیده موضوعاتی مانند نیاز دائمی و پیوسته کارمندان به آموزش و به روز شدن علمی در نظر گرفته نشده و از آن جا که کار با جامعه هدف سازمان بهزیستی بسیار دشوار است و به اندازه پیچیدگی های انسانی دچار چالش و پیچیدگی است، نیاز است هر کارمندی که در حوزه اجتماعی خدمت می کند مرتباً آموزش داده شود و مهارت و دانش روز را در اختیار داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی استان اظهار داشت: در بحث پژوهش، یک طرح بر اساس ضرورت استان انجام گرفته که پیرامون وضعیت کودکان کار و خیابان است و با توجه به مشکلات عدیده ای که در استان در رابطه با کودکان کار و خیابان به وجود آمده است، ضرورت اجرای این طرح محرز است.

وی در ادامه افزود: اجرای طرح های ضربتی در پایتخت و همجواری البرز با تهران باعث شده این استان پذیرای کودکان کار و خیابان گردد و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند.

وی بیان داشت:در حال حاضر قریب به ۶۵ تا ۸۰ درصد این کودکان، غیر ایرانی و اتباع هستند و این امر ساماندهی آنان را با چالشها و مشکلات بسیاری مواجه میکند چرا که بر اساس ضوابط، کودکان اتباع در صورت عدم برخورداری از کارت اقامت نمی توانند در مراکز شبانه روزی تحت نظارت سازمان بهزیستی ساماندهی شوند و نظر به اکثریت افغانستانی این کودکان و با در نظر داشتن این که اساس فرهنگ افغانستانی کار و فعالیت است تعداد کودکان افغانستانی که تکدی گری میکنند بسیار محدود است و اغلب آنان، کودکان کار هستند ودر شرایط موجود که کشور همسایه ما دچار بحران است، خیل عظیمی از این کودکان وارد کشور می شوند این در حالی است که از یک سو کشور ما عضو کنوانسیون های حقوق کودکان است و از سوی دیگر قوانین و مقررات بین المللی موجود محدودیت هایی ایجاد میکند که حضور این کودکان آسیب ها و مشکلات بسیاری برای خود آنان به همراه خواهد داشت و متاسفانه در استان البرز بار این مشکلات به بهزیستی تحمیل گردیده است.

دکتر حیدری اظهار داشت: استان البرز محل مناسبی برای اقامت و رشد بهنجار این کودکان نیست چرا که هم برای آنان و هم برای استان آسیبها و اثرات مخرب بسیاری در بر خواهد داشت و انجام برخی اقدامات مانند حذف سطلهای زباله با هدف حذف افراد زباله گرد به دلیل این که مبتنی بر پژوهش نیست موثر واقع نمی شود از این رو به منظور مواجهه ای عالمانه با موضوع کودکان کار و خیابان که در حال حاضر شدت پیدا کرده است باید با پشتوانه پژوهشی انجام گیرد و موضوع در سطح کلان دیده شود همچنین ساخت اردوگاهی به منظور نگهداری و اقامت این کودکان حائز اهمیت است.  

وی افزود: از زمان ورود این کودکان به شهرها نیاز است بررسی های لازم صورت گیرد و از آنجا که کمک مردم به این کودکان موجب تشویق این کار و تداوم این روند خواهد بود مردم در اصلاح این الگوی ناکارآمد رفتاری نقش اساسی دارند و عدم ارائه پاداش مثبت از جانب ایشان در قطع تداوم این زنجیره موثر واقع خواهد شد بنابرین تأکید بهزیستی بر انجام این پژوهش است تا مواجهه ای که با این پدیده صورت میگیرد علمی و عالمانه بوده و طرحی کاربردی انجام شود و نقش دستگاهها، مردم، رسانه های جمعی و کلیه افراد متولی و ذی نفع مشخص گردد و بر اساس آن بتوان از سایر دستگاهها انتظار داشت.

دکتر حیدری اضافه کرد:با توجه به این که گاهی وجود چنین پدیده های اجتماعی مستلزم درنظرگرفتن ردیفی از اعتبارات استانی است و مداخلات بدون پژوهش منجر به افزایش میزان آسیب اجتماعی خواهد شد به منظور مواجهه موثر و عالمانه نیاز به تأیید این طرح پژوهشی از سوی آموزش و پژوهش استان است.

دکتر حیدری در ادامه گفت: در انجام بسیاری از اقدامات بهزیستی موانع و محدودیت های قانونی ای وجود دارد که موجب عدم ارائه خدمات موثر می شود مانند تضامین سخت گیرانه بانکی در امر ارائه تسهیلات به مددجویان سازمان، محدودیت بکارگیری در مشاغل برای معتادین متجاهری که سوءپیشینه کیفری دارند و غیره، که این مهم می طلبد تمامی دستگاهها پای کار باشند و مشارکت داشته باشند تا بتوان چنین محدودیت هایی را حل و فصل کرد.

وی در پایان اظهار داشت: جا دارد از سرکار خانم دکتر عربشاهی رئیس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و جناب آقای دکتر رمضانی مدیرکل محترم مرکز آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و همکاران ایشان که امروز در خدمتشان بودیم به منظور مشارکت، همراهی و همکاری همیشگی تشکر و قدردانی نمایم و امیدوارم برگزاری این جلسه در اداره کل بهزیستی منشاء خیر و برکات برای جامعه هدف، مددجویان و کارمندان بهزیستی استان باشد.

در ادامه جلسه : دکتر یحیی رمضانی مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و فعالیتهای مؤثر دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی در زمینه آموزش و توانمندسازی کارکنان اظهار داشت: کار بهزیستی کاری الهی و رفتاری علوی است و وجود نهادی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی چنین اقداماتی را انجام می دهد منشأ برکات است و تحقق و تداوم چنین رفتارهایی در گرو ارائه آموزش های نوین، انجام رفتارهای آموزشی، اثربخشی و گرفتن بازخورد مناسب پس از انجام آموزش است.

دکتر رمضانی اظهار داشت: اگر در نظام مدیریتی، نظام پیشنهادات دایر شود و کارشناسان در آن مشارکت داشته باشند، می‌تواند راهگشا باشد و روح پژوهش و بکارگیری آخرین متدها و روش‌ها و کاربست های آن می‌تواند منجر به پیشرفت عملکردهای بهزیستی گردد علاوه بر این معرفی جایگاه علمی و توانمندی بهزیستی به جامعه ورای مفهوم فردی که دارای معلولیت جسمی، ذهنی و یا روانی از دیگر اهداف اساسی است به صورتی که بهزیستی باید بهترین فضای زندگی و بهتر زیستن و مدد رساندن به زندگی و حیات درنظر گرفته شود که این مهم از طریق آموزش حاصل می شود.

وی افزود: آموزش میتواند از صرف هزینه های غیر ضروری جلوگیری نماید و در توسعه انسانی و تعالی سازمانی بسیار با اهمیت است و می تواند در تحقق اهداف موثر واقع شود و بهترین روش تسهیلگری آموزش است و اداره آموزش و پژوهش همکاری و آمادگی همه جانبه در این خصوص اعلام میدارد.

دکتر رمضانی در ادامه افزود: در خصوص موضوعات پژوهشی تمایل بر این بوده که موضوعی اجتماعی یا جامعه شناسی به منصه پژوهش گذاشته شود ولیکن در این خصوص استاندار محترم استان تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود و از سویی نیاز است بهزیستی پیگیر این موضوع باشد تا همان گونه که پیش از شیوع بیماری کرونا توسط بهزیستی استان البرز، طرح های پژوهشی به صورت کشوری انجام شد، امیدواریم در ادامه سال جاری با کاهش بیماری کرونا مجددا انجام طرح های پژوهشی از سر گرفته شود و جایگاه بهزیستی استان در عرصه آموزش و پژوهش به واسطه تدریس کارشناسانی که مدرسینی توانمند هستند و انجام طرح های پژوهشی ارتقاء یابد.

وی تصریح کرد: جدای از دو بحث آموزش و پژوهش در بحث زمانبندی مهارت برنامه ریزی و توسعه نیاز است سند آمایش و اسناد بالادستی که روی سایت موجود است بررسی نمایید که توان اکولوژیکی استان در کدام منطقه است و به سند آمایش ارجاع دهید.

وی افزود: در خصوص تبصره های موجود و تبصره ۱۸ به نظر می رسد بهره گیری مددجویان بهزیستی از این تبصره مفید فایده باشد و در تمامی این امور اداره آموزش و پژوهش با تمام توان آماده ارائه خدمت است.

دکتر رمضانی اظهار داشت: از سال ۱۴۰۰ به بعد قرار بر این شده در بحث آموزش که کلیه موارد استانداردی که در ایزو۱۲۰۰۱ وجود دارد عملیاتی نماییم که یکی از مهمترین موارد بکارگیری مدرسین تأیید صلاحیت شده است به نحوی که مدرسینی که در حوزه های گوناگون مانند روانشناسی به کار گرفته می شوند باید تحصیلات مرتبط در سطح کارشناسی ارشد و همچنین اعضاء هیئت علمی داشته باشند بنابرین در امر آموزش در مجموعه بهزیستی لازم است این استانداردها در خصوص مدرسین در نظر گرفته شود و فرآیند تعیین صلاحیت در مورد کلیه مدرسین باید توسط اداره آموزش و پژوهش انجام شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص گواهینامه های نوع دوم همکارانی که ساعت آموزشی خود را تکمیل کرده باشند قادر خواهند بود یک مدرک بالاتر دریافت نمایند. بنابرین اگر همکارانی با این مشخصات وجود دارند ضمن تشکیل کمیته سرمایه انسانی این مهم قابل انجام است.

وی افزود: در بحث تشکیل سرمایه انسانی باید گفت در فعالیت های انسانی بحث فقر در کودکان بسیار حائز اهمیت است و پیرو فرمایشات جناب دکتر حیدری در بحث مشکلاتی که در خصوص تضامین بانکی برای مددجویان سازمان وجود دارد باید گفت فقر تنها به دلیل نداشتن امکانات مادی نیست بلکه به دلیل عدم توان استفاده از آنها و وجود موانع است.

دکتر رمضانی گفت: حساسیت بهزیستی استان البرز درباره کودکان کار و آسیب های اجتماعی بسیار بجا و قابل قبول است و با توجه به این که هر پژوهش برای تایید نیاز است سه مرحله را طی نماید و در گام نخست طرح در کمیته پژوهش دانشگاه خوارزمی، در سطح دوم باید در کارگروه از طرح دفاع شود و در نهایت استاندار محترم به عنوان رئیس کارگروه آن را تایید نمایند.

وی افزود: موضوع کودکان کار و زباله گردها نه تنها به عنوان موضوعی پژوهشی بلکه به عنوان یک دغدغه با اهمیت که امنیت جامعه و خانواده را از نظر بهداشت، اقتصادی و روانی به خطر می اندازند از این رو این دغدغه متعلق به تمامی دستگاهها و افراد است.

دکتر رمضانی در پایان اظهار داشت: امید است بخش آموزش و پژوهش بهزیستی استان با مدیریت جناب دکتر حیدری با همان نظم و برنامه ریزی که هر ساله  فعالیت میکرده، امسال نیز همانند سال های گذشته فعالیت نماید و بتواند کما فی السابق در رتبه نخست استان البرز قرار گیرد.

برگزاری جلسه کمیته سرمایه انسانی بهزیستی استان با حضور مسئولین مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز

برگزاری جلسه کمیته سرمایه انسانی بهزیستی استان با حضور مسئولین مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز

برگزاری جلسه کمیته سرمایه انسانی بهزیستی استان با حضور مسئولین مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز

کد خبر 46037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد