پایگاههای غربالگری بینایی تحت نظارت بهزیستی استان البرز آماده پذیرش کودکان شما می باشد

نظر به اینکه از اهداف سازمان بهزیستی کشور افزایش آگاهی عمومی در بیماریهایی از قبیل آمبلیوپی و عیوب انکساری می باشد برای پیشگیری از اختلالات بینایی و معلول زایی طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال از طریق سازمان بهزیستی پیگیری می شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان البرز، دکتر «اسدالله حیدری» با بیان این که آمبلیوپی بعنوان یکی از اولویتهای برنامه پیشگیری مورد توجه خاص می باشد افزود: نظر به اینکه از اهداف سازمان بهزیستی کشور افزایش آگاهی عمومی در بیماریهایی از قبیل آمبلیوپی و عیوب انکساری می باشد برای پیشگیری از اختلالات بینایی و معلول زایی طرح غربالگری بینایی از طریق سازمان بهزیستی پیگیری می شود.

وی افزود: بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه دوطرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه ارگانیک در چشم برطرف نشده و کماکان باقی می ماند. این بیماری اگر به موقع درمان نشود فرد را از یک یا هردوچشم بسیار کم بینا و یا نابینا خواهد کرد ولی در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری را قبل از ۵ سالگی عنوان کرد و افزود: این اختلال هرچه دیرتر تشخیص داده شود، درمان دشوارتر می شود و میزان بهبودی کمتر خواهد بود، به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰تا۱۲ سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شدو پس از ۱۲ سالگی نیز اثری در بهبود دید چشم ندارد.

دکتر حیدری گفت: این بیماری گاهاً با علائمی از قبیل توجه بیشتر با یک چشم، مالیدن چشم ها، پلک زدن زیاد و...بروز می کند نکته قابل توجه اینکه در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملا طبیعی است و هیچ نشانه ای از بیماری در آن دیده نمی شود بنابرین تنها راه پیشگیری ازبیماری تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و با توجه به این که بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است چشم همه کودکان در این برنامه در سنین ۳ تا ۶ سالگی مورد غربالگری قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که برنامه غربالگری بینایی با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال انجام می باشد افزود: هزینه غربالگری بینایی با دستگاه فتورفرکتومتر حدود ۷ هزار تومان و با چارت E مبلغ ۳۵۰۰ تومان می باشد که طی اجرای این برنامه اختلالات بینایی کودکان مشخص می شود.

وی ادامه داد مداخلات لازم درمانی برای افراد بی بضاعت توسط بهزیستی انجام و وکمک هزینه های درمانی پرداخت می شود. دکتر حیدری با بیان این که برش تعیین شده از سوی سازمان بهزیستی در سال جاری و در شرایط کرونا ۷۵ هزار نفر اعلام شده است افزود: درحال حاضر این برنامه در ۸۰ پایگاه دائمی و ۸۰۰ پایگاه سیار در سراسر استان البرز در حال انجام می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان در پایان گفت: توصیه ما به والدین کودکان ۳تا۶ سال توجه به سلامت بینایی فرزندشان قبل از بروز هر گونه مشکل می باشد و انتظار داریم زمان طلایی غربالگری را از دست ندهند و با مراجعه به پایگاههای سنجش بینایی سلامت بینایی را به کودکانشان هدیه دهند و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به بهزیستی شهرستان مربوطه مراجعه و یا تماس حاصل فرمایند.

کد خبر 45946

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد