رئیس اداره بهزیستی دزفول از حسن گلچین، معلمِ فداکارِ کودکان کار تجلیل کرد

حسن گلچین معلم فداکار دزفولی که در یک حرکت انسان دوستانه اقدام به آموزش تعداد زیادی از کودکان کار (اتباع افغانستان و پاکستان) در دزفول می کند و آوازه این اقدام ارزشمند وی در تمام رسانه های داخلی و خارجی منعکس شده است، با حضور در اداره بهزیستی مورد تجلیل قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان دزفول، سعید ایثاری ،رئیس اداره بهزیستی دزفول در این دیدار صمیمی که با حضور رئیس و معاونان این اداره برگزار شد، اظهار کرد: کودکان کار معمولا از خانواده های نیازمندی هستند که قصد دارند از طریق اقدامات مختلف از جمله دستفروشی در کف خیابانها کسب درآمد کنند که این امر عملا یک آسیب اجتماعی به شمار می آید.

ایثاری با بیان اینکه حضور کودکان کار در خیابان ها موجب ایجاد آسیب روانی در جامعه می شود، افزود: سازمان بهزیستی بطور پیوسته با آسیب های اجتماعی سر و کار دارد و یکی از متولیان ساماندهی و توجه به کودکان کار است.

وی با اشاره به شناسایی ۱۱۴ کودک کار در دزفول توسط اداره بهزیستی، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته توسط بهزیستیف این تعداد کودکان کار شناسایی شدند و سپس آن دسته از کودکانی که خانواده آنها در فقر مالی قرار  داشتند تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، تعدادی از این کودکان بازتوان شده اند و اکنون ۹۸ پرونده مربوط به کودکان کار در اداره بهزیستی وجود دارد که از این تعداد، ۳۳ پرونده مستمری بگیر هستند و مابقی از سایر خدمات سازمان بهره مند می شوند.

رئیس اداره بهزیستی دزفول با اشاره به حمایت های تحصیلی و آموزشی صورت گرفته از این کودکان توسط این اداره، اضافه کرد: برای سرپرستان این کودکان نیز اقداماتی انجام شد، به عنوان مثال اگر سرپرستی درگیر اعتیاد بود بصورت رایگان در کمپ های ترک اعتیاد نگهداری و درمان شد و به جامعه بازگشت.

ایثاری با بیان اینکه اداره بهزیستی همواره در تلاش بوده تا با ساماندهی کودکان کار صدمات روحی و روانی، آموزشی و اجتماعی آنها را کاهش دهد، گفت: در این میان سوء استفاده هایی که توسط برخی خانواده ها و یا افراد از به کارگرفتن این کودکان می شود نیز مد نظر سازمان است و در این راستا نیز اقداماتی در دستور کار قرار دارد.

وی با قدردانی از زحمات و تلاش های انسان دوستانه حسن گلچین معلم فداکار دزفولی در راستای آموزش علم به کودکان کار، خاطرنشان کرد: این اقدام ارزشمند آقای گلچین علاوه بر اینکه حس افتخار و شادی به همه هموطنان منتقل می کند نشان می دهد که هنوز انسانیت و همدلی زنده است لذا ما احساس تکلیف کردیم که از زحمات این معلم فداکار قدردانی به عمل آوریم. امیدواریم چنین اقدامی به صورت یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و گسترش یابد.


حسن گلچین معلم نمونه دزفول نیز در این دیدار اظهارکرد: بنده شرایط کودکان کار را با تمام وجودم درک و لمس می کنم و زمانی که سوگند معلمی یاد کردم به خودم قول دادم که در هر مکانی که کودک کار مشاهده کنم تا جایی که در توان دارم از نظر معنوی و علمی به وی کمک کنم.

وی با بیان اینکه این امر از دوسال پیش و با آموزش به یک کودک کار آغاز شد، افزود: اکنون به ۷۰ کودک کار شامل پنج کودک تبعه پاکستان، ۵۸ کودک تبعه افغان و هفت کودک ایرانی، افغانی در رنج سنی هفت تا ۱۴ سال آموزش می دهم.

این معلم فداکار دزفولی در ادامه گفت: این کودکان در دو گروه هستند، کلاس های آموزش گروه اول در حوالی میدان کپو بر روی یک موکت ۲۴ متری زیر یک درخت کنار انجام می شود و گروه دوم در سطح شهر قرار دارند. با وجود اینکه، این کلاس ها به دلیل محدودیت ها در مکان های عمومی برگزار می شود اما آموزش این کودکان در گرمای شرجی تابستان و سرمای زمستان ادامه داشته است.

گلچین با اشاره به پیگیری های متعدد و فراوان از طریق ادارات و مسئولان مختلف شهرستان در راستای در اختیار قرار دادن مکانی برای تحصیل این کودکان گفت: از آنجایی که این کودکان اتباع بیگانه بوده و فاقد برگ سبز سکونت در ایران هستند لذا از نظر قانونی محدودیت هایی وجود دارد و تاکنون موفق به این مهم نشده ام.

وی افزود: هرچند پیگیری ها بسیار زیاد بوده اما تاکنون هیچ نتیجه مطلوبی دریافت نکرده ام با این وجود همچنان خواستار مساعدت مسئولان در این راستا هستم.

وی تاکید کرد: نباید چون این کودکان اتباع خارجی هستند و هیچ امکاناتی در اختیار آنها نیست به حال خود رها شوند، این امر می تواند صدمات جبران ناپذیری به جامعه وارد کند، بنابراین ما باید کاری کنیم که این کودکان در آینده به جای اینکه به یک آسیب اجتماعی بزرگتر تبدیل شوند، تبدیل به سفیر مهربانی و دوستی برای ما شوند.

گلچین نژاد گفت: بنده علاوه بر اینکه خواستار یک مکانِ هرچند کوچک برای تحصیل این کودکان هستم، خواستار توانمند سازی خانواده های این کودکان نیز می باشم لذا امیدوارم با همکاری اداره بهزیستی بتوان جلسات دیگری با مسئولان برگزار کرد و این مشکلات در حد مطلوبی برطرف شوند.


رئیس اداره بهزیستی دزفول پس از سخنان معلم فداکار دزفولی توضیح داد: ارائه امکانات دولتی به این کودکان مستلزم رعایت ضوابط قانونی است‌؛ مددکار این اداره بزودی با حضور در محل زندگی و تحصیل این کودکان شرایط آن دسته از کودکانی که دارای تابعیت ایرانی، افغانی هستند را مورد ارزیابی قرار خواهد داد تا در صورت تایید، این کودکان و خانواده هایشان تحت پوشش سازمان قرار بگیرند و سپس از خدماتی نظیر مستمری، آموزش های اجتماعی و مهارتی، وام های اشتغالزایی و ...بهره مند شوند.

ایثاری افزود: برای خدمات رسانی به سایر کودکان که تابعیت ایرانی ندارند لازم است خانواده هایشان کارت سبز(کارت سکونت قانونی) داشته باشند در غیر اینصورت سکونت آنها غیرقانونی است و عملا ادارات و دستگاه های دولتی قادر به ارائه خدمات به این عزیزان نیستند.

وی گفت: از طریق جلسه با فرمانداری موضوع سکونت غیرقانونی این اتباع توسط اداره بهزیستی و با حضور آقای گلچین پیگیری خواهد شد چرا که رفع مشکلات این کودکان و خانواده های آنها نیازمند یک عزم جدی و همگانی است و اداره بهزیستی در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نکرده و تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

گفتنی است در پایان این نشست با اهدای لوح و هدیه ای از سوی رئیس اداره بهزیستی از این معلم فداکار قدردانی به عمل آمد.

کد خبر 45498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد