در خراسان رضوی فقط ۲۰۰ نفر پشت نوبت فرزندپذیری هستند

کارشناس مسؤول فرزندخواندگی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در هر جلسه کمیته فرزندخواندگی استان که هر هفته یک بار تشکیل می‌شود بین ۱۰ تا ۲۰ پرونده تعیین تکلیف می‌شود.

به گفته‌ی علی صباحی، همه اعضای این کمیته از بهزیستی هستند اما خراسان رضوی تنها استانی است که نماینده دادستان را به عنوان عضو افتخاری یا مدعو به این کمیته دعوت و از نظرات ایشان بهره‌مند می‌شود.

وی با بیان اینکه دادستانی طبق قانون عضو کمیته نیست گفت: به جهت همکاری و تعامل بسیار خوبی که در استان ما بین بهزیستی و دادستانی هست و برای اینکه کار با نگرش قضایی هم هماهنگ باشد از نماینده دادستان دعوت می‌کنیم که در جلسات کمیته فرزندخواندگی استان حضور یابد و از نظرات قانونی و قضایی ایشان نیز بهره‌مند می‌شویم که تسهیل و تسریع فرزندخواندگی را بهتر پیش می‌برد.

صباحی در خصوص مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های فرزندخواندگی گفت: از لحظه‌ای که کار پرونده در شهرستان به اتمام می‌رسد و پرونده برای معاونت اجتماعی استان ارسال می‌شود تا تعیین تکلیف قطعی متقاضی، حداکثر ۲۰ روز تا یک ماه زمان می‌برد.

وی تأکید کرد: متأسفانه بعضی خانواده‌های متقاضی فقط ثبت نام می‌کنند و حتی پیگیر ثبت‌نام و مراحل اداری هم نمی‌شوند و فکر می‌کنند که هر وقت نوبت‌شان شد، بهزیستی با آنها تماس می‌گیرد.

وی ادامه داد: البته این تماس بالاخره اتفاق می‌افتد اما با توجه به تعداد کسانی که پیگیری می‌کنند و حائز شرایط می‌شوند ممکن است تماس با این شهروند و درخواست تکمیل پرونده طول بکشد و نباید به امید تماس بهزیستی باشیم بلکه باید پس از ثبت نام در سامانه، بطور مستمر کار را پیگیری کنیم.

وی تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه را از ابتدای راه‌اندازی دو هزار و ۲۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: اما تعداد واقعی پشت‌نوبتی‌های فرزندخواندگی به ۲۰۰ نفر هم نمی‌رسد که این امر نشان‌دهنده‌ی عدم پیگیری ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه فرزندخواندگی و تکمیل پرونده است.

به گفته‌ی صباحی در حال حاضر فرزندان قابل واگذاری نوزادان تازه متولد شده تا فرزندان ۱۶ ساله را شامل می‌گردد.

کارشناس مسؤول فرزندخواندگی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بیشتر خانواده‌های متقاضی، فرزندان نوزاد می‌خواهند و تقاضای دختر بیشتر از پسر است.

وی ادامه داد: به هر حال ما فرزندان قابل‌واگذاری داریم که در سنین مختلف هستند و تعداد متقاضی نوزاد بیش از فرزندان بزرگسال می‌باشد بنا بر این پاسخگویی به همه‌ی این درخواست‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: تقاضای فرزندخواندگی در سال‌های اخیر در استان ما افزایش داشته و تعداد کودکان قابل واگذاری تحت پوشش بهزیستی زیاد نمی‌باشد به همین خاطر، تعداد متقاضیان نسبت به فرزندان قابل واگذاری، بیشتر است.

کد خبر 45332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد