ورامین| افتخار ارائه خدمت به سی سالمند را داریم

مدیر مرکز سالمندان باغ تجربه شهرستان ورامین با تبریک میلاد حضرت محمد(ص) و امام صادق(ع) و ذکر حدیثی از پیامبر مکرم اسلام اظهار داشت:"وجود پیران سالخورده باعث برکت و رحمت الهی می شود" و بر این مبنا فعالیت در چنین مرکزی باعث فخر و مباهات است.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، آرش امیری در ادامه تعداد سالمندان خدمت بگیر و مقیم این مرکز راحدود  ۳۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد افرادی با حکم قضایی تحت مراقبت هستند که یا سرپرست موثر ندارند و یا اینکه فاقد سرپرست هستند.  

امیری ادامه داد: تعدادی یارانه بگیر هستند و تعدادی هم به صورت آزاد خدمت میگیرند.  
وی سن سالمندی را بر مبنای اعلام سازمان بهداشت جهانی شصت سال اعلام و خاطر نشان کرد: افرادی که در این مرکز، افتخار پذیرایی از آن ها را داریم بالای ۶۰ سال هستند؛ افرادی که زیر این سن باشند ولی به واسطه معلولیت، خانواده ها، مشکلاتی در نگهداری آن ها دارند که به این افراد نیز با معرفی سازمان بهزیستی، سرویس دهی می کنیم.  

این مدیر حمایت بهزیستی را مطلوب توصیف کرد و در تشریح آن گفت: با توجه به حجم بالای مددجویان تحت حمایت بهزیستی و محدودیت منابع اعتباری این سازمان، حمایت مالی صورت پذیرفته فعلی در حد مطلوبی است که امیدوارم در مقاطع بعدی این حمایت افزایش یابد و در حمایت های غیر مادی نیز هیچ دریغی را بهزیستی نسبت به باغ تجربه نداشته است.  
امیری ناشناخته بودن باغ تجربه را عمده دلیل حمایت عدم خیران دانست و اظهار داشت: تقریبا از اوایل سال ۹۸ فعالیت این مرکز شروع شد و شرایط در حال حاضر به شکلی است که تعدادی مددجو پشت نوبت داریم و در حد بسیار محدود و اندکی خیران به حمایت از باغ تجربه می پردازند و رقم اهدایی در پایان هر ماه بسیار ناچیز است اما در پی این هستیم که کیفیت خدمات را افزایش دهیم و بزرگترین تبلغ ما ارائه خدمات مطلوب و شایسته به این گروه سنی و جامعه هدف ما است و در همین جا از خیران هرچند با رقم اندک کمال تشکر را دارم.  

مدیر مرکز سالمندان باغ تجربه از اشتغالزایی برای حدود ۲۵ نفر در ورامین خبر داد و گفت: برای ارائه خدمات به مدد جویان، افرادی چون پزشک، مراقب، روانشناس، مددکار، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، آشپز و ... بکار گرفته ایم که حدود ۷۰ درصد شاغلین در این مرکز را خانم ها تشکیل می دهند ولی مراقبین ما با توجه به اینکه ارتباط مستقیم با سالمندان دارند و بحث تفکیک جنسیتی را داریم، از لحاظ جنسیتی مساوی هستند.  

امیری سالمندان مقیم باغ تجربه را به سه دسته تقسیم کرد و افزود: در اول عرایضم بیان داشتم که افراد دارای حکم قضایی، یارانه بگیر و آزاد، سه دسته مددجویان ما را شامل می شوند.  

وی به دو مشکل حال حاضر باغ تجربه اشاره کرد و بیان داشت: طبق استانداردها ده درصد ظرفیت مراکز به افراد مجهول الهویه  و یا دارای حکم قضایی اختصاص می یابد که این رقم در باغ تجربه بیش از چند برابر استاندارد است و مشکلی جدی در ارائه خدمت رسانی قلمداد می شود؛ هر چند در این رهگذر نباید از همدلی و همسویی دادگستری، دادستانی، شبکه بهداشت و بهزیستی که در پی ایجاد آرامش بصری منطقه هستند، گذشت که با تعامل با همدیگر مشکلات موجود در شهرها از لحاظ وجود افراد سالخورده بی خانمان را مرتفع می سازند و باغ تجربه آخرین تکه از این جورچین در ورامین است.  

وی افزود: مشکل بعدی که به جرات می توان گفت و باید به آن پرداخت معضل لوازم بهداشتی مورد استفاده برای افراد  است که با توجه به افزایش فرا منطقی این کالا و بالا بودن میزان مصرف، حجم بسیار زیادی از رقم پرداختی یارانه دولت و شهریه افراد به تامین آن اختصاص می یابد که شایسته است خیران نیک صفت برای تامین بخشی از آن اقدام کرده و ما و سالمندان گرامی را از این دغدغه بحق نجات دهند.

مدیر باغ تجربه افزایش سیر ابتلا به بیماری های اسکلتی و عضلانی را چالش جدی جامعه توصیف کرد و گفت: بنده به عنوان یک فیزیوتراپیست در حال رصد این قضیه ام که اولا جمعیت کشور رو به سالمندی می رود و ثانیا بیماری های خاص این دوره از جمله اسکلتی و عضلانی در حال افزایش و شیوع است؛ خانواده های این افراد با مشکلات حادی مواجه هستند که از عهده هزینه های نگهداری، درمان و ... به طور کامل بر نمی آیند ولی در مراکزی چون باغ تجربه با وجود حضور مستمر پزشک، مراقب، پرستار، مددکار و ... تقریبا همه روزه پایش سلامت انجام می شود و سلامت جسمی و روانی سالمندان زیر نگاه تیز بین مدیریت درمانی قرار دارد.

این مسئول در ادامه اظهار داشت: هیچ توقعی از مسئولان ندارم و اگر متوقع بودم در این حوزه قدم نمی گذاشتم که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، فعالیت در چنین حوزه هایی بسیار دشوار است.  

امیری در پایان اذعان داشت: از همه مردم به ویژه خیران دعوت به همفکری و اشتراک ایده و فکر دارم تا به سالمندان مقیم در باغ تجربه محبت و دوستی بیشتر را انتقال دهیم و این افراد که علیرغم تلاش های روانشناسانه و پزشکی ولی به اقتضای سن، درگیر بحران سالمندی شده اند مورد توجه و عنایت ویژه قرار گیرند.

کد خبر 45287

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد