ورامین| نشنیدن صدای افراد مبتلا به اتیسم در جامعه اصلی ترین مشکل است

مرکز آموزشی  و توانبخشی افراد دارای اختلال طیف اتیسم رایکا با بیان اینکه نوع فعالیت در این مرکز آموزشی و توانبخشی است، خاطرنشان کرد: ارائه آموزش مهارت های روزانه، نحوه زندگی کردن و فعالیت در جامعه، بخشی آموزشی ما را شامل می شود و اموری چون کاردمانی، گفتار درمانی، یکپارچگی حسی، روانشناسی بالینی و مشاوره، موسیقی درمانی و برخی از فعالیت های دیگر، حوزه فعالیت توانبخشی این مرکز را به خود اختصاص داده اند.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، سینا نیک نژاد در ادامه اظهار داشت: افراد بین ۲ تا ۱۸ سال که دارای اختلال طیف اتیسم هستند و در شهرستان های جنوب شرق استان تهران شامل ورامین، قرچک و پیشوا زندگی می کنند از امکانات و شرایط ما بهره مند هستند و ظرفیت رایکا ۳۵ نفر در شیفت صبح و همین تعداد در شیفت عصر می باشد که قادر به ارائه آموزش های لازم و دیگر مباحث هستیم.

وی در ادامه بیان داشت: تا قبل از همه گیری کرونا کودکان از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ در مرکز حضور داشتند که با سرویس ایاب و ذهاب نسبت به حضور و بازگشت این کودکان اقدام می شد؛ برابر آئین نامه های ابلاغی بخشی از هزینه سرویس و تغذیه و همچنین هزینه های آموزشی و توانبخشی را بهزیستی ورامین متقبل شده و خانواده ها فقط حدود پنج درصد هزینه کودکان خود را پرداخت می کردند.  

مدیر مرکز رایکا با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه گفت: همه گیری کرونا در کنار تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران خصوصا در بخش بهداشت و درمان و بالا رفتن هزینه هایی چون ماندگاری مرکز، طی روند درمان کودکان، آموزش و موارد مشابه باعث وارد آمدن فشاری بسیار به بهزیستی شده است اما همکاران بنده با تلاش و ایثار خود بر این مسائل فائق آمده و نگذاشتند خللی در روند سرویس دهی به کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در رایکا دیده شود.

نیک نژاد با این توضیح که چنانچه کودکی در سه شهرستان یاد شده زندگی کند و در یکی از مراکز بهزیستی دارای پرونده توانبخشی باشد از حمایت های همه جانبه بهزیستی بهره مند خواهد شد، افزود: حتی بهزیستی به برخی از اتباع نمی تواند سرویس دهد اما در حوزه اتیسم کودکان دارای این اختلال، رایگان از مواردی چون کاردمانی، گفتاردرمانی و ...رایکا استفاده می کنند.  

وی گفت: ما باید تلاش کنیم تا در جامعه فرهنگ ارتباط با کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اصلاح شود و جامعه را به سمتی ببریم تا یاد بگیریم به این کودکان و به حقوق حقه آن ها احترام بذاریم و از نگاه و رفتار ترحم آمیز نسبت به آن ها پرهیز کنیم.  

نیک نژاد افزود: در این حوزه رسانه ها می توانند نقشی اثرگذار و ماندگار از خود به جای بگذارند و همانگونه که فرهنگ توسط رسانه تکمیل شده و جابجا می شود، اگر موضوع شناخت اتیسم و افراد مبتلای به آن نیز در سطح جامعه به خوبی بیان شود، تا حد بسیار زیادی شاهد کاهش معضلات اجتماعی برای این افراد خواهیم شد.  

وی با بیان اینکه متاسفانه خیران توجهی به کودکان اتیسم و خانواده های آنان ندارند، گفت: از خیران منطقه طلب استمداد دارم تا این خانواده ها که بعضا دارای شرایط اقتصادی نامطلوبی هستند را مورد لطف و عنایت خود قرار دهند و چون کودکان خود دانسته و از حمایت های مادی خود محروم نسازند؛ تمام بار مالی این مرکز بر دوش بهزیستی، بنده و همکارانم است که بعضا دوستان و همکاران بنده با تهیه آذوقه، سبد کالا و تامین نوشت افزار به کمک خانواده های آبرومند و نیازمند دارای فرزند اتیسم می روند.  

 نیک نژاد گفت: متاسفانه در میان عامه جامعه این فرهنگ به غلط نهادینه شده که فقط باید به افراد دارای پوشش مندرس کمک کرد، در حالی که می توان به فردی که به لحاظ اقتصادی جایگاه خوبی ندارد، ولی به ظاهر عمومی خود می پردازد و در تامین هزینه های آموزشی و درمانی درمانده است، نیز کمک کرد که بنده این موضوع را به عینه و وفور میان کودکان این مرکز و خانواده های آنان مشاهده کردم.

وی در پاسخ این سوال که اگر رایکا نبود آیا نرخ آسیب اجتماعی افزایش می یافت یا خیر، اذعان داشت: در کشور برای هر فردی سرانه ای خاص در نظر گرفته شده و برای افرادی که در این مرکز مشغول گذاران ساعاتی خاص هستند، مبالغی تعیین شده و اجرایی می شود؛ خانواده ای که دارای چنین فرزندی است با مشکلات زیادی مواجه است و در طی شبانه روز باید چندین وجه زندگی را تعطیل کرده و یا دستخوش تغییر قرار دهد تا بتواند به فرزند دارای اختلال طیف اتیسم خود رسیدگی کند و اینجا است که آسیب های اجتماعی آرام آرام هویدا می شوند.  

نیک نژاد افزود: همین که برای حدود پنج ساعت ما این کودک را نگهداری می کنیم و تحت آموزش و شرایط توانبخشی قرار می دهیم، برای روحیه خانواده ها بهتر است و در این ساعات برخی از خانواده ها با هم ارتباط برقرار کرده و دوست می شوند و حتی تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.  

مدیر مرکز رایکا در ادامه خاطر نشان کرد: وقتی حادثه ای برای فرد ایجاد می شود، وی با پنج مرحله روبرو می گردد که عصبانیت، انکار، نذر کردن و چانه زدن، افسردگی و در نهایت قبول کردن این پنج مرحله را شامل می شود و بخش عمده ای از فعالیت رایکا و مراکز اینچنینی مقابله و مدیریت بر افسردگی خانواده ها است که خوشبختانه در این راه اثرات مثبت پرشماری را از خود به یادگار گذاشته ایم.  

نیک نژاد تغییر نوع آموزش کودکان از حقیقی به مجازی را از مخاطرات همه گیری کرونا بیان کرد و گفت: برای کودکان معمولی و سالم این نوع آموزش به دلایل متعددی چون عدم تمرکز و سطح توجه گاها موفقیت آمیز نیست؛ چه رسد به آنکه کودکی در حال آموزش و دارای اختلال ذهنی با مشکلات خاصی نیز باشد که حتی در شرایط حضوری آموزش پذیری آن با چالشی جدی مواجه بوده است و این نگاه، آموزش غیر حضوری و بر بستر فضای مجازی را بسیار دشوار می کند، اما این نوع آموزش ها سبب افزایش سطح سواد توانبخشی خانواده های دارای کودک اتیسم شده است.  

نیک نژاد در پایان با بیان اینکه نگاه در ایران و کشورهای پیشرفته به اختلال اتیسم متفاوت است، اظهار داشت: متاسفانه در ایران در مورد افراد مبتلا به اتیسم نخبه سوزی شده است در حالی که در بسیاری از این افراد، استعدادهای ذاتی فراوانی وجود دارد، ولی در برخی از کشورهای پیشرفته این افراد را رها نمی کنند و در پی کشف استعدادهای نهفته و باروی آن ها هستند و در این راه موفق نیز بوده اند.

کد خبر 45286

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

دسترسی سریع به سامانه های الکترونیک