ورامین| همه گیری کرونا آموزش به خانواده ها را تعطیل نکرد

مدیر مرکز آموزشی و توانبخشی اندیشه در ابتدا با بیان اینکه کودکان دارای معلولیت ذهنی، نیازهای متفاوتی را در دو حوزه آموزشی و توانبخشی دارند، اظهار داشت: این کودکان از لحاظ مشکلات دارای نواقصی در رفتار و حرکات خود هستند و بعضا خانواده ها دانش چگونگی برخورد و حل معضلات آن ها را ندارند، به حدی که کودک ۸ یا ۹ ساله بسان طفلی سه ساله به پیرامون خود عکس العمل های غیرمنطقی نشان می دهد.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، مهدی اکبری در ادامه افزود: در اینجا است که آموزش و فراگیری جایگاه خود را نشان می دهد و وجود چنین مراکزی چون اندیشه می تواند کمک بزرگی به این خانواده ها نماید تا علاوه بر اینکه ساعت هایی این کودکان را در اختیار داشته باشند و مدل های متنوع و علمی رفتاری را به آن ها و خانواده هایشان آموزش می دهیم.

اکبری با اعلام ظرفیت ۹۶ نفری مرکز اندیشه تصریح کرد: از شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا و روستاهای این مناطق کودکان زیر ۱۴ سال که دارای معلولیت ذهنی هستند برای مباحث آموزشی و انجام گفتار درمانی و کاردرمانی به اندیشه مراجعه کرده و تحت آموزش های تخصصی و علمی قرار می گیرند.  

وی تنوع مراکز تحت نظارت بهزیستی را عاملی برای میزان و چگونگی کمک های خیران برشمرد و گفت: مراکز نگهداری شبانه روزی بیشتر مورد توجه هستند و بالتبع خیران رغبت بیشتری برای حضور در آن ها و انجام کار خیر دارند و مراکزی چون اندیشه که مراقبتی نیستند و صرفا جنبه آموزشی دارند از این شرایط و موهبت بی بهره اند.  

اکبری افزود: متاسفانه آمارها نشان می دهد درصد حضور افراد دارای معلولیت در خانواده های با وضعیت اقتصادی نامناسب بیشتر است و متاسفانه این نقیصه باعث شده تا این خانواده ها از دانش کافی برای بهینه سازی شرایط زندگی بی بهره باشند.  

وی با اینکه خود یک گفتار درمانگر است گفت: در صورت نبود مراکزی چون اندیشه این کودکان مجبور به ماندن در خانه می شوند و مشکلات خاص خود را تجربه می کنند و خانواده را نیز که توضیح آن ها را گفتم با چالشی جدی مواجه می سازد.
 
مدیر مرکز اندیشه به شرایط متاثر از همه گیری کرونا پرداخت و گفت: همچون دیگر حوزه های آموزشی کشور ما نیز با تلاشی که سازمان بهزیستی و همکاران بنده در این مرکز به سمت آموزش های بر خط بر بستر فضاهای مجازی روی آوردیم ولی تفاوت هایی را با نوع آموزش در مکانیزم آموزش و پرورش داریم.  

اکبری تعداد تولیدات فیلم و کلیپ اندیشه در زمان همه گیری کرونا را عدد ۶۰۰ اعلام کرد و گفت: همه گیری کرونا آموزش به خانواده ها را تعطیل نکرد واین فیلم ها را از طریق فضای مجازی در اختیار خانواده ها قرار می دهیم تا آن ها به کودکان خود مباحث مختلف آموزشی را آموزش دهند و نتایج آن را روزانه مورد ارزیابی قرار می دهیم.  

وی آموزش مجازی به سبب همه گیری کرونا را فرصتی بی مثال دانست و در این رابطه اذعان داشت: این نوع آموزش ها که بیشتر خانواده ها درگیر آن شده اند اولا باعث افزایش دانش آن ها و پیگیری های علمی خانواده ها شده و ثانیا میزان ارتباط خانواده و کودک را افزایش داده است و باعث شناخت و درک متقابل بیشتری میان خانواده و کودک شده است و بعضا خانواده ها با آموزش هایی که از ما می گیرند مجبور شده اند راه حل هایی برای از پیش برداشتن مشکلات بیابند.  

اکبری از تدابیر شدید کرونایی سخن گفت و اظهار داشت: خوشبختانه با رعایت کامل شیوه نامه ها و موازین بهداشتی در اندیشه و حتی سرویس هایی که کودکان را جابجا می کنند، شاهد ابتلای هیچ یک از کودکان به ویروس کرونا نبوده ایم.

وی با گرامیداشت عباس داورمنش بنیانگذار مراکز بهزیستی کشور اذعان داشت: ۲۶ سال پیش بنده به عنوان اولین مرکز ورامین حد فاصل ری تا سمنان فعالیت خود را آغاز کردم و در این مدت زیاد شاهد پویایی و تلاش همه ارکان بهزیستی از کشور تا شهرستان بوده ام که چونان اتاق فکری پویا با ملاحظات مالی، رونق را به مراکز آورده اند ولی در میان مسئولین محلی همیشه گله مند بوده ام که توجه آنچنانی به این مراکز، خدمات آن ها و افراد بهره مند از خدمات نداشته و ندارند و فقط برخی از مسئولین به واسطه ارائه بیلان کار و گزارش آماری، آمدند، دیدند، عکس گرفتند و رفتند!  

این مدیر مرکز افزود: کودک دارای معلولیت دارای حق حیات است و هیچ کس نمی تواند و نباید این حق مسلم او را با ترحم و دلسوزی به وی دهد، مسئولان و خیران باید کمک به افراد دارای معلولیت را وظیفه و مسئولیت اجتماعی خود بدانند و با درک خانواده و فرد معلول، اندکی به تعهد اجتماعی خود و لبیک به ندای وجدان خویش پاسخ دهند.

کد خبر 45285

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد