شهریار| جلسه هماهنگی اجرای طرح ساماندهی متکدیان و کودکان کار وخیابان

رئیس اداره اجتماعی فرمانداری شهرستان شهریار در جلسه هماهنگی طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان و متکدیان اظهار داشت: طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان و کودکان کار و کارتن خوابها، هماهنگی وتعامل جهادی دستگاههای مربوطه شهرستان را می طلبد.  

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، جلسه هماهنگی در راستای اجرای طرح ساماندهی متکدیان و کودکان کار وخیابان در شهرستان با حضور احمد نوری آشتیانی رئیس اداره اجتماعی فرمانداری، رئیس و معاونین اجتماعی و پیشگیری اداره بهزیستی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان، کارشناسان اورژانس اجتماعی بهزیستی، شبکه بهداشت و درمان و کمیته امداد در دفتر مدیریت اداره بهزیستی شهریار برگزار شد.

داود فهیم راد در ابتدای جلسه ضمن تبریک میلاد فرخنده رسول اکرم (ص) گفت: اهتمام جدی دستگاههای متولی برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی و متکدیان ضروری است.
 
وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های اجتماعی که اکنون رسیدگی به آن اولویت دارد جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان و متکدیان است، اظهار کرد: ساماندهی متکدیان یک وظیفه بین سازمانی است و بهزیستی میتواند با همکاری شهرداری ها، نیروی انتظامی وشبکه بهداشت  به جمع آوری، پذیرش، نگهداری، ساماندهی و توانمندسازی این افراد اقدام کند.

فهیم راد در ادامه گفت: از آنجا که عمده کودکان کار، غیربومی و اتباع بیگانه هستند و می توان این آسیب اجتماعی مشهود و ملموس را که سرمنشاء برخی آسیب های دیگر بوده و به سیمای شهرستان لطمه می زند را با همکاری دستگاه‌های ذیربط از بین برد.

وی افزود: در گرمخانه ها قبل از جمع آوری باید هماهنگی دستگاههای ذیربط صورت بگیرد و انجام تست کرونا، گندزدایی و غربالگری افراد توسط کارشناسان بهداشت صورت بگیرد.

فهیم راد گفت: همکاری نیروی انتظامی جهت برقراری امنیت در جمع آوری هائز اهمیت بوده و کمیته امداد نیز می تواند در نهایت به عنوان نهاد حمایت کننده بعد از بررسی، افراد نیاز مند را تحت پوشش قرار دهد.

رئیس اداره اجتماعی فرمانداری شهرستان شهریار نیز در ادامه گفت: اجرای این طرح باید بصورت سناریو از قبل تعیین و مشخص شده همراه با زمانبندی باشد و شناسایی و تنظیم بانک اطلاعاتی افراد جمع آوری شده مورد تاکید است و وضعیت گرمخانه باید مشخص و متولی آن در شهرستان تعیین گردد.

احمد نوری آشتیانی با بیان اینکه دستگاه های ذیربط بر اساس قوانین بالا دستی وظیفه دارند در بحث ساماندهی متکدیان و کودکان خیابانی فعالیت کنند، گفت: الزام و تکلیفی که قانون گذار برای دستگاه ها تعیین کرده است باید در ساماندهی این کودکان  تاثیر گذار باشد.

نوری آشتیانی با بیان اینکه طبق قانون وظیفه شناسایی این کودکان با ارگان‌های مختلفی همچون بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری‌ها و کارشناسان اداره کل کار است، تاکید کرد و گفت: اما در زمینه ساماندهی به کودکان کار بنا به موضوع مساله وظایف بین سازمان‌ها تقسیم شده، شناسایی و وضعیت طبقه بندی در گروه های مختلف اقدام کند. به طور مثال اگر کودک فاقد سرپناه مشخص است، قانون‌گذار وظیفه تعیین سرپناه برای این کودکان را به سازمان بهزیستی محول کرده، اما در زمینه جمع‌آوری باندها و گروه‌های هدایت کننده جریان کودکان کار این وظیفه به سایر ارگان‌ها همچون نیروی انتظامی و قوه قضائیه واگذار شده است.

این مسئول در خصوص ساماندهی کودکان کار بدون سرپناه توضیح داد: سازمان بهزیستی موظف است سرپناه کودکان رها شده و فاقد خانواده را تامین  و در مکانی آنها را اسکان داده و نگهداری کند.

وی افزود: با توجه به فرارسیدن فصل سرما وبرودت هوا، تامین محل و امکانات و تجهیزات اولیه مورد نیاز گرمخانه از طریق شهرداری تامین می شود و شهرداریها موظف هستند نسبت به شناسایی، جمع آوری و تحویل افراد موضوع این گرمخانه را با همکاری نیروی انتظامی شهرستان انجام دهد.

کد خبر 45264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد