مناسب سازی نرم افزاری خدمات بانکی از خواسته های نابینایان است

مدیر کل بهزیستی استان زنجان در کارگاه آموزشی یک روزه سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان گفت : مناسب سازی محیط برای حضور افراد کم بینا و نابینا در جامعه و مشارکت در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی یکی از نیازهای اساسی این گروه است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی با بیان اینکه افراد کم بینا و نابینا شهروندان درجه یک جامعه هستند و نیازمند توجه چون سایر گروه ها، افزود: مناسب سازی محتوای فضای مجازی و گسترش خدمات الکترونیک همانند مناسب سازی بستر فیزیکی جامعه و مبلمان شهری از نیاز های اساسی افراد کم بینا و نایبنا است تا این قشر از جامعه نیز بتوانند با برخورداری از حقوق برابر، از امکانات جامعه بهره مند شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی و آموزش دستگاه های اجرایی خدمت رسان برای اقدام در جهت مناسب سازی فضای این ادارات برای افراد دارای معلولیت، گفت: هرچند فعالیت های زیادی در این زمینه انجام شده اما نیاز به  اقدامات و اطلاع رسانی های بیشتری در این حوزه است.

محمدی یادآور شد: افراد دارای معلولیت چه نابینا باشند، چه جسمی-حرکتی یا ناشنوا فرقی ندارد؛ برای بهره‌مندی از خدمات بانکی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستندو بخش عمده این مشکلات مناسب نبودن فضای بانکها و تجهیزاتی است که انجام فعالیت‌های بانکی را برای نابینایان مشکل و گاه غیر ممکن می کند.

وی با اشاره به افتتاح ۶ باجه خدمات بانکی نابینایان پیرو بخشنامه بانک مرکزی  در زمینه استفاده نابینایان از کلیه خدمات بانکی، خاطرنشان کرد:  در این باجه ها امکان دسترسی نابینایان به خدمات بانکی مقدور و  امکان دسترسی آسان به همه خدمات شعبه ای برای شهروندان نابینا با استفاده از دستگاه های گویا و برجسته نگار و نمایشگرهای بریل فراهم شده است.

وی افزود :با افتتاح این باجه ها مشتریان نابینا می توانند بدون نیاز به حضور همراه از همه خدمات بانکی همچون افتتاح حساب، واریز وجه، انتقال وجه و... بصورت مستقل استفاده کنند و با توجه به موضوعاتی از قبیل کلاهبرداری و سوء استفاده افراد سودجو، راه اندازی این سامانه می تواند کمک شایانی به ارتقاء سطح امنیت در مبادلات بانکی این مشتریان داشته باشد.

مدیر کل بهزیستی عنوان کرد: این سامانه در بانک های مسکن، رفاه، تجارت، سپه، ملت و توسعه تعاون راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است و کارگاه آموزشی " آشنایی با سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان" با هدف ترویج استفاده از این خدمات برگزار شده است.

محمدی به سایت بهزیستی استان زنجان به آدرس zanjan.behzisti.ir اشاره کرد و گفت: افراد نابینا با مراجعه به این سایت می توانند از خدمات خبرخوان متن به شکل صوتی استفاده کنند. همچنین امکان بزرگ نمایی فونت محتوای متنی در این سایت برای افراد کم بینا وجود دارد.

کد خبر 45151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد