توجه به سلامت روانی؛ حلقه ی مفقود زندگی امروز

در رسانه های استان کرمان- کنارصندل-رئیس اداره بهزیستی جیرفت به مناسبت هفته سلامت روان در گفت وگو با خبرنگار کنارصندل با بیان اینکه بسیاری از مردم از مشکلات روانشناختی خود اطلاع ندارند و مشکلات روحی و روانی را بیماری نمی دانند گفت: برخی افراد به دلیل ترس از انگ بیماری روانی به متخصصین بهداشت روان مراجعه نمی کنند، فرهنگ سازی این امر به آموزش و مشارکت رسانه ها نیاز دارد.

رئیس اداره بهزیستی جیرفت از مردم خواست جهت دریافت خدمات مشاوره ای در زمینه مشکلات خانوادگی، اعتیاد، کودک و نوجوان، تحصیلی، تربیتی، پیش از ازدواج و مشکلات سلامت روان و بالینی خود از مجموعه خدمات حوزه سلامت روان که در بهزیستی تدارک دیده شده است و در دسترس عموم مردم نیز می باشد، بهره ببرند

محمد رضانژاد افزود: مشاوران تخصصی و دوره دیده در ۳ مرکز مشاوره تخصصی و ۳ مرکز مشاوره عمومی در سطح شهرستان تحت نظارت این اداره مشغول ارائه خدمات مشاوره ای هستند هدف از تاسیس این مراکز افزایش دسترسی مردم به خدمات روانشناختی و مشاوره ای و نیز بهره وری از ظرفیتهای تخصصی مرتبط و موجود در جامعه است


وی اظهار داشت: یکی دیگر از خدمات سازمان بهزیستی خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ است هدف از تاسیس خط مشاوره تلفنی، ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی سریع، در دسترس و اسان در هر نقطه از کشور در حیطه های فردی، خانوادگی، کودک و نوجوان، اعتیاد، مشاوره پیش از ازدواج و… می باشد. تمام تماس های مردمی با خط صدای مشاور ۱۴۸۰، محرمانه و امن است و افراد می توانند مشکلات و مواردی که طرح کردن آنها به صورت حضوری برایشان مشکل است، به صورت تلفنی با مشاوران درمیان بگذارند و مشاوره های لازم را دریافت کنند.


وی یادآور شد: سازمان بهزیستی علاوه بر صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰، خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ و خط اورژانس اجتماعی برای موارد کودک آزاری، همسرآزاری، معلول آزاری و سالمند آزاری و موارد خودکشی با شماره ۱۲۳ را نیز در دسترس مردم قرار داده است. شماره تلفن ۰۹۶۲۸ شماره تماس با خط ملی مشاوره اعتیاد است. این خط هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب آماده پاسخگوئی و مشاوره به افرادی است که درباره اعتیاد، داروها و نحوه استفاده از آن و نشانی نزدیک ترین مراکز درمانی ترک اعتیاد که دارای مجوز از سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت هستند اطلاعات تخصصی می خواهند


اینترنت در خدمت سلامت روان
رضانژاد افزود: استفاده از فضای اینترنت و ارائه مشاوره‌های اینترنتی، یکی دیگر از خدماتی است که توسط سازمان بهزیستی آغاز شده است. افراد می‌توانند با مراجعه به سایت طراحی شده به آدرس www. moshaver.behzisti.ir از خدمات مشاوره اینترنتی استفاده کنند. یکی دیگر از برنامه هایی که سازمان بهزیستی در شرایط همه گیری ویروس کرونا تداریک دیده است سامانه غربالگری هوشمند آسیبهای روانشناختی در بحران کرونا است تمامی اقشار جامعه می توانند با مراجعه به این سامانه http://corona.behzisti.ir ضمن تعیین سطح اضطراب، استرس و افسردگی؛ در صورتی که از میزان اضطراب، استرس و افسردگی بالایی برخوردار باشند؛ با دریافت یک کد شناسه به صدای مشاور متصل شده و راهکارهای علمی و پیشنهادات متناسب با شرایط خود را دریافت کنند. این سامانه تا پایان بیماری کووید۱۹ فعال می باشد.


رضانژاد ضمن اشاره به سامانه غربال اضطراب کودکان، گفت: از انجایی که یکی از رسالتهای مهم دفتر مشاوره ارتقاء سلامت روان وپیشگیری است لذا طراحی انواع مداخلات زود هنگام دوران کودکی را در اولویت برنامه ها خود قرار داده است از جمله این اقدامات برنامه غربالگری اضطراب (کودکان ۵-۶سال)می باشد اجرای این برنامه از سال ۱۳۹۲که باتشخیص زود هنگام اختلالات وکاهش بار بیماریها تاثیر عمیقی در ارتقاءسلامت روان جامعه داشته است. شایع‌ ترین اختلالات دوران کودکی اختلالات اضطرابی است و بسیاری اوقات علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع از تشخیص و مداخلات به موقع می‌شود. خانواده‌های دارای کودک ۵ و ۶ ساله می‌توانند با مراجعه به نشانی http://moshavereh.behzisti.gov.ir نسبت به ثبت‌نام کودک خود و تکمیل پرسشنامه مربوطه اقدام نمایند. پس از تکمیل پرسش‌نامه نتیجه غربالگری به والدین اعلام می‌شود تا در صورت لزوم و داشتن علائم در کودکان به مراکز مشاوره و پس از آن به روان‌پزشک معرفی شوند.

سامانه تصمیم؛ راهنمایی برای تصمیم صحیح زوجین
رئیس بهزیستی جیرفت در ادامه گفت سامانه تصمیم جهت نوبت دهی اینترنتی درخواست طلاق توافقی، طلاق یکطرفه به درخواست زوج و یا زوجه توسط سازمان بهزیستی کشور راه اندازی شده است. زوجینی که در آستانه جدایی هستند ابتدا باید در جلسات مشاوره سازمان بهزیستی شرکت کنند و پس از آن اگر همچنان تصمیم به جدایی داشتند می توانند به دادگاه مراجعه کنند . برای شرکت در جلسات مشاوره لازم است در سامانه تصمیم به آدرس www.zaman.behzisti.net ثبت نام کنند، بعد از ثبت نام به مرکز غربال اولیه که مرکز مشاوره عمومی بهار است ارجاع داده می شوند، بعد از ارزیابی اولیه جهت دریافت خدمات مشاوره تخصصی به مراکز مشاوره تخصصی ارجاع داده می شوند. این مراکز آموزشهای لازم را در زمینه مداخلات روانشناختی طلاق دریافت کرده اند.

کد خبر 45116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد