فعالیت ۸ مرکز مراقبتی شبانه روزی ویژه سالمندان در قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۸ مرکز مراقبتی شبانه روزی و ۴ مرکز روزانه در استان فعالیت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین ، علیرضا وارثی، مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در پژوهش سال ۹۸ جمعیت سالمند حدود ۱۰.۲ دهم درصد بود که تا سال ۱۴۲۱ این میزان به ۲۰ درصد و تا سال ۱۴۳۵ جمعیت سالمندان به ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: در استان قزوین ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر از سالمندان بالای ۶۰ سال تحت پوشش اداره کل بهزیستی قرار دارند که به تفکیک ۷ هزار و ۷۴۳ نفر خانم و ۶ هزار و ۷۶۲ نفر آقا هستند و از این تعداد ۲ هزار نفر از سالمندان به طور ماهیانه از طریق بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند.

وارثی با اشاره به معلولیت بخشی از جامعه سالمند استان قزوین عنوان کرد: حدود ۳ هزار و ۵۲۵ نفر از این سالمندان که شامل یک چهارم جمعیت سالمند استان است دارای معلولیت‌های غالب هستند و حداقل دارای دو تا سه معلولیت هستند.

به گفته او، در جامعه آماری بیشترین میزان سالمندان مربوط به شهرستان قزوین و کمترین تعداد مربوط به شهرستان آوج است.

وارثی با اشاره به اینکه رسالت سازمان حفظ و نگهداری سالمندان برای خانواده است، افزود: طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده در سال ۷۶ در قزوین آغاز شد و تمام نقاط استان شامل این قانون می‌باشد و در ماده دو شورای ملی سالمندان ساماندهی و بهبود روش زندگی دارای پنج سیاست است که بنا داریم خدمات بهداشتی و روانی و توانبخشی را توسعه دهیم.

او گفت: دومین خدمت مبتنی بر مراکز توانبخشی و خانه‌های کوچک برای سالمندان است که در این راستا ۱۴ مرکز با ۶۷۰ نفر ظرفیت برای کسانی است که امکان مراقبت در منزل از آن‌ها وجود ندارد، در همین زمینه ۸ مرکز شبانه روزی و ۴ مرکز روزانه در استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: در سال گذشته ۵۷ مورد سالمند آزاری در استان اعلام شد که ۱۲ مورد آزار جسمی، ۱۳ مورد آزار عاطفی و روانی و ۳۲ مورد غفلت از سالمندان بود که با تلاش تیم‌های ما ۱۳ نفر به خانواده بازگشتند.

کد خبر 45100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد