در حوزه ترویج اورژانس اجتماعی نیازمند توسعه ادبیات موضوعی هستیم

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه ما در ادبیات ترویج اورژانس اجتماعی ضعف داریم و در این حوزه نیازمند توسعه ادبیات هستیم، گفت: نباید رفتار پلیسی از اورژانس اجتماعی انتظار داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «محمود علیگو» رئیس اورژانس اجتماعی کشور در نشست تخصصی بررسی وضعیت اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه ما در ادبیات ترویج اورژانس اجتماعی ضعف داریم و در این حوزه نیازمند توسعه ادبیات هستیم، گفت: نباید رفتار پلیسی از اورژانس اجتماعی انتظار داشته باشیم.

وی گفت: اورژانس اجتماعی به دنبال کاهش جرم و بزه نیست و اصلا برنامه‌ای برای کاهش جرم و بزه نداریم. ما خدمتی ارائه می‌کنیم که سطح رفاه اجتماعی را با ابزار حمایتگری از افرادی که ظرفیت دفاع از خود در برابر آزار و خشونت ندارند را توسعه دهیم؛ یعنی جامعه هدف اورژانس اجتماعی جامعه هدف آسیب‌پذیر مانند سالمندان، معلولان و زنان و دختران خشونت دیده است. زمانی که به آمار مراجعه می‌کنیم، جامعه هدف اورژانس اجتماعی بیشتر در قالب ظرفیت گروه‌های آسیب‌پذیر است.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: دومین نکته که باید در توسعه ادبیات اورژانس اجتماعی به آن توجه شود این است که مدل ما مدل مددکاری اجتماعی است. درست است که از روانشناس و فرد حقوقدان و وکیل بهره می‌بریم، اما همه اینها پر کننده خلاهای مدل مددکاری هستند و اینها در کنار مددکار معنا پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه محوریت در اورژانس اجتماعی با مددکار اجتماعی است و مدل مداخله هم مدل مددکاری است، گفت: نباید رفتار پلیسی از اورژانس اجتماعی انتظار داشته باشیم. ما نباید مدلهای ضربتی از اورژانس اجتماعی انتظار داشته باشیم.

علیگو افزود: سومین موضوعی که در اورژانس اجتماعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم به مسائل درونی اورژانس اجتماعی ارتباط دارد که باید بدانیم اورژانس اجتماعی یک خدمت حاکمیتی است، اما متاسفانه الگوهای اجرایی فعلی حاکمیتی نیست. یعنی باید ما خودرو داشته باشیم که به طور سالانه افزایش پیدا کند. باید نیرو انسانی کارآمد داشته باشیم که به طور سالانه تعداد آن افزایش داشته باشد. نیرو باید قرارداد رسمی داشته باشد که بتوانند برای اقدامات با ریسک بالا آمادگی داشته باشند و این‌ها مواردی است که در اورژانس اجتماعی به نحوی مغفول مانده است، زیرا آئین نامه مصوب دولت برای حل مسائل اورژانس اجتماعی کافی نیست و نیازمند قانون تاسیس هستیم.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لایحه ساختار اورژانس اجتماعی گفت: ایجاد این لایحه چند علت داشت. علت اول موضوع نیروهای خرید خدمت هستند. موضوع دیگر موضوع خدمات سیار است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگیهای دیگر لایحه، ساختار خوشه‌ای ارایه خدمت اورژانس در تمامی مناطق کشور است که در لایحه است، یعنی پایین‌ترین سطح گیرنده هم دسترسی آسان به خدمت خواهند داشت و ایجاد مدل خوشه‌ای در این لایحه دیده شده و کمک میکند که خدمت بهتر و تخصصی داده شود.

 علیگو با اشاره به اینکه در لایحه به موضوع توسعه اورژانس اجتماعی توجه شده است، خاطرنشان کرد: از بین ۴۳۲۱ نیروی اورژانس اجتماعی نزدیک ۳۲۰۰ نفر نیروی متخصص هستند؛ یعنی کارشناس، کارشناس ارشد یا دکتری رشته روانشناسی یا مددکاری هستند و این ظرفیت بزرگی از جمیع نیروهای متخصص است.

کد خبر 45087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =