برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان در بهزیستی استان اردبیل

مراسم گرامی داشت روز جهانی نابینایان با شعار دنیای بهتر برای نابینایان با حضور مدیرکل و معاون توانبخشی بهزیستی استان و جمعی از منتخبین جامعه نابینایان و از طریق ویدئو کنفرانس (اسکای روم) برای سایر نابینایان به لحاظ رعایت دستورالعمل های بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار گردید.

به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان اردبیل، در این مراسم دکتر ستاری مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به سالروز جهانی پاسداشت نابینایان" با شعار دنیای بهتر برای نابینایان "، " آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین " گفت : همه ساله ۲۳ مهر ماه به نام روز ایمنی عصای سفید شناخته می شود تا در این روز صدای عدالت خواهی افراد نابینا بیش از پیش شنیده شود تا از این طریق به عنوان سمبل هویت اجتماعی معرفی گردند.

ستاری تلاشهای مستمر سازمان در قبال افراد جمعیت هدف بویژه نابینایان را ستودنی خواند و گفت : بحمداله در سایه تلاشهای مسئولان ودست اندرکاران نظام اقدامات بسیار خوب و قابل قبولی در قبال افراد جامعه هدف در حال اجراست که نتایج این تلاشها در سطوح زندگی توانخواهان کاملاً احساس شده و قابل ارائه به کل جامعه هست.

وی در ادامه تعداد معلولان دارای اختلال بینایی در سطح استان را در حدود ۲ هزار و ۸۹۱ پرونده عنوان کرد و گفت : از این تعداد ۱۶۰۶ نفر مستمری ماهانه دریافت می کنند که بقیه نابینایان زیر پوشش به تناسب نیاز و بر اساس دستورالعمل های سازمانی و نیز نیازسنجی و اولویت بندی از خدمات توانبخشی و لوازم و تجهیزات توانبخشی و سایر خدمات غیر مستمر برخوردار می گردند.

این مسئول مهمترین دغدغه نابینایان را در جامعه امروزبحث اشتغال و کسب استقلال فردی و اجتماعی یاد کرد و گفت : با توجه به همت بالای متولیان و مسئولان نظام، امیدواریم بحث اشتغال و بکار گیری افراد جامعه هدف، مایه دلگرمی و پشتوانه قوی برای کسب استقلال فردی این عزیزیان قلمداد شود.

وی خدمات توانبخشی ارائه شده به نابینایان را حائز اهمیت دانست و گفت : پرداخت مستمری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی و کمک هزینه شهریه دانشگاه در مقاطع دولتی و غیر دولتی، پرداخت هزینه های حرفه آموزی، کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک به خرید و ساخت مسکن معلولین نابینا، تجلیل از نابینایان موفق در زمینه های ورزشی، ارائه لوازم کمک توانبخشی، مناسب سازی منزل، کمک هزینه ازدواج و تامین جهیزیه و پیگیری قانون جامع در رابطه با استخدام افراد دارای معلولیت، تلاش در جهت جذب وام های کم بهره بصورت قرض الحسنه و برجسته سازی توانمندی معلولان از طریق صدا وسیما تنها بخشی از این خدمات هستند که به این عزیزان ارائه می شود.

ستاری مشکلات فرا روی نابینایان را هم قابل تامل دانسته و در راستای رفع این موانع خاطر نشان شد : عدم اجرای ضوابط و اصول مناسب سازی در سطح ساختمانهای عمومی و معابر شهری، عدم رعایت حقوق نابینایان بویژه در زمینه پازل بندی معابر از جمله مشکلاتی هستند که نابینایان تحت پوشش تقاضای رفع و یا کاهش آنها از مسئولان می باشند.

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه تعداد پشت نوبتی های پذیر ش شده در جریان سال ۹۷ را در حدود ۱۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت : تعداد ۸۰۵۵ نفر پشت نوبتی جدید هم در سامانه ثبت نام شده اند که به محض تامین اعتبار، مستمری این عزیزان دایر و سایر خدمات حمایتی هم به این عزیزان تعلق خواهد گرفت.

لازم به ذکر است : بهرام دستگیری مدیر عامل جدید جامعه نابینایان استان هم ضمن اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته به معلولان اظهار داشت : توزیع ارزاق در اعیاد و مناسبتهای اسلامی، توزیع لوازم توانبخشی، لوازم التحریز فرزندان مددجویان، برگزاری جلسه با قوه قضائیه، تلاش در جهت جلب و جذب مشارکتهای مردمی، برگزاری جلسه با خیرین مسکن ساز و مسئول آموزش و پرورش کودکان استثنایی و اجرای مطلوب طرح مثبت زندگی از جمله فعالیتها و اقداماتی هستندکه از سوی جامعه نابینایان ارائه و در حال پیگیری می باشد.

گفتنی است در پایان این مراسم از تعدادی از توانخواهان موفق در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی، قرآنی، تحصیلی با اهداء لوح سپاس و هدایای نقدی قدر دانی شد.

کد خبر 44991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد