در رسانه | ۴۰ درصد معابر شهری برای روشندلان مناسب‌سازی شده است

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان بسیار مهم است در حالی که تنها ۴۰ درصد معابر مناسب‌سازی شده است.

سیاوش رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه شعار روز عصای سفید «دنیای بهتر برای نابینایان با آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین» است اظهار کرد: نامگذاری روز «عصای سفید» به صد سال قبل برمی‌گردد وقتی که شخصی برای اولین بار بینایی خود را از دست داد و برای در امان ماندن از حوادث، از عصای سفید استفاده کرد.

 وی عصای سفید را نماد خوداتکایی، استقلال و هویت اجتماعی افراد معلول دانست و گفت: در جهان طبق برآوردها ۲۸۰ میلیون نابینا وجود دارد که ۹۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه هستند، ۸۰ درصد بالای ۵۰ سال سن دارند و ۳۶ میلیون نفر نابینای مطلق هستند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی همدان با بیان اینکه میانگین سنی نابینایان ۳۷ سال است افزود: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید یک درصد جمعیت دنیا را نابینایان تشکیل می‌دهند و در کل جهان یک پنجم افراد نابینای کامل هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ درصد کل جمعیت معلولان جهان را نابینایان تشکیل می‌دهند عنوان کرد: رتبه ایران در دنیا در نابینایی شانزدهمین کشور به لحاظ تعداد است به طوری که ۲۰۳ هزار نفر زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند.

رهبر در ادامه با بیان اینکه ۵ هزار و ۱۰۰ نفر در استان همدان نابینا هستند گفت: شهرستان همدان با ۹۸۹ نفر بیشترین تعداد و اسدآباد با ۴۷ مورد کمترین میزان نابینایان را دارد.

وی با تاکید بر اینکه استان همدان در کشور رتبه هفدهم تعداد نابینایان را دارد افزود: آمار نابینایان بر اساس شدت معلولیت اینگونه است که ۶۰ درصد نابینایان خفیف یا متوسط و ۴۰ درصد شدید هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه ۶۵ درصد نابینایان مردان و ۳۵ درصد زنان هستند خاطرنشان کرد: محل سکونت ۳۳ درصد آنها روستایی و ۶۷ درصد شهری است همچنین ۴۳ درصد آنها مجرد و ۵۷ درصد متاهل هستند.

وی با بیان اینکه از نظر اشتغال ۴۷ درصد روشندلان شاغل و ۵۷ درصد بیکار و خانه‌دار هستند عنوان کرد: از نظر مسکن ۴۶ درصد آنها مسکن شخصی دارند و ۵۴ درصد اجاره‌ای و یا در منزل پدری هستند.

۸۰  درصد اختلالات بینایی قابل درمان و پیشگیری است         

رهبر با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد اختلالات بینایی قابل درمان و پیشگیری است بیان کرد: حدود ۲۰ درصد نابینایی حاصل اختلالات ژنتیکی است بنابراین می‌توانیم روی۸۰ درصد تاثیر گذاشته و پیشگیری کنیم.

وی علل و عوامل نابینایی را ارثی و ژنتیکی، مادرزادی و محیطی دانست و گفت: برای پیشگیری این عوامل مشاوره‌های ژنتیکی قبل و بعد از ازدواج و همچنین قبل از تولد جنین که رایگان هم هست، انجام می‌شود و اولویت با خانواده‌های چندمعلولی و پرخطر است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی همدان با بیان اینکه اجرای برنامه غربالگری برای کودکان ۳ تا ۷ سال یکی دیگر از برنامه‌هاست افزود: هر ساله اول تا پایان مهرماه غربالگری در پایگاه‌های ثابت بهزیستی و مراکز مثبت زندگی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در غربالگری، کودکان مشکوک شناسایی شده و به بینایی‌سنجی ارجاع می‌شوند افزود: در این مرحله بررسی و کارهای درمانی انجام می‌شود و آنهایی که مشکل دارند به چشم پزشک و متخصص چشم ارجاع می‌شوند.

رهبر با تاکید بر اینکه خوشبختانه غربالگری‌ها موفق بوده و در کشور ۸۰ تا ۱۰۰ درصد کودکان غربال می‌شوند خاطرنشان کرد: در نهایت اگر برای جراحی و دریافت عینک، خانواده نیازمند باشد، بهزیستی برای درمان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه فضای مجازی به نابیناها و ناشنوایان کمک کرده است افزود: این افراد به صورت صوتی و تصویری با همکلاسی‌های خود در ارتباط هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه این افراد در معیشت جزو سه دهک پایین جامعه هستند تصریح کرد: هزینه‌های درمانی آنها بالاست هرچند مناسب‌سازی نیز یکی دیگر از مشکلات است و فقط ۴۰ درصد از معابر شهری مناسب است.

وی با بیان اینکه نابینایان جزو تحصیلکرده‌ها هستند اما نتوانستند شغلی پیدا کنند گفت: سه درصد سهمیه استخدامی اعمال می‌شود اما کم است به قدری که اصلا دیده نمی‌شود در صورتی که اجرای دقیق قانون باید مد نظر باشد.

رهبر در ادامه اشتغال و ازدواج را از دیگر مشکلات نابینایان برشمرد و افزود: در سال ۹۹ به کل معلولان ۴۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌هزینه اشتغال، بیمه و...‌ پرداخت شد اما باز هم کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه خدمات بهزیستی برای همه است و مستمری‌ها هم افزایش خوبی داشته و به همه تعلق می‌گیرد گفت: امسال برای نابینایان طرح توانمندسازی از صفر تا صد اجرا می‌شود که شامل کمک‌هزینه ایاب و ذهاب، تحصیلی و دانشجویی است.

کد خبر 44913

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد