انجام ۲۰ هزار مورد مشاوره ژنتیک در ۶ ماهه ابتدای سال / شناسایی شدت و انواع معلولیت‌ها به تفکیک استانی

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از انجام ۲۰ هزار مورد مشاوره ژنتیک در در ۶ ماهه ابتدای سال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «افروز صفاری فرد»، معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره انجام مشاوره های ژنتیک، گفت: طبق روال گذشته مشاوره های ژنتیک در حال انجام است و افرادی که به مشاوره ژنتیک احتیاج دارند به مراکز مشاوره ما مراجعه کرده و کارها طبق روال سابق در حال انجام است و در حال حاضر با مشکلی در این خصوص مواجه نشده ایم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا پاسخی به نامه وزیر سابق در خصوص حذف طرح غربالگری در طرح جوانی جمعیت که به مجلس ارسال شده بود؛ داده شده است، ادامه داد: درباره طرح جوانی جمعیت هیچ نظرخواهی از سوی مجلس از سازمان بهزیستی نشده است و مکاتبه ای هم که وزیر سابق با مجلس در این زمینه داشتند در پاسخ به نظرخواهی مجلس نبوده است و تاکنون نیز هیچ نظر کارشناسی از ما در این خصوص خواسته نشده و همچنین مصوبه قطعی به ما اعلام نشده است.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، درباره اینکه در ۶ ماهه ابتدای سال چه تعداد مشاوره ژنتیک انجام شده است، خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه ابتدای سال حدود ۲۰ هزار مورد مشاوره ژنتیک انجام شده است. باتوجه به اینکه این نوع آزمایشات هزینه سنگینی دارد، کمک هزینه انجام آزمایشات از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می شود. 

صفاری فرد: معمولا در ۶ ماهه ابتدای سال این اعتبارات کمی با تاخیر به دست استان ها می رسد، از همین ممکن است افراد پشت نوبت کمک هزینه انجام آزمایشات باشند که این افراد احصاء شده اند و اعتبارات به استان ها ارسال شده و آزمایشات نیز در حال انجام اشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تاخیر و پشت نوبت بودن مشکلی را ایجاد نمی کند، گفت: برای موارد اورژانسی که ممکن است زمان طلایی انجام آزمایشات را از دست بدهند، کمک هزینه پرداخت و آزمایشات انجام می شود.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، همچنین درباره برنامه رصد معلولیت ها گفت: در رصد معلولیت ها شدت و انواع معلولیت در سراسر کشور را بررسی می کنیم و براساس بررسی هایی که انجام می دهیم مشخص خواهد شد که شدت و انواع معلولیت به تفکیک در استان ها به چه صورتی است. این اقدامات در حال حاضر در ۹ استان کشور انجام شده و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ این برنامه در ۱۰ استان دیگر نیز اجرایی خواهد شد.

کد خبر 44870

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =