خیال ناآرام نابینایان در شهر/ مناسب‌سازی برای روشندلان نمره ۵ می‌گیرد

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور به مناسب‌سازی شهری برای نابینایان از ۲۰ نمره پنج داد و گفت: تا زمانی که وبگاه‌ها و درگاه‌های الکترونیک مناسب‌سازی نشده باشد، مسیر ویژه نابینایان به صورت کاملاً دقیق و علمی در سطح شهرها ایجاد نشده باشد و علائم هشدار دهنده‌ و صوتی وجود نداشته باشد نمی‌توانیم بگوییم وضع خوبی در مناسب‌سازی داریم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایکنا، «ابراهیم کاظمی مؤمن‌سرایی» رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور به مناسبت روز جهانی نابینایان یا قانون عصای سفید(۲۳ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر) در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه عصا به دست گرفتن دشوار است و برخی از نابینایان به ویژه نابینایان نخبه دیگر عصا به دست نمی‌گیرند، گفت: شاید از نظر اصولی باید عصا به دست نابینایان داد، اما اگر بخواهیم به وضعیت روحی و عاطفی این عزیزان احترام بگذاریم باید فضای جامعه را به نحوی مدیریت کنیم که بتوانند با امکاناتی که وجود دارد از فضای اجتماع استفاده کنند و کمترین نیاز را به استفاده از عصا داشته باشند.

مؤمن‌سرایی با اشاره به اینکه اکنون مردم دیگر برای انجام کارهای بانکی ساده مثل انتقال پول به بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند و یا برای بسیاری دیگر از کارهای اداری دیگر نیازی به مراجعه حضوری به سازمان‌ها، پلیس +۱۰، نهادها و ... نیست، گفت: باید شرایط طوری فراهم شود که نابینایان نیز با استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزاهای مختلف بتوانند کارهای خود را بدون حضور در بانک‌ها و سازمان‌ها انجام دهند و برای انجام کارهای ساده دیگر نیازی نداشته باشند از دیگران درخواست کمک داشته باشند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور تصریح کرد: همچنین باید فرهنگ‌سازی به شکلی باشد که پیاده‌روها و فضاهای عمومی جامعه محدود نشود و به شکل شیاری و سکه‌ای سنگ فرش شده باشد تا نابینایان بتوانند به راحتی تردد کنند؛ همه این موارد به استقلال نابینایان در زندگی و تردد در شهرها کمک می‌کند. 

برای تردد نابینایان مانع تراشی نکنیم
وی اضافه کرد: از سوی دیگر نباید برای تردد نابینایان مانع تراشی کرد. وقتی مغازه‌داری وسایل خود را بیرون مغازه می‌گذارد یا آفتاب‌گیر خود را طوری پایین می‌آورد که به سر افراد نابینا می‌خورد و ... نوعی مانع تراشی برای حضور نابینایان در جامعه به وجود می‌آید.

مؤمن‌سرایی در پاسخ به این سؤال که به مناسب‌سازی کشور برای نابینایان چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: به مناسب‌سازی شهری از ۲۰ نمره پنج می‌دهم. تا زمانی که وبگاه‌ها و درگاه‌های الکترونیک دستگاه‌هایمان مناسب‌سازی نشده باشد و مسیر ویژه نابینایان به صورت کاملاً دقیق و علمی در سطح شهرها ایجاد نشده باشد، علائم هشدار دهنده‌ای که باید، وجود نداشته باشد، علائم صوتی که باید وجود داشته باشد درست طراحی نشده باشد نمی‌توانیم بگوییم وضع خوبی در مناسب‌سازی داریم.

نابینایان در جامعه صوت ندارند
وی بر لزوم استفاده از صوت برای کمک به نابینایان برای حضور مستقل و راحت در شهر تأکید کرد و گفت: آسانسورها در بسیاری از موارد دارای اعلام صوتی نیستند. اتوبوس‌های شهری و مترو نیز علی‌رغم اینکه دارای اعلام صوتی هستند در موارد متعددی این اعلام‌های صوتی خاموش است و یا ایستگاه‌ها را اشتباه اعلام می‌کند.

مؤمن سرایی به یادآوری این مسئله پرداخت که اشتباه در اعلام ایستگاه‌ها می‌تواند چه مشکلاتی برای نابینایان در مترو و اتوبوس به وجود آورده و عملاً باعث گم شدن آنها شود و گفت: در برخی از کشورها پله‌های مترو دارای نرده‌هایی است که بر روی آن با خط بریل ایستگاه‌ها و مسیرها نوشته شده است و وقتی یک نابینا از پله‌ها عبور می‌کند به راحتی می‌فهمد که از کجا باید عبور کند و در کجا قرار دارد.

هدف؛ تردد مستقل نابینایان در شهر
وی ادامه داد: هنوز به درجه‌ای نرسیده‌ایم که نابینایان به صورت مستقل در شهر تردد کنند و نیازی به صدا کردن یا همراهی کسی نداشته باشند. اقداماتی در حال انجام است و مسئولان در حال کمک هستند اما کارهای زیادی هم برای مناسب‌سازی فضا برای نابینایان وجود دارد که واقعاً هزینه زیادی ندارد و فقط همت می‌طلبد اما انجام نمی‌شود. تمامی خطوط مترو دارای اعلام صوتی است و روشن کردن این دستگاه‌های صوتی هزینه‌ای دربر ندارد اما بعضاً به آن توجه نمی‌شود.

مؤمن‌سرایی تأکید کرد: باید به دنبال تحقق عدالت اجتماعی برای همه اقشار جامعه باشیم. حقوق شهروندی که در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت به آن اشاره شده که یک شخص معلول بتواند آزادانه و با عزت و احترام کارهای خود را انجام دهد باید محقق شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا به اندازه کافی مطالبه‌گری از سوی خود نابینایان وجود دارد؟ گفت: سامانه‌ای با عنوان معبر برای طرح مشکلات شهروندان در خصوص مناسب‌سازی ایجاد شده است و افراد می‌توانند با شماره پیامک ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ مشکلات مناسب‌سازی خود را اعلام کنند اما در سال ۱۴۰۰ از حدود ۹۰۰ پیامکی که به دست ما رسیده، شش تا هفت پیامک مرتبط با مناسب سازی بوده و بقیه مواردی را مطرح کرده بودند که اصلاً به ما ارتباطی نداشت. موضوع مطالبه‌گری در حوزه مناسب‌سازی بسیار مهم است و باید مورد توجه جامعه معلولان و نابینایان کشور نیز باشد.

کد خبر 44869

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =