شناسایی بیش از ۱۸۰۰ کودک مشکوک به اختلالات بینایی در استان قزوین/ بیش از ۲۵هزار کودک قزوینی سنجش بینایی شدند

زهرا غلامرضایی گفت: تاکنون ۲۵ هزار و ۸۴۲ کودک معاینه و از این تعداد هزار و ۸۷۱ کودک مشکوک شناسایی و جهت بررسی‌های تکمیلی به بینایی سنج ارجاع شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین زهرا غلامرضایی با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در کشور ما بیش از یک میلیون نفر مبتلا به تنبلی چشم هستند و اگر این بیماری به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد از هر دو چشم کم بینا یا نابینا می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه فرزند معلول نه تنها موجب تحمیل هزینه‌های سنگین به خانواده و دولت و زندگی دشوار طفل می‌شود بلکه کیان خانواده را نیز متزلزل می‌کند؛ بنابراین جهت پیشگیری از تنبلی چشم اجرای طرح غربالگری بینایی بسیار موثر است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین در مورد هدف از اجرای طرح غربالگری بینایی گفت: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی در کودکان ۳ تا ۶ ساله با هدف کاهش بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلائی یعنی زیر ۵ سالگی اجرا می‌شود.

اجرای طرح غربالگری بینایی جهت پیشگیری از تنبلی چشم

وی اضافه کرد: طرح غربالگری بینایی در سه سطح اجرا می‌شود و در سطح اول، کودکان از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی در پایگاه‌های غربالگری یا به صورت سیار در مناطق روستایی مورد معاینه بینائی قرار می‌گیرند.

غلامرضایی عنوان کرد: کودک در صورت عدم همکاری یا مشکوک بودن به سطح دوم به اپتومتریست ارجاع می‌شود و پس از مشخص شدن وضعیت کودک در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی‌تر به سطح سوم یعنی پزشک معرفی می‌شود.

وی بیان کرد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش بینایی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

سنجش بینایی کودکان در ۷۰ پایگاه ثابت و سیار

این مقام مسئول تصریح کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان ۳ تا ۶ ساله از پانزدهم اردیبهشت ماه هم‌زمان با سراسر کشور در استان قزوین نیز آغاز شده است.

وی بیان کرد: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان هر ساله در آبان ماه انجام می‌شد که امسال نیز همچنان به دلیل شرایط اپیدمی کووید۱۹ و احتمال شدت یافتن مجدد آن و به منظور استفاده حداکثری از زمان و فراهم شدن امکان تحقق و اهداف تعیین شده، زمان اجرای آن به اردیبهشت ماه تغییر یافته است.

غلامرضایی خاطرنشان کرد: غربالگری بینایی کودکان براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه می‌یابد.

وی اضافه کرد: در سال جاری کلیه مراکز مثبت زندگی به عنوان پایگاه ثابت غربالگری بینایی فعالیت می‌کنند؛ همچنین با معرفی این مراکز به دانشگاه علوم پزشکی از این پس کودکان ۴ ساله مراجعه کرده به پایگاه‌های بهداشتی، جهت غربالگری بینایی به این مراکز ارجاع می‌شوند.

شناسایی بیش از ۱۸۰۰ کودک مشکوک به اختلال بینایی

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: طرح‌های غربالگری پیشگیری از معلولیت‌ها با توجه به پروتکل‌های تدوین شده از سوی بهزیستی کشور اجرا می‌شود و خانواده‌ها با توجه به اهمیتی که اجرای این طرح در پیشگیری از نابینایی و کم بینایی در بزرگسالی دارد باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایگاه‌های تعیین شده در هر شهرستان مراجعه و از سلامت چشمان کودک خود مطمئن شوند.

وی بیان کرد: غربالگران در ۷۰ پایگاه در سطح استان به صورت ثابت و سیار در سطح شهرها و روستاها کودکان را معاینه می‌کنند که تاکنون ۲۵ هزار و ۸۴۲ کودک معاینه و از این تعداد هزار و ۸۷۱ کودک مشکوک شناسایی و جهت بررسی‌های تکمیلی به بینایی سنج ارجاع شده‌اند.

تعداد زیادی از کودکان جهت معاینه چشم مراجعه نکرده‌اند

غلامرضایی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به تعداد ۶۰ هزار کودک مشمول طرح هنوز تعداد زیادی از کودکان جهت معاینه مراجعه نکرده‌اند و علت اصلی آن نگرانی خانواده‌ها از شیوع کروناست که باید اطلاع رسانی و آگاه‌سازی آحاد جامعه و اطمینان خاطر از امنیت کودکان در طرح غربالگری بینایی به نحو احسن انجام شود.

وی در پایان گفت: معاینه کودکان در پایگاه‌های مراکز مثبت زندگی در سطح شهرستان‌های استان از طریق چارت E انجام می‌شود و کودکان ۳ ساله با دستگاه معاینه می‌شوند.
 

کد خبر 44867

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد