نهادهای مردمی و دولتی در توانمند سازی و ارتقاء مشارکت فعالانه نابینایان در جامعه همکاری کنند

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان علی زینی وند استاندار کرمان در پیامی به مناسبت روز جهانی نابینایان با اشاره به توانمندی و قابلیت های این قشر، تصریح کرد: با به رسمیت شناختن نابینایان به عنوان اعضاء پویا، فعال و موثر جامعه و باور به توانایی این افراد، از نهادهای مردمی و دولتی می خواهم با توانمندسازی و فراهم کردن فرصت های برابر زمینه مشارکت فعالانه و موثرتر این قشر در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم کنند.

"بسم الله الرحمن الرحیم"

ایزد هرگز دری نبندد بر تو

تا صد دگر به بهتری نگشاید

"رودکی"

23مهرماه فرصت مغتنمی است برای محترم شمردن حقوق اجتماعی نابینایان به عنوان عضوی موثر و توانمند از یک جامعه متمدن و نشانگر لزوم توجه بیشتر و تکریم قابلیت ها و توانمندی های این افراد است.

 تلاش، امید و پشتکار نابینایان ستودنی است و در طول تاریخ همواره نشان داده‏‎اند که سزاوار گوشه نشینی نیستند و کاستی‎ها و  مهیا نبودن شرایط و زیرساخت ها نمی‎تواند آنان را از هنرمندشدن، قهرمانی در مسابقه‌های جهانی، کسب علم ، موفق شدن و دستیابی به اهدافشان باز دارد.

بدون تردید حقوق این قشر در دریافت خدمات شهری و اجتماعی، اشتغال، آموزش و همه ابعاد زندگی باید فراتر از اصل رقابت و برابرسازی فرصت‌ها باشد و اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان می تواند در این زمینه موثر باشد. با به رسمیت شناختن نابینایان به عنوان اعضاء پویا، فعال و موثر جامعه و باور به توانایی این افراد، می توان فرصت های برابر را برای آنها فراهم کرد.

امید است با تدوین برنامه‏‎های بنیادی برای مهارت‎آموزی و توانبخشی، ارتقا امکانات آموزشی ویژه نابینایان، ارتقا استقلال با ایمن سازی و بهینه سازی محیط شهری و طراحی صحیح مبلمان شهری، دسترسی آسان به ابزارهای فرهنگی از جمله کتابخانه های عمومی، نوشت افزارها و نرم افزارها، در نظر گرفتن بخشی از منابع کارآفرین و تدوین برنامه جامعه اشتغال ، نابینایان عزیز بتوانند مشارکت فعالانه و موثرتری در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

از همه نهاهای مردمی بویژه نهادهای کنشگر امور نابینایان و دستگاه های اجرایی و مسئولان می خواهم با ارتقا همدلی و مشارکت، علاوه بر توجه و رعایت حقوق اجتماعی به تامین نیازهای اساسی نابینایان عزیز اهتمام جدی داشته باشند تا بتوانیم در فضایی حمایتگرانه، تسهیلگر و بدون تبعیض، در کنار و پشتیبان روشندلان جامعه باشیم و با عبور از نگرش های نادرست به موضوع معلولیت ظاهری و برطرف کردن چالش های پیش روی آنها، بسترهای مناسب در جهت شکوفایی و بهره مندی از استعدادها و توانمندی های‌ آنها بیش از پیش فراهم گردد.

 اینجانب روز جهانی عصای سفید را به تمامی نابینایان استان کرمان صمیمانه تبریک عرض نموده و حضور پربرکت این عزیزان در عرصه های مختلف را ارج می نهم و از درگاه خداوند بزرگ برای روشندلان و همه خدمتگزاران پرتلاش وصدیق به این قشر عزیز  بهروزی و توفیقروز افزون مسالت دارم.

علی زینی وند

استاندار کرمان

کد خبر 44850

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد