مقاله|سالمندان و فناوری های دیجیتال

ظهور و گسترش تکنولوژی‌های متنوع اطلاعات و ارتباطات، پتانسیل عظیمی را در اختیار جوامع قرار داده است تا با استفاده از آن بسیاری از مشکلات و اهداف دشوار، سهل و ساده بنماید...

ظهور و گسترش تکنولوژی‌های متنوع اطلاعات و ارتباطات، پتانسیل عظیمی را در اختیار جوامع قرار داده است تا با استفاده از آن بسیاری از مشکلات و اهداف دشوار، سهل و ساده بنماید. تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات خدماتی را برای حمایت از سالمندان ممکن کرده است‌ که تا پیش از این امکانی برای آن‌ها متصور نبود. مراقبت از راه دور، خدمات بهداشتی و درمانی مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و حمایت‌های اجتماعی آنلاین را می‌توان از جمله مهم‌ترین امکاناتی دانست که سلامت، کیفیت زندگی و استقلال فردی را در زندگی سالمندان تحت تأثیر قرار داده است.

تکنولوژی تضمین بزرگ و مهمی برای بهبود زندگی سالمندان ایجاد میکند و این امکان را  به آنها میدهد تا استقلال خود را حفظ کرده و طول عمر بیشتری داشته باشند. ابزارها و خدمات تکنولوژی میتوانند به افرادی که از سالمندان مراقب میکنند نیز کمک کرده و آرامش خاطر بیشتری را به آنها بدهد. این ابزارها همچنین به سلامت و بهداشت بیشتر سالمندان هم کمک کرده و از صرف هزینه های زیاد در بیمارستانها یا مراکز نگهداری از آنها، جلوگیری میکند.

ضرورت آموزش تکنولوژی به سالمندان :

آموزش تکنولوژی به سالمندان از ملزومات زندگی در عصر دیجیتال می باشد.  شاید برای هر کسی پیش آمده باشد که در مقابل دستگاه خود پرداز با سالمندی برخورد کرده باشد که نیاز به کمک به استفاده از دستگاه دارد و خود به تنهایی قادر نیست به تنهایی از آن استفاده نماید. همچنین در مورد استفاده از کامپیوتر یا تلفن همراه نیز همواره شاهد مشکلاتی هستیم که سالمندان در استفاده و ارتباط برقرار نمودن یا این وسایل دارند.

بهترین راه برای کمک به سالمندان، آموزش و آشنا نمودن آنها با تکنولوژی روز و روش های استفاده از آنها می باشد. جهان در حال تکامل است  و ادامه روند  یادگیری برای سالمندان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. سالمندان از فناوری دیجیتال و شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با خانواده، گذران اوقات فراغت و فعالیتهای تفریحی و دسترسی به اطلاعات و اخباراستفاده می کنند. حتی گروه زیادی نیز به صورت آنلاین خرید می کند.

خانواده و دوستان با افزایش سن بزرگترهای شان نقش اصلی را در حمایت از سالمندان داشته و خواهند داشت. فناوری دیجیتال برای این مورد می تواند ارزش افزوده ایجاد کند و تأثیر مثبتی بر کیفیت زندگی آنان بگذارد. این ارتباط، رابطه سالمندان و دایره اجتماعی آنها را تشدید می کند. همچنین، مداخلات مراقبین را در صورت لزوم آسانتر می کند، برای مثال پیامدهای مربوط به سقوط را محدود می کند.

بنابراین لازم است  سعی کنید سالمند را به این سه دلیل متقاعد کنید:

 برای رفع نیازهای روزانه

تکنولوژی  به آرامی در زندگی روزمره ما رخنه کرده است.  سیستم های  خدمات عمومی در بسیاری از کشورها  آنلاین شده اند.   سوابق پزشکی در پایگاه های الکترونیکی ذخیره می شوند. بسیاری از خدمات بانکی  به صورت اینترنتی  و آنلاین در آمده است. امروزه  انجام بسیاری از کارهای آنلاین سبب شده است که در وقت و هزینه صرفه جویی گردد.  شاید سالمند بتواند مدتی بدون استفاده از تکنولوژی دوام بیاورد اما با عمومی شدن بعضی از خدمات آنلاین دولتی و رواج  ابزارهای  دیجیتال چاره ای جز استفاده از این ابزار نخواهد داشت.

حتی برای انجام یک خرید کوچک در سوپرمارکت استفاده از کارت بانکی ضرورت دارد و علی الخصوص در ایام شیوع کرونا ممکن است بسیاری از اماکن و فروشگاه ها دریافت پول نقد را مجاز ندانسته و نیاز به استفاده از واریز آنلاین و مجازی باشد.

لذا لازم است تا سالمندان تعامل روزانه با این  تکنولوژی ها  را بیاموزند. با فراگیر شدن تلفن های هوشمند و گسترش برنامه های نرم افزاری بانکی ممکن است طولی نکشد که کارت ها بانکی نیز کلا جای خود را به تلفن های هوشمند دهند.

 برای سرگرمی و  اوقات فراغت :

اگر این ایده که سالمند  چاره ای جز آموختن نرم افزارهای جدید  ندارد مورد پذیرش سالمند قرار نگیرد باید ایده دیگری را جایگزین نمایید. بهتر است  سالمند را متقاعد کنید که استفاده از تکنولوژی می تواند فعالیتی سرگرم کننده و جالب باشد.

سالمندان در ایام بازنشستگی زمان بیشتری برای اوقات فراغت دارند و بیشتر ساعت های روز  والدین شما با ورود به سالهای آخر زندگی خود احتمالاً کمتر کار می کنند و به اوقات فراغت خود توجه بیشتری می کنند.

از خود بپرسید: سالمندان  بیشتر  علاقه مند هستند که ایام  فراغت خود را چگونه بگذرانند؟  دوست دارند چه کاری انجام دهند؟  عکس ها و فیلم های قدیمی  را تماشا کنند؟ به آهنگ های قدیمی گوش دهند؟ کتابهایی در مورد سیاست جهانی یا موضوعات مورد علاقه خود بخوانید؟ علایق آنها هرچه باشد، به احتمال زیاد می توانید  برنامه های کامپیوتری مناسبی  پیدا نمایید که بتوانند به راحتی کیفیت زندگی سالمند را بهبود ببخشند و در جهت علایق. سلیقه سالمند باشند.

برای  گسترش پیوندهای خانوادگی :

علاوه بر سرگرمی قطعا   افراد سالمند تمایل زیادی به ایجاد ارتباط با فرزندان و نوه ها و بستگان خود دارند. قطعا  با این  دلیل سالمند تمایل زیادی جهت استفاده از تکنولوژی  پیدا خواهند نمود.

آموزش  مهارت های اساسی در استفاده از تلفن های هوشمند و رایانه ها می تواند والدین  این امکان را دهد که  تعاملات اجتماعی با کیفیت تری  برقرار کنند.

مفیدترین  روش برای این منظور یادگیری استفاده از شبکه های رسانه های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام است.

اگر سالمندان بتوانند به طور مستقل با رسانه های اجتماعی تعامل داشته  باشند  بیشتر قادر خواهند بود با آنچه فرزندان و نوه های آنها به صورت روزانه درگیر هستند ارتباط برقرار کنند،

گردآورنده : سهیلا خوشخو

کارشناس امور سالمندان

اداره کل بهزیستی استان بوشهر

مهر 1400

کد خبر 44824

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد