روز عصای سفید در حقیقت وام دار مطالباتی است که افراد نابینا وکم بینا مطرح می سازند

دهقانی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان ۲۳ مهرماه مصادف با ۱۵اکتبر روز ایمنی عصای سفید را تبریک گفت

به گزارش روابط عمومی ادره کل بهزیستی استان دهقانی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان ضمن گرامیداشت وتبریک  ۲۳ مهرماه مصادف با ۱۵اکتبر بعنوان روز ایمنی عصای سفید   گفت : این روز، روزی است که صدای عدالت خواهی افراد نابینا بیش از پیش شنیده می شود و فعالان امور نابینایان تلاش می کنند تا آن را به عنوان سمبل هویت اجتماعی این افراد معرفی نمایند. روز عصای سفید در حقیقت وام دار مطالباتی است که افراد نابینا وکم بینا مطرح می سازند. این مطالبات نه تنها در قانون عصای سفید که در اوایل دهه ۱۹۴۰  توسط سازمان ملل به تصویب رسید بلکه در سایر قوانین مرتبط با معلولان مطرح گردیده و از دولت ها خواسته شده است تا با پایبندی کامل به مفاد این قوانین ، زمینه احیای حقوق نابینایان و دستیابی آنان به کیفیت زندگی برتر را فراهم سازند.

ایشان گفتند:  توانمندسازی فرد نابینا مستلزم مداخلات بهنگام و ارائه خدمات توانبخشی بلافاصله پس از تشخیص آسیب, متناسب با نیازهای اوست. که سازمان بهزیستی با بهره گیری از تیم های تخصصی در قالب کمیسیون های پزشکی-توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت , نسبت به شناسایی نوع و شدت آسیب های بینایی و تشکیل پرونده پزشکی برای افراد دچار آسیب بینایی اقدام می نماید تا این افراد در چرخه دریافت خدمات توانبخشی قرار گیرند.

دهقانی گفت:  در حال حاضر ۱۲.۵ درصد از جمعیت کل افراد دارای معلولیت استان را افراد کم بینا و نابینا تشکیل می دهند که از مهمترین دلایل آن میتوان به  اختلالات ژنتیکی ، بیماری  ،  حوادث   و کهولت سن اشاره کرد . ایشان  ارایه خدمات آموزشی و توانبخشی در قالب مراکز روزانه خانواده و کودک کم بینا و نابینا ،  خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه، پرداخت کمک هزینه تحصیلی ،  وسایل کمک توانبخشی(  عصا  ، ساعت گویا ،ماشین حساب ، ویس رکوردر و ... )   ،اجرای برنامه ‏های توانمندسازی به صورت فعالیت‏‌های آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت‏ های شغلی و تسهیل فرایند اشتغال افراد نابینا و کم بینا  ، مناسب سازی منزل و .... بخشی از خدماتی است که با هدف تبلور استعدادهای ارزنده این عزیزان در سازمان بهزیستی انجام   می‏ شود.

در آخر این مقام مسئول ضمن اشاره به مشکلات این عزیزان در زمینه اشتغال ، مسکن ، مناسب سازی اماکن عمومی، درمان و ...  خواستار انجام هر چه بهتر  وظایف قانونی دستگاه های مختلف درزمینه مطالبات بر حق این عزیزان شد

کد خبر 44819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد